دولت امسال 1500 میلیارد تومان در بازار سرمایه‌گذاری می‌کند
دولت امسال 1500 میلیارد تومان در بازار سرمایه‌گذاری می‌کند
سکان نیوز؛ نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی راکد و نیمه راکد گفت : امسال با سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی دولت در الگوهای مختلف بازار سرمایه ، ۷۵۰۰ میلیارد تومان منابع به سمت احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد هدایت می‌شود.

سید امیرحسین مدنی نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی راکد و نیمه راکد، عنوان کرد : با برنامه ریزی صورت گرفته امسال با سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی دولت در الگوهای مختلف و ظرفیت های متعدد در بازار سرمایه ، ۷۵۰۰ میلیارد تومان منابع در این بازار به سمت احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد هدایت می شود.

سیدامیرحسین مدنی تصریح کرد: با تشکیل میز تخصصی احیای واحدهای اقتصادی در سازمان بورس و اوراق بهادار به دستور معاون اول رییس جمهور، هم اکنون پس از عقد قرارداد با ۵ پلتفرم دارای مجوز و تسهیل شرایط ؛ ۷ شرکت راکد و نیمه راکد از طریق شیوه تامین مالی جمعی، جمع سپاری (کراد فاندینگ) در فرابورس احیا شده است و با توجه به فراهم شدن زمینه ها ، پیش بینی می شود این تعداد تا ۱۰۰ شرکت که میانگین هرکدام نیاز به ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش داشته باشند افزایش یابد.

نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی تأکید کرد : در این سرمایه گذاری که از طریق سکوهای فرابورس اعلام می شود پس از ارزیابی دقیق پلتفرم های دارای مجوز از شرکت های نیازمند به سرمایه در گردش؛ تضامین از طریق صندوق ها فراهم می گردد و با ۲۰ درصد سرمایه گذاری دولت و ۸۰ درصد سرمایه گذاری مردم، کل سرمایه در گردش واحدها تأمین می شود.

وی افزود: در شیوه جمع سپاری، علاوه بر مشارکت مردم در بازار سرمایه به منظور رونق تولید ، سرمایه های راکد و نیمه راکد مردمی در بنگاه ها نیز عملاً به چرخه تولید و اشتغالزایی باز می‌گردد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تصریح کرد: یکی دیگر از شیوه های نهضت احیای واحدهای اقتصادی برای هدایت منابع بازار سرمایه به سمت تولید ، راه اندازی صندوق های خصوصی (PE ها) است که امسال راه اندازی ۷ صندوق با مجموع سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد تومان با رویکرد احیای واحدهای راکد و نیمه راکد برنامه ریزی شده که مقدمات مجوزها و فعالیت ۵ صندوق آن تاکنون فراهم شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۸ درصد تولید ناخالص دنیا در صندوق های سرمایه گذاری خصوصی است اضافه کرد: راه اندازی شرکت تأمین سرمایه تخصصی با هدف و رویکرد کمک به تولید و احیای واحدهای اقتصادی از دیگر برنامه های نهضت احیای واحدهای اقتصادی است.

مدنی گفت: یکی دیگر از شیوه های دنبال شده در نهضت از طریق بازار سرمایه، شرکت – پروژه است که در این شیوه نیز مشارکت مردم از طریق این بازار و مشارکت بخش خصوصی منجر به احیای واحدهای راکد و نیمه راکد در زنجیره ها و خوشه های تخصصی خواهد شد.

نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۴ هزار واحد صنعتی ، معدنی، کشاورزی و خدماتی راکد و نیمه راکد در کشور شناسایی شده است ، تأکید کرد: دولت برای احیای واحدهای عمدتاً خرد، کوچک و متوسط، هم اکنون طبق دستور معاون اول رییس جمهور، ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع از طریق ۵ بانک جهت ارایه تسهیلات در نظر گرفته است که با توجه به ابلاغ بانک مرکزی، شرایط واگذاری آن به واحدهای اقتصادی راکد و نیمه راکد به زودی اعلام می شود.

مدنی ادامه داد: سرمایه گذاران مشارکت کننده در طرح های سکوهای تامین مالی جمعی، به ازای مبلغ سرمایه گذاری «گواهی مشارکت» مورد تایید شرکت فرابورس دریافت می کنند که از طریق حساب کاربری آنها در پلتفرم ها قابل مشاهده و دریافت می باشد. همچنین طرح های سرمایه‌گذاری دارای ضمانت نامه «تعهد پرداخت» می باشند که اصل مبلغ یا اصل و سود آن را تضمین می کنند. این ضمانت نامه ها از سوی صندوق های پژوهش و فناوری یا بانک ها صادر می‌شود.