دریافت سوء پیشینه با اپلیکیشن عدالت همراه در قوه قضاییه
دریافت سوء پیشینه با اپلیکیشن عدالت همراه در قوه قضاییه
سکان نیوز؛ رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه گفت: مخاطبان می توانند با استفاده از این اپلیکیشن سوءپیشینه خود را به صور الکترونیکی دریافت کنند.

عیسی‌ زارع‌پور رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه در نشست خبری رونمایی از اپلیکیشن «عدالت همراه» با ارائه توضیحاتی درباره این نرم‌افزار موبایلی، گفت: مدتی است در راستای هوشمندسازی دستگاه قضایی راهبردهایی تدوین شده است. این راهبردها به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فضای مجازی و نرم‌افزاری برای تعامل با قوه قضاییه است.

وی افزود: از جمله مزایای استفاده از پتانسیل فضای مجازی و نرم‌افزاری کاهش خطاهای انسانی، سهولت استعلام‌گیری، اجرای دقیق احکام قضایی و در نهایت ایجاد یک فضای شفاف بین قوه قضاییه و مردم است.

زارع‌پور با اشاره به ایجاد یک فضای جدید تعاملی بعد از شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: بعد از شیوع کرونا در کشور لازم بود تا اط ظرفیت فناوری به صورت حداکثری استفاده شود، در این زمینه با تأکیدات رئیس قوه قضائیه هم مواجه بودیم، تا درنهایت این تلاش‌ها باعث کاهش مراجعات حضوری به این قوه شود. در همین راستا مدتی قبل از درگاه ملی قوع قضائیه رونمایی کردیم و قرار است از اول دی‌ماه تمام درخواستهای اعاده دادرسی به صورت نرم‌افزاری ارائه شود. البته برای این منظور لازم است تمام درخواستها با حداکثر کیفیت ارسال شود ، چون در نهایت هنوز بسیاری از موارد به صورت سنتی به پرونده ها رسیدگی می کنند و اگر از کیفیت لازم برخوردار نباشد ممکن است دچار مشکل در روند پرونده بشوند؛ البته امیدواریم در نهایت رسیدگی ها هم به سمت الکترونیکی شدن پیش برود.

وی افزود: همچنین بحث تطبیق اثر انگشت با کارت ملی را پیگیری کردیم که با همکاری سازمان ثبت احوال کشور صورت گرفته است و نقش یه سزایی در کاهش جعل خواهد داشت.

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه تصریح کرد: به دنبال ارائه این خدمات امروز به رونمایی از اپلیکیشن عدالت همراه رسیدیم. در واقع این اپلیکیشن نسخه موبایلی ارائه خدمات الکترونیکی قوه قضائیه است. این اپلیکیشن در فاز اول خدمات مرتبط با دادگستری را پوشش می دهد و سپس خدمات مرتبط با اطلاع رسانی پرونده ها را پیگیری می کند.

وی در مورد خدمات ارائه شده در این اپلیکیشن گفت: از جمله خدمات عدالت همراه شامل ابلاغ الکترونیک، اطلاع رسانی روند پرونده ها و نوبت دهی محاکم قضایی است. پیش از این شاهد صفهای طولانی برای اجرای احکام بودیم، که با راه اندازی این سرویس حتی روز قبل پرونده افرادی که به آنها نوبت ارائه شده است آماده شده تا در کمترین زمان ممکن در روز بعد به آنها رسیدگی شود. به جز بحث اجرای احکام برای خدمات دیگر هم امکان نوبت دهی فراهم می شود تا فرد قبل از مراجعه حضور بداند باید چه مدارکی به همراه داشته باشد.

زارع‌پور در مورد خدمات دیگر اپلیکیشن عدالت همراه توضیح داد: مخاطبان می توانند با استفاده از این اپلیکیشن سوءپیشینه خود را به صور الکترونیکی دریافت کنند و دیگر برای این منظور به صورت حضوری مراجعه نکنند. البته برای این کار لازم است قبلا در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند. زمان صدور این گواهی هم حداکثر دو روز کاری خواهد بود.

وی ادامه داد: برای ارائه این خدمات لازم است مردم یک بار برای دریافت ثبت نام ثنا مراجعه حضوری داشته باشند و بعد از آن از خدمات اپلیکیشن استفاده کنند. ماحتی به دنبال ثبت نام غیر حضوری و احراز هویت آنلاین و برخط هستیم تا نیازی به مراجعه حضوری برای ثبت نام ثنا هم نباشد. این امکان شاید تا دو هفته آینده در دسترس قرار بگیرد.

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه گفت: مردم همچنین میتوانند با استفاده از این اپلیکیشن در نظرسنجی های قوه قضائیه شرکت داشته باشند. اعزام و بدرقه الکترونیکی زندانیان هم از دیگر خدماتی است که ارائه شده است.

وی افزود: در راستای اعتلای هوشمندسازی قوه قضائیه از هر نقدی استقبال می کنیم و خواهان دریافت ایده های نوآورانه در این زمینه هستیم، تا کنون هم نزدیک به 400 ایده برای اعتلای هوشمندسازی در این قوه دریافت کرده ایم.

زارع پور بیام کرد: در حال حاضر 250 تا 300 هزار نوبت دهی به صورت نرم‌افزاری ارائه می شود و از بین 100 هزار سوءپیشینه صادر شده در ماه تنها 20 درصد آنها به صورت نرم افزاری است که این نیازمند اطلاع رسانی به مردم از دریچه رسانه هاست.