ذخایر کافی کالای اساسی برای تأمین نیاز شب عید و ماه رمضان/ چرا واردات برنج ممنوع شد
ذخایر کافی کالای اساسی برای تأمین نیاز شب عید و ماه رمضان/ چرا واردات برنج ممنوع شد
سکان؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به اندازه کافی ذخایر انواع کالای اساسی در کشور داریم و هیچ نگرانی‌ای بابت تأمین این کالاها نداریم، گفت: تولید برنج امسال 500 هزار تن افزایش داشت و 146 درصد هم افزایش واردات نسبت به سال گذشته داشتیم.

امروز شاهپور علایی‌مقدم در نشست خبری به مناسبت دهه فجر از کافی بودن ذخایر کشور برای تأمین نیازهای مردم در ماه مبارک رمضان و شب عید خبر داد و اظهار کرد: ذخایر در انواع کالاهای اساسی از جمله مرغ، گوشت، تخم‌مرغ، میوه و سایر کالاها به حد کافی است و هیچ نگرانی از بابت تأمین وجود ندارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی افزود: تولیدات کشاورزان به اندازه کافی است و بخش زیادی از آن از محل تولید داخل و در صورت نیاز از واردات تأمین شده و مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.

* چرا ثبت سفارش برنج ممنوع شد

علایی‌مقدم در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا ثبت سفارش برنج ممنوع شده است،‌گفت: امسال تولید داخل 500 هزار تن افزایش یافته یعنی از 1.8 میلیون تن به 2.3 میلیون تن رسیده است علاوه بر آن واردات برنج خارجی هم 146 درصد افزایش داشته است. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی فعلا ثبت سفارش را ممنوع کرده است.

وی این را هم گفت:‌برخی که می‌گویند واردات برنج از هند ممنوع شده و امکان واردات از کشورهای دیگر وجود ندارد، عبارت درستی نیست و با مذاکراتی که با کشورهای تولیدکننده برنج داشتم آنها بسیار مشتاق هستند که تولید خود را به ایران بفروشند.

* الگوی کشت نیاز به 132 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح الگوی کشت آغاز شده و توفیقات خوبی هم در طی مدت اجرا از ابتدای مهرماه داشته است،‌گفت:‌ برای تحقق کامل این طرح نیاز به اعتبار 132 هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات ارزی صندوق توسعه ملی داریم که بنا است 70 همت به صورت مشوق به کشاورزان و 60 همت تحت عنوان تسهیلات کم‌بهره به آنها پرداخت شود.

وی تخصیص این اعتبار را ضروری خواند و گفت:‌طرح الگوی کشتی که در دهه‌های قبل اجرا نشده بود یک حلقه مفقوده به نام تأمین اعتبار داشت و اکنون دولت سیزدهم با جسارت این کار را آغاز کرده و امیدوار است که اعتبار آن پرداخت شود.

وی ابراز امیدواری کرد: پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری با تولیدکنندگان و نویدهای خوبی که برای استفاده وزارت جهاد کشاورزی از اعتبارت ارزی صندوق توسعه ملی داده این مشکل برطرف شود.

* پیشنهاد تأمین اعتبار 1.2 میلیارد دلاری وزارت جهاد به مجلس

این مقام مسؤول اعلام کرد:‌پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری در دیدار با تولید کنندگان، وزارت جهاد کشاورزی در 4 محور برای اجرای طرح الگوی کشت، کاشت یک میلیارد درخت، آبیاری زیرسطحی و کشت قراردادی اعتبار 1.2 میلیارد دلار را برای استفاده از صندوق توسعه ملی درخواست کرده و خواسته تا مجلس آن را بررسی و موافقت کند.

وی تصریح کرد:‌ بخش تولید، تأمین کننده امنیت غذایی کشور است که امروز به عنوان سلاح قدرتمند خیلی از کشورهای سلطه‌گر محسوب می‌شود و باید در این راستا وابستگی به این کشورها را به حداقل برسانیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود که محصولات کشاورزی از جمله گوشت را گران می‌دانند، گفت: متأسفانه برخی هستند حاضرند هر چه ماشین‌های لوکس گران‌تر می‌شود حتی صف بایستند و پولش را بپردازند اما چون تولیدات کشاورزی برای کشاورز و طبقه پایین جامعه است بالا رفتن قیمت آن را برنمی‌تابند.

وی در ادامه دلیل افزایش قیمت گوشت در بازار را بالا رفتن قیمت نهاده‌ها پس از حذف ارز 4200 تومانی عنوان کرد و گفت:‌ به عنوان مثال جو که آن زمانی کیلویی 2800تومان بود اکنون به 13500 تومان رسیده است و این در قیمت تمام شده تولید تأثیر می‌گذارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه عنوان کرد:‌بخش کشاورزی در یک و نیم سال گذشته و به ویژه در 43 سال گذشته پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته با وجود اینکه محدودیت‌هایی مانند گرمایش کره زمین، تغییرات آب و هوایی، مشکلات آب و محدود بودن زمین وجود داشته اما تولیدات از 46 میلیون تن به 125 میلیون تن رسیده است که مهمترین آن بالا رفتن بهره‌وری در بخش کشاورزی است.

علایی‌مقدم افزود: در حال حاضر 14 میلیون هکتار زمین کشت می‌شود که 110 میلیون تن با منشأ گیاهی محصول به عمل می‌آید. سرانه تولید کشاورزان 30 تن و سرانه امنیت غذای هر ایرانی یک و نیم میلیون تن است در حالی که 7.2 میلیون نفر تبعه خارجی هم در کشور داریم و باید غذای آنها را تأمین کنیم.

وی این را هم گفت:‌در دولت سیزدهم فراهمی محصولات در سطح بالایی است یعنی محصولات کشاورزی و غذایی به راحتی در قفسه‌ها و فروشگاه‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: مشکل آب در کشور بسیار مهم است سالانه 270 میلیارد مترمکعب تبخیر و خروج آب از مرزها داریم و تنها 140 میلیارد مترمکعب پتانسیل آب است و باید بهره‌وری همچنان مدنظر باشد.

* چرا سیاست واردات و صادرات وزارت جهاد کشاورزی تحت فشار اتحادیه ها تنظیم می شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که چرا با وجود مشکلات اقتصادی و تأمین غذا در جهان پس از جنگ روسیه و اوکراین و شیوع کرونا که همه کشورها را به سمت اتخاذ سیاست‌های جدید سختگیرانه در واردات و صادرات و نیز تمرکز روی تولید محصولات اساسی پیش برده برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی کند است و تنها به طرح الگوی کشت بسنده کرده آیا برنامه‌های دیگری در این زمینه دارید؟ و چرا وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های واردات و صادرات خود را تحت فشار اتحادیه‌ها و صادرکنندگان و واردکنندگان تنظیم می‌کند، گفت: برنامه وزارت جهاد کشاورزی روی تولید کالاهای اساسی است. ضریب وابستگی کشور در گندم 40 درصد است که با اصلاح الگوی کشت بنا داریم به 15 درصد برسانیم وابستگی در جو 55 درصد است که به دنبال کاهش تا وابستگی تا 20 درصد هستیم و همچنین می‌خواهیم وابستگی ذرت دانه‌ای را از 90 درصد به 20 درصد و نیز کلزا از 85 درصد به 55 درصد برسانیم.

وی همچنین گفت:‌ برنامه‌ای هم داریم که سیاست‌های تنظیم بازار از جمله واردات و صادرات را به تشکل‌های آن بخش واگذار کنیم تنظیم واردات تخم‌مرغ به اتحادیه میهن واگذار شده و برنامه داریم که امور بازار مرغ را به اتحادیه مربوطه‌اش واگذار کنیم.

برنامه‌ریزی برای اجرای 19 میلیون هکتار طرح آبخیزداری در کشور

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از برنامه‌ریزی برای اجرای 19 میلیون هکتار طرح آبخیزداری در کشور خبر داد گفت:‌ این طرح نیاز به 37 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و در صورت تأمین کار را اجرایی می‌کنیم.

علایی‌مقدم در ادامه به بخشی دستاوردهای بخش کشاورزی در طی یک و نیم سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ تولیدات غلات با 17.9 میلیون تن به 21 میلیون تن رسیده کشاورزی قراردادی هم که سال گذشته 500 هزار هکتار بود امسال به یک و نیم میلیون هکتار در گندم اجرا می‌شود. خرید تضمینی گندم هم با 55 درصد رشد از 4.2 میلیون تن به 7.3 میلیون تن  افزایش یافته است. تولید برنج 25 درصد رشد کرده و از 1.8 میلیون تن به 2.3 میلیون تن رسیده است. شاهد رشد 30 درصدی در تولیدات جو بودیم که از 1.6 میلیون تن به 2.350 میلیون تن افزایش یافته است. رشد 160 درصدی در کشت محصولات دیم وجود داشته که از یک میلوین هکتار به 5.2 میلیون هکتار رسیده است، رشد 110 درصدی در تولید زیتون، 114 در تولید روغن زیتون، 7 درصدی در تولیدات باغبانی و 15 درصدی در کشت گلخانه‌ها و نیز 126 درصد در تولید بذور داخلی وجود داشته است.

وی اظهار داشت: 6 هزار میلیارد تومان برای پروژه تولید ماهی در قفس قرار است داده شود.

معاون وزیر جهاد کشاوری اضافه کرد: برای اجرای کشت قراردادی 30 هزار میلیارد تومان نیاز است اما همسو در 4 محور کار را پیش می‌بریم نخست اینکه هزینه کودهای پتاس و فسفر را وزارت جهاد تقبل می‌کند تسهیلات کم‌بهره و کمک‌هایی برای تأمین بذر انجام می‌شود و کمک‌های فنی مهندسی هم به مجریان این طرح داده می‌شود.