سقوط واردات نفت هند از روسیه به پایین‌ترین رکورد ۱۲ ماهه
سقوط واردات نفت هند از روسیه به پایین‌ترین رکورد ۱۲ ماهه
سکان؛ واردات نفت هند از روسیه در پی تشدید تحریم‌های غربی، در ژانویه، برای دومین ماه متوالی کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان در یک سال گذشته رسید.

داده‌های اولیه رصد کشتی‌ها نشان داد هند که سومین واردکننده بزرگ و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، برای جبران کاهش واردات نفت از روسیه، واردات از عراق را افزایش داد.

طبق داده‌های شرکت مالی LSEG، واردات نفت از روسیه در ژانویه، با ۴.۲ درصد کاهش، به ۱.۳ میلیون بشکه در روز رسید. داده‌های شرکت تحلیل داده ورتکسا، کاهش ۹ درصدی واردات، به ۱.۲ میلیون بشکه در روز را نشان داد.

سرنا هوانگ، مدیر بخش تجزیه و تحلیل منطقه آسیا اقیانوسیه در ورتکسا گفت: کاهش تخفیف نفت روسیه در مقابل نفت خاورمیانه، تحریم‌های اخیر آمریکا علیه کشتی‌هایی که نفت روسیه را بالاتر از سقف قیمت گروه هفت حمل می‌کنند و افزایش حق بیمه نفتکش‌ها در نتیجه تحولات دریای سرخ، به کاهش جذابیت نفت روسیه برای پالایشگاه‌های هندی در ماه‌های اخیر، منتهی شده است. وی افزود: واردات نفت هند از روسیه، در ماه‌های آینده ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند.

پس از توقف واردات نفت روسیه توسط کشورهای غربی بر سر جنگ در اوکراین، هند در سال میلادی گذشته، به عنوان خریدار اصلی نفت روسیه از مسیر دریا که با تخفیف فروخته می‌شود، ظاهر شد. با این حال، واشنگتن در دسامبر، تحریم‌هایی را علیه کشتی‌ها و مالکان کشتی‌های حامل نفت روسیه که بالاتر از سقف ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شده توسط کشورهای گروه هفت به فروش رفته اند، اعمال کرد. از بانک‌ها و ارائه دهندگان خدمات خواسته شده است اطمینان حاصل کنند که محموله‌های نفت روسیه، بالاتر از سقف قیمت گروه هفت، فروخته نمی‌شوند.

در پی این تحریم‌ها، چند نفتکش که قرار بود نفت سوکول را به هند تحویل دهند، تغییر مسیر دادند. اما طبق داده‌های شرکت  LSEG، هند در مقایسه با ژانویه که هیچ محموله‌ای وجود نداشت، قرار است حداقل پنج محموله نفت سوکول را در فوریه دریافت کند.

بر اساس گزارش رویترز، داده‌های شرکت LSEG  و گزارش کشتیرانی نشان می‌دهد قرار بود کشتی جگوار در تاسیسات پالایشگاه خصوصی شرکت «نایارا انرژی» در بندر وادینار در غرب ایالت گجرات در روز پنجشنبه محموله خود را تخلیه کند.