در بیستمین سالگرد سازمان همکاری شانگهای (SCO)/بررسی تحصیلات زنان و سیاست‌های کاهش فقر در ایران
در بیستمین سالگرد سازمان همکاری شانگهای (SCO)/بررسی تحصیلات زنان و سیاست‌های کاهش فقر در ایران
سکان نیوز؛ نشست «زنان، آموزش و کاهش فقر» با حضور وزرا، مسئولین امور زنان و رؤسای سازمان‌های ملی زنان از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برگزار و موضوع «تحصیلات زنان و سیاست‌های کاهش فقر در جمهوری اسلامی ایران» مورد بررسی قرار گرفت.

به مناسبت برگزاری بیستمین سالگرد سازمان همکاری شانگهای (SCO)، فدراسیون سراسری زنان چین با همکاری دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای، اقدام به برگزاری نشستی با موضوع «زنان، آموزش و کاهش فقر» و با حضور شخصیت‌های برجسته زن، وزرا و مسئولین امور زنان، رؤسای سازمان‌های ملی زنان از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، سفرا و دیپلمات‌های کشورهای مربوطه در چین کرد.

تجارب موفق سایر کشورها در ارتقاء آموزش و کاهش فقر برای زنان، برنامه اقدام پکن و دستور کار توسعه پایدار 2030 از محورهای این اجلاس بود.

فدراسیون سراسری زنان چین از خانم ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری جهت حضور در این نشست مجازی و ارائه سخنرانی در موضوع «تحصیلات زنان و سیاست های کاهش فقر در جمهوری اسلامی ایران» از طریق رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پکن دعوت به عمل آورد.

با هماهنگی‌های مستمر انجام یافته توسط اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان اداره کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان در خارج از کشور، فیلم سخنرانی خانم ابتکار برای نشست مذکور، دریافت و برای چین ارسال شد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ضمن تشکر از فدراسیون سراسری زنان چین برای میزبانی این همایش که در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای برگزار شد، با ذکر این نکته که فقرزدایی، توانمندسازی زنان و تحصیل زنان اهدافی جهانی هستند که کشورهای ما برای دستیابی به آنها برنامه‌ریزی کرده‌اند، اظهار کرد: علیرغم این اهداف مشترک، هنوز هم موانع بسیاری در مسیر ملل قرار گرفته است.

ابتکار به سیاست گذاری‌های یک‌جانبه، اقدامات ناعادلانه مداوم مانند تحریم‌ها و آن دسته از اقداماتی که توسط دولت آمریکا بر علیه کشور ایران به کار گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: نزاع و درگیری‌های نظامی و مسلحانه و تروریسم جزء مسائلی هستند که ما در این نقطه از جهان و در این منطقه شاهد آن هستیم، ضمن آن که تغییرات اقلیمی و عواقب اقتصادی ویروس کووید-۱۹ همگی جزء دلایلی هستند که باعث تنزل و شکست توانمندسازی اقتصادی زنان در طی ماه‌های اخیر شده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه با تکیه بر برخی از آمارهای جهانی، اظهار کرد: تحصیل زنان نیز تحث تأثیر همه‌گیری این ویروس قرار گرفته است و این امر نشانگر اهمیت تبادل تجربیاتی‌ است که امیدواریم در این کنفرانس مهم شاهد وقوع آن باشیم و منجر به همبستگی و انسجام و همکاری لازم در جهت گسترش تحصیل زنان در سطح منطقه و جهان شود.

ابتکار سپس به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در طول مدت هشت سال و انجام تلاش های لازم در حوزه‌ برابری جنسیتی و انسجام خانواده به عنوان استراتژی بنیادین در حوزهزنان و خانواده در ایران پرداخته و گفت؛ ذیل اقتباس شاخص‌هایی در حوزه‌ برابری جنسیتی، ما در ۳۱ استان کشور، طرح اقدام و عمل برای دستیابی به برابری جنسیتی را اجرایی کرده‌ایم. این شاخص‌ها در حوزه‌هایی مانند تحصیل، سلامت، ورزش،‌ توانمندسازی اقتصادی، حقوق قانونی، مشارکت سیاسی، مشارکت اجتماعی و خانواده اعمال گردیده و این ۳۱ طرح توسط سیستم مانیتورینگ موجود در ایران بررسی و اجرا شده‌اند.

وی با تأکید بر تحصیل و توانمندسازی اقتصادی در طرح‌های برنامه‌ریزی کشور، بیان داشتند که ایران در زمینه‌ تحصیل و برابری جنسیتی، برنامه‌های ملی متعددی را جهت تضمین دسترسی دختران و زنان کشور به این برنامه‌ها، فرصت‌ها،‌ برنامه‌های آموزشی و مهارتی طراحی و اجرا کرده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به هدفمند بودن زنان در ایران و ارائه آمارهایی در این زمینه افزود: زنان به آموزش پایه دسترسی دارند، در برخی موارد، حدود سه تا چهار درصد از زنان دچار چالش‌ در دستیابی به آموزش پایه هستند،‌ اما ما به موفقیت‌هایی به خصوص در مقطع آموزش عالی رسیده‌ایم و این امری بسیار مهم است، زیرا در حال حاضر، حدود ۵۰ درصد از جمعیت دانشجویان کشور را زنان تشکیل می‌دهند، ۳۰ درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاهی بانوان هستند و حدود ۳۱.۵ درصد از افراد حاضر در حوزه تحقیق و توسعه را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

ابتکار به کسب مهارت‌های زندگی نظیر؛ افزایش اعتماد به نفس، تفکر نقادانه، ارتباطات، امید و شادی و تاب‌آوری به عنوان بخش مهمی از تحصیل زنان پرداخته و به طرح گفتگوی بین‌المللی خانواده به منظور گسترش ارتباطات درون خانوادگی و اجتماعی اشاره و تصریح کرد: این امر منجر به تجربه‌ای موفق و تشکیل مرکز بین‌المللی گفتگوی خانواده شد.

به گفته معصومه ابتکار؛ ایران در مقطع تحصیلات عالی از ابتکار عمل برخوردار بوده و در ترم پایانی دانشگاه این اطمینان خاطر را به زنان و دختران می‌دهد که آنها آموزش لازم جهت ایجاد شغل و مهارت‌های کارآفرینی را کسب کرده و بتوانند در نمایشگاه‌های گوناگون جهت عرضه‌ی محصولاتشان شرکت کنند.

وی با تأکید بر این نکته که توانمندسازی اقتصادی با آموزش‌هایی آغاز می‌شود که می‌تواند منجر به کسب مهارت‌هایی مادام‌العمر و تربیت مربیانی در جهت اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار نیز شود، افزود: ما موفق به ارائه‌ی دو طرح موفق برای حداقل ۴۰،۰۰۰ زن سرپرست خانوار شده‌ایم. با این روند، آنها قادر به راه‌اندازی کسب و کار خود شده و در این خصوص، می‌توانند به موفقیت دست یابند.

ابتکار در ادامه صحبت های خود به تمرکز بر روی مهارت‌های کارآفرینی زنان روستایی اشاره و بیان کرد: زنان روستایی در این راستا آموزش دیده‌ و قادر به تولید محصولاتی استاندارد با استفاده حداقلی از کود و آفت‌کش‌های شیمیایی شده‌اند که این امری بسیار مهم است، زیرا این کار علاوه بر اینکه باعث حفاظت از محیط زیست می‌شود، زنجیره‌ی غذایی سالم را نیز تأمین‌ می نماید. ضمن آن که در طی این روند، زنان اکنون حدود ۴،۰۰۰ محصول و برند مختلف در سراسر کشور ایران تولید می کنند که این محصولات متعلق به ۵۰،۰۰۰ زن روستایی ا‌‌ست که آموزش دیده‌اند و نیز اقدامات ۱۸،۰۰۰ تسهیلگری که اکنون در حال کار در نواحی مختلف روستایی در کشور هستند.

وی نقش سازمان های مردم نهاد را یادآور شد و گفت: سازمان‌های مردم نهاد، تسهیلگرانی را به منظور یادگیری آموزش‌های کارآفرینی تربیت کرده‌اند و دولت نیز با حمایت از آنها،‌ ابزار حمایت از زنان را در بخش‌های متفاوت کارآفرینی فراهم آورده است؛ زمینه‌هایی مانند صندوق‌های اعتباری خرد و همچنین شرکت‌هایی که در این بخش‌ها بسیار فعال هستند و بازاریابی دیجیتال و به کارگیری خدمات پستی نیز جزء مراحل نهایی در این زنجیره از خدمات هستند که در طی این آموزش‌ها آورده شده‌اند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار کرد: توافق نامه‌های مشترکی با چندین دولت و سازمان‌های مردم نهاد امضا نموده‌ایم که منجر به تشکیل کمپینی ملی در حمایت از زنان کارآفرین شده است، ضمن آن که سیستم ملی رأی‌گیری راه‌اندازی کرده‌ایم که در حال حاضر دهمین دور آن در حال انجام است و از این طریق، مردم می‌توانند بانوی کارآفرین محبوب خود را انتخاب کنند و سپس این زنان کارآفرین، در سطح ملی معرفی می‌شوند. همچنین، کمپین‌هایی نیز در جهت حمایت از زنانی که در برابر تحریمات دشوار که بر علیه کشور ما تحمیل شد، مقاومت کردند در حال تشکیل است و از نظر بنده، این روایتگر موفقیت زنان کارآفرین است.

ابتکار با تأکید بر اینکه زنان ایرانی هم در زمینه‌ تحصیل و هم در زمینه‌ کارآفرینی پیشرفت چشمگیری داشته اند، اظهار کرد: این پیشرفت، علیرغم سه جنگی است که بر علیه کشور ما راه افتاده است؛ یک جنگ بر علیه اقتصاد ما، جنگی تبلیغاتی بر علیه افکار عمومی ما و جنگ ویروس کووید-۱۹. اما با اتکا به خود، تاب‌آوری گسترده‌تر و ایمان به وعده‌های الهی که حق در نهایت مستولی می‌گردد، ما امید به پیروزی داریم و من امیدوارم این فرصت حاصل از تبادل تجربیات میان اعضای سازمان همکاری شانگهای، برای تمامی کشورها به ویژه زنان و خانواده‌ها مثمرثمر واقع شود.