دور تند دیپلماسی اقتصادی در بابل/جذب و حمایت از سرمایه گذاران در اولویت فرماندار ویژه
دور تند دیپلماسی اقتصادی در بابل/جذب و حمایت از سرمایه گذاران در اولویت فرماندار ویژه
سکان؛ شهر تجاری بابل که در گذشته به بارفروش معروف بود به لحاظ تاریخی نقش بارانداز واردات و صادرات کالایی بنادر شمالی را ایفا نموده و در دور جدید دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت آیت‌الله رییسی می تواند نقش تاریخی خود را مجددا بازسازی نماید.

به گزارش سکان، بابل یکی از مهمترین شهرستانهای شمال کشور و پرجمعیت ترین شهرستان استان مازندران که بر اساس شواهد باستان شناسی و کاوش های علمی پژوهشی از تپه های باستانی قدمت تاریخی شهرستان به بیش از ۵ هزار سال قبل برمیگردد

شهر بابل در گذشته به عنوان بارانداز کالاهای تجاری بوده و به جهت مرکزیت داد و ستد به نام بارفروش مشهور بوده است که دارای هفت شهر، 6بخش، ۱۳ دهستان و ۳۸۸ روستا است.

وسعت این شهرستان ۱۵۷۱ کیلومتر مربع است جمعیت شهرستان حدود 532 هزار نفر می باشد که از این تعداد حدود 305 هزار نفر شهری و حدود 227 هزارنفر روستایی هستند

بابل با دارا بودن ۱۷ دانشگاه و موسسه آموزشی از جمله دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دانشگاه علوم پزشکی بابل در جایگاه ممتازی در استان مازندران برخوردار است

اقتصاد و معیشت غالب مردم شهرستان بر پایه کشاورزی استوار است زراعت شالی محوری ترین محصول کشاورزی با تولید 399 هزار تن در سال بر اساس کشت ارقام مختلف شالی متغیر بوده که رتبه اول را در استان مازندران به خود اختصاص داده است.

در حوزه دامی نیز شهرستان بابل دارای ظرفیت تولید 70/505 تن گوشت قرمز و در حوزه پرورش مرغ گوشتی با تولید دو میلیون و 944 قطعه و 21/493تن گوشت سفید در جایگاه ممتازی قرار دارد

ظرفیت های شیلاتی شهرستان در حوزه پرورش ماهیان گرم آبی در مزارع و آب بندان ها است که با دارا بودن ۵۹۰ مزرعه و آب بندان با تولید بیش از ۸ هزار و ۹۰۰ تن قطب مهم تولید ماهیان گرمابی در استان است.

در حوزه صنعت معدن و تجارت نیز شهرستان بابل یکی از شهرهای توسعه یافته استان مازندران است 6 شهرک و ناحیه صنعتی در این شهرستان مستقر است که دارای ۳۴۶ واحد فعال صنعتی با اشتغال 8892 نفر رتبه سوم شهرهای صنعتی قرار دارد.

استعداد، مزیت ها و توانمندی های مالی ، تجاری، تولیدی وصنعتی، فنی وخدماتی و ارتباطی شهرستان بابل و نقش سازنده بنگاه های اقتصادی این شهرستان در اقتصاد مازندران و دسترسی نزدیک آن به راه آهن و جاده های شریانی کریدورشمال_جنوب و نزدیکی آن به بندر فریدونکنار می تواند دوباره بابل را به بارانداز کالاهای تجاری تبدیل کند.

خوشبختانه با شروع کار دولت سیزدهم و انتخاب فرمانداری انقلابی ، دلسوز و با برنامه ، اتفاقات خوبی در این شهرستان رقم خورد، برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری یکی از بزرگترین رویداد اقتصادی در هفته گذشته بود که بازتاب مثبتی در بین فعال بخش اقتصادی و مردم داشت.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان بابل در این همایش فرصت های سرمایه گذاری در بابل بیان داشت؛ ۲۱۷ فرصت سرمایه‌گذاری در منطقه ۴ شهرستانهای بابل، بابلسر و فریدونکنار شناسایی شد که سهم شهرستان بابل ۱۳۴ فرصت، بابلسر ۴۹ فرصت و فریدونکنار ۳۴ فرصت سرمایه گذاری است.

قاسم عزیززاده گرجی اظهار داشت؛ مهمترین دغدغه و مشکلاتی که در بخش سرمایه گذاری با آن در این سه شهرستان مواجه هستیم تخصیص زمین در شهرک ها است که خیلی از سرمایه گذاران مراجعه دارند و شهرکهای صنعتی از کمبود زمین رنج می برد.

نماینده عالی دولت در شهرستان بابل با اشاره به اینکه به واسطه اقلیم سه شهرستان بابل بابلسر و فریدونکنار و دسترسی به بازار بزرگ کشور گفت؛ سرمایه‌گذاران مایل هستند در این منطقه فعالیت داشته باشند اخیراً وزیر صمت دستور تامین 1000 هکتار زمین برای توسعه شهرکهای صنعتی مازندران را داده است که تقاضا داریم 200 هکتار را برای شهرستان های بابل بابلسر و فریدونکنار اختصاص داده شود.

فرماندارویژه شهرستان بابل تغییر کاربری را از مشکلات جدی واحدهای تولید موجود در شهرستان دانست و گفت؛ این واحدها برای توسعه فعالیت های خود با این مشکل روبرو هستند.

وی گفت؛ تامین نقدینگی از دغدغه های دیگر بنگاه های اقتصادی موجود است و لازم است رویکرد شبکه بانکی کشور به ویژه بانک مرکزی اصلاح شود.

عزیززاده گرجی افزود؛ در شهرک ها و نواحی صنعتی شهرستان مشاهده می گردد که عرصه هایی با متراژهای بعضا زیاد به بعضی از متقاضیان در سنوات قبل واگذار شد که یا تاکنون نسبت به ایجاد صنعت یا شرکت تولیدی اقدامی صورت نگرفت و یا از عرصه های مذکور صرفاً برای انبار کالا و غیره استفاده می کنند.

وی گفت؛ ضرورت دارد تا در سیر مراحل قانونی برای خلع ید اینگونه موارد با قید فوریت اقدامات قانونی از سوی دستگاه ذیربط صورت گیرد و عرصه های خلع ید شده به سرمایه گذاران واجد شرایط واگذار شود.