دستگاه‌های اجرایی کمتر از مصوبات شورا تمکین می‌کنند
دستگاه‌های اجرایی کمتر از مصوبات شورا تمکین می‌کنند
سکان نیوز:رئیس شورای اسلامی شهرستان ساری گفت: دستگاه‌های اجرایی کمتر از مصوبات شورا تمکین می‌کنند این در حالی است که شوراهای استان ها می توانند طرح و لوایح را مستقیم به مجلس بفرستند.

به گزارش سکان نیوز/سید جعفر هادیان در نشستی خبری در سالن اجتماعات فرمانداری ساری برگزار شد، با اشاره به اینکه جایگاه شورای اسلامی برای دولت و نظام حائز اهمیت است، اظهار کرد: شورای شهرستان بر اساس ماده ۷۸ قانون شوراها وظیفه نظارت بر عملکرد شوراهای شهر و بخش را برعهده دارد.

وی افزود: شوراها وظایفی مانند انتخاب مسئولان اجرایی همانند شهردار، نظارت بر عملکرد مسولان اجرایی و رسیدگی و پاسخگویی به مطالبات و شکایات مردم، برنامه ریزی و مدیرت طرح های شهری، اصلاح و تصویب بودجه را بر عهده داشته و از این جهت نزدیکی زیادی با عملکرد نمایندگان مجلس دارند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ساری تصریح کرد: شوراها در واقع نوعی ابزار قوی و موثر در کنار فرماندار و شوراهای شهر و روستا هستند که با شرح وظایف مشخص شده خود می تواند در حل مسائل کلان شهرستان کمک حال بوده و در واقع به نوعی مکمل سیاستگذاری های هر شهرستان است.

هادیان ادامه داد: در فصل هفت قانون اساسی از ماده ۱۰۰ تا ۱۰۶ در مورد شورا و جایگاه شورای اسلامی برای کشور به آزادی انتخاب مردم در شوراها اشاره شده و در یکی از دیگر از وظایف شوراها ارائه طرح به صورت مستقیم از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی است.

وی گفت: با توجه به وظایف خطیر و جایگاه کلیدی که شورا برعهده دارد اگر نقش خود را به درستی ایفا کند، می‌تواند در پیشبرد اهداف شهرستان، ارتباط دوستانه با استان و کسب امتیازات مورد نیاز برای شهرستان تاثیرگذار باشد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ساری خاطرنشان کرد: از وظایف شورای شهر در ذیل موضوعاتی مربوط به کمیته برنامه‌ریزی، زیرساخت های عمرانی و اقدامات کلان سیاست گذاری، زمینه فرهنگی، ارتباط با استان و انتقال مناسب مشکلات شهر، حل اختلافات احتمالی مابین بخش و شهر و روستا، موثر در برگزاری انتخابات می توان اشاره کرد.

هادیان با اشاره به اینکه گزارش تخلفی در سطح شورای شهر ارسال نشده، گفت: باید توجه داشت از طریق شورای شهر می‌توان خواسته مردم را با مسئولان در میان گذاشت از این رو مردم انتظار بیشتری از شوراها دارند، انتظار مردم از شوراها در جهت افزایش مشارکت عمومی، اعتمادسازی بیشتر، احقاق حقوق‌شان از دیگر ارگان‌ها است.

وی با بیان اینکه وفاق و همدلی در پیشبرد اهداف کمک شایانی می‌کند، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی کمتر از مصوبات شورا تمکین می‌کنند این در حالی است که شوراهای استان ها می توانند طرح و لوایح را مستقیم به مجلس بفرستند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ساری یادآور شد: شوراهای فرادست مانند شوراهای شهرستان ردیف اعتباری نداشته که با کمک نمایندگان این موضوع باید حل شود تا شاخص‌های بهتری در روستاها و شهرها ارائه شود و در امر اموزش شوراها چه در شهر و روستا دستگاهای متولی مانند دفتر امور روستایی و شهری شوراهای استانداری باید به وظیفه ذاتی خودشان با همکاری شورای شهرستان انجام دهند.

هادیان به ایجاد کارگروه های گردشگری، تسهیلات سفر، شورای شهرستان، کمیته امور منابع آب و کشاورزی، بهداشت و سواد آموزی، مدیریت بحران، امنیت اجتماعی و ستاد تنظیم بازار در شوراها اشاره کرد و گفت: در اکثر کارگروه ‌ها، شورای شهرستان عضوی نداشته و مسئولان اجرایی باید از اعضای شورای شهر در این شهرستان در این کارگروه ها دعوت کنند.

  • نویسنده : 1161