سن افراد سیگاری جامعه رو به کاهش است/سالانه بیش از ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور دود می شود
سن افراد سیگاری جامعه رو به کاهش است/سالانه بیش از ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور دود می شود
سکان نیوز؛ معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت؛ سن افراد سیگاری رو به کاهش است و سیگاریهای جامعه هر روز جوانتر می شوند .

به گزارش سکان نیوز، دکتر داود نصراله پور شیروانی معاون فنی معاونت بهداشتی دانشکاه علوم پزشگی بابل طی گفتگویی با خبر نگار کیهان بمناسبت روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات گفت : هر ساله به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات برای تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات دخانیات اقدامات گسترده ای صورت می گیرد و در این راستا شعار جهانی بهداشت در سال جاری با عنوان محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند های صنایع دخانی و پیشکیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در انها اعلام شده است. ایشان ادامه دادند.
دکتر داود نصراله پور شیروانی معاونت فنی معاونت بهداشتی عنوان کرد : امار حاکی از ان است که سالانه بیش از ۵۰ میلیارد نخ سیگار در کشور دود می شود که ۱۲ میلیارد ان سیگار داخلی است و بقیه وارداتی و قاچاق می باشند با استعمال این حجم از سیگار و سایر مواد دخانی متاسفانه ۸۰ هزار نفر از هموطنان جان خود را از دست می دهند و ۱۶۰ هزار نفر هم دچار بیماری های مزمن تنفسی می شوند .نظام سلامت مجبور است پنج برابر آنچه که هر سال صرف خرید سیگار می شود،برای درمان بیماریها و عوارض ناشی از آن در کشور هزینه نماید . نتایح بررسی ها در راستای کنترل مصرف سیگار متاسفانه نشان می دهد که ۴۰ در صد کسانی که سیگار را ترک کردند بمصرف قلیان روی آوردند در صورتیکه مصرف هر بار قلیان معادل ۴۰ نخ سیگار است. در حال حاضر مصرف قلیان در کشور بطور متوسط روزانه سه و نیم درصد گزارش می شود و روند مصرف قلیان در زنان نگران کننده تر از مردان است.
دکتر داود نصراله پور شیروانی در خاتمه گفتند :معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در ادامه اقدامات موثر سالهای گذشته در سال جاری هم در نظر دارد با مشارکت موثر نیروی انتظامی و مجمع امور صنفی نسبت به پلمپ قلیان سرا ها ی غیر مجاز ، جلوگیری از فروش سیگار و سایر مواد دخانی در مغازه هایی که مجوز فروش ندارند و همچنین منع فروش به افراد زیر ۱۵ سال اقدام نماید .در راستای افزایش سطح آگاهی جامعه برنامه های آموزشی بصورت متمرکز توسط واحدهای ستادی و غیر متمرکز با همکاری مدیران مدارس و مشارکت فعال همکاران زحمتکش مراکز خدمات جامع سلامت ،خانه های بهداشت ، پایگاه سلامت شهری و همچنین رابطان بهداشتی و سفیران اجرا نماید که با این اقدامات نیروهای بهداشتی و همکاری نهادها و سازمانهای همکار و همچنین شهروندان محترم گامهای مثبت و موثری را در کاهش استعمال دخانیات برداریم. .