خادم: بهترین شکل واگذاری سرخابی‌ها فرابورس است/برانکو را حمایت کردم استقلالی ها گلایه کردند
خادم: بهترین شکل واگذاری سرخابی‌ها فرابورس است/برانکو را حمایت کردم استقلالی ها گلایه کردند
سکان نیوز /معاون سابق حقوقی پارلمانی وزارت ورزش وجوانان گفت: بهترین شکل واگذاری استقلال و پرسپولیس از راه فرابورس است و واگذاری کامل آنها به بخش حقوقی و حقیقی نه شدنی است و نه شرایطش فراهم است.

سکان نیوز/ امیررضا خادم درباره ارزیابی‌اش از روند خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، اظهار داشت: صحبت کردن من درباره این موضوع به جلساتی برمی‌گردد که در سال‌های 93 یا 94 برای واگذاری دو باشگاه به شکل قطعی و عملی برگزار شد. در آن زمان تمام کارها را برای خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس انجام دادیم و در سه نوبت هم مزایده برگزار شد. در نهایت آنچه سبب شد این بحث به سرانجام نرسد اهلیت خریداران دو باشگاه بود. استقلال که خریداری نداشت و صلاحیت افرادی که متقاضی خرید پرسپولیس بودند هم تائید نشد.
وی افزود: دولت هم به بحث ورود کرد و با توجه به اینکه در بحث فرهنگی اصل 44 سازوکار مشخصی برای نحوه واگذاری تعیین نشده بود این موضوع متوقف ماند. پس از گذشت 2-3 سال، از سال گذشته با همراهی نمایندگان محترم در مجلس قبلی مقرر شد فرآیند خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس از طریق بورس و فرابورس در سال 98 آغاز شود.
* واگذاری سرخابی ها به فرد حقیقی و حقوقی شدنی نیست
معاون حقوقی پارلمانی سابق وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: بحث خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس باید در سال 98 به سرانجام می‌رسید اما اتفاقی رخ نداد و امیدواریم در سال جاری باشگاه‌ها واگذار شوند. فکر می‌کنم با رویکردی که دولت در حوزه بورس دارد و در صدد است شرکت‌های دولتی را وارد بورس کند، شرایط برای خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس فراهم است. به نظر من هم بهترین شکل واگذاری باشگاه‌ها هم همین راه است. واگذاری کامل دو باشگاه به یک نفر چه حقوقی و چه حقیقی نه شدنی است و نه شرایطش فراهم است.
خادم ادامه داد: شاید اقشاری مانند گروه های خودروسازی که شرایط مالی و چارچوب مشخصی برای خصوصی سازی دارند بتوان به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار کرد اما امروز آنچه در بحث واگذاری سرخابی‌ها مطرح است همین بحث فرابورس است.
* قرار نبود مربی سرخابی ها باشم که نیاز به تخصص در فوتبال باشد
وی درباره انتقادهایی که در زمان انتصابش به عنوان مسئول پیگیری خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس در وزارت ورزش و جوانان مطرح شد، عنوان کرد: من قرار نبود دو باشگاه را مربیگری کنم تا نیازی به تخصص در فوتبال داشته باشم. بحث ما حوزه مدیریتی بود که این امر به صورت مستقیم در دو باشگاه انجام نمی‌شد و فقط می‌خواستیم شرایط را برای واگذاری آنها فراهم کنیم. به عنوان مسئول حقوقی وزارت ورزش و جوانان درست یا غلط این مسئولیت در اختیار من قرار گرفت. آنچه می‌شد انجام داد را انجام دادیم. یک بحث درباره شرایط بهینه باشگاه‌ها بود، قبل از آن باشگاه‌ها همیشه درگیر و گرفتار دولت‌ها بوده و به این نگاه می‌کردند که آیا دولت به آنها کمک مالی می‌کند یا خیر.
*عددهای رویایی برای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال ایجاد شد
رئیس اسبق فدراسیون کشتی خاطرنشان کرد: مدیران باشگاه‌ها در تمام برنامه‌ها و مصاحبه‌هایشان درخواست می‌کردند دولت به آنها کمک کند. پس از فراهم کردن سازوکارهای لازم از سوی ما نیازی نبود دولت دست در جیبش کرده و به استقلال و پرسپولیس کمک مالی کند بلکه خودشان توانستند اسپانسرهای قوی و خوبی را به دست آورند. عددهای رویایی از داخل خود باشگاه‌ها ایجاد شد به شکلی که در همان سال اول 30 میلیارد تومان برای استقلال و پرسپولیس درآمد به دست آمد.
* در 5 سالی که معاون پارلمانی وزارت ورزش بودم حالم خوب نبود
خادم درباره دلیل جدایی‌اش از وزارت ورزش و جوانان افزود: من سال گذشته برای حضور در انتخابات فدراسیون کشتی از وزارت ورزش جدا شدم. البته در 5 سالی که به عنوان معاون پارلمانی وزارتخانه فعالیت می‌کردم حالم خوب نبود. در حقیقت این کار را دوست نداشتم. هر چند زمانی که قصد جدایی داشتم معاونت پارلمانی ریاست جمهوری بسیار تلاش کرد این اتفاق نیفتد. زیرا حوزه معاونت پارلمانی وزارت ورزش جزو 2-3 حوزه برتر معاونت پارلمانی ریاست جمهوری است.
* روحیه من به کار پارلمانی نمی خورد
وی ادامه داد:‌کار پارلمانی شرایط و روحیه خاص خودش را می‌خواهد. روحیه من به این کار نمی‌خورد، شاید مهمترین دلیلی که سبب شد کار من به چشم بیاید حفظ احترام من از سوی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بود. آنها کمتر اعتراض‌هایشان را به من منتقل می‌کردند و به نوعی حرمت سابقه ام را نگه می‌داشتند. نمایندگان مجلس باید پاسخگوی مردم باشند اما وزارت ورزش هم انتظار دارد از سوی مجلس در کمترین فشار قرار گیرد. وسط این دو بخش قرار گرفتن برای من راضی کننده نبود.
* صلاحیت خریداران دو باشگاه به سرانجامی نرسید
معاون حقوقی پارلمانی سابق وزارت ورزش وجوانان درباره اینکه آیا بهتر نبود فرایند خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس زودتر انجام شود تا آنها گرفتار این همه بدهی نشوند، توضیح داد:من یک سال مسئول پیگیر خصوصی سازی دو باشگاه بودم و ماحصل این مدت هم برگزاری مزایده بود. به نوعی می‌توان گفت تا ته موضوع را رفتیم و پس از آن باید سازمان خصوصی سازی مزایده را برگزار می‌کرد که این کار را هم انجام داد. دستگاه‌های امنیتی باید صلاحیت خریداران را تائید می‌کردند که این موضوع به سرانجامی نرسید.
* مدیریت باشگاه ها برای برطرف کردن نگرانی مردم با بخش خصوصی برطرف نمی‌شود
خادم افزود: به صراحت می‌گویم هیچ بخش خصوصی نداریم که بتواند مدیریت دو باشگاه را بدون حاشیه انجام دهد.همین که باشگاه‌ها از طریق بورس و فرابورس در اختیار مردم قرار گیرند، بهترین اتفاق است. اینکه برخی‌ها می‌گویند اگر استقلال و پرسپولیس دست یک شخص به خصوصی بیفتد احتمال دارد این فرد حاشیه ساز شود بحث امنیتی نیست اما مدیریت باشگا‌ه‌ها به شکلی که مردم حالشان خوب باشد و تنها نگران برد و باخت تیم محبوب‌شان باشند با بخش خصوصی برطرف نمی‌شود.
* به سرخابی ها پول زیادی تزریق شد اما مدیریت خوبی صورت نگرفت
وی تصریح کرد: در زمانی که من مسئول پیگیری خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس بودم باتوجه به مشکلات متعدد مالی دو باشگاه بحث جذب اسپانسرینگ و تامین منابع مالی سرخابی‌ها را حل کردم و از مدیران باشگاه انتظار می‌رفت با توجه به تامین این منابع مستحکم و قوی نه تنها بحث بدهی‌ها را حل کنند بلکه سازوکاری هم برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و ورود به رشته‌های دیگر ورزشی در نظر بگیرند. انتظار داشتیم استقلال و پرسپولیس به ویژه در بحث بانوان ورود کنند و در واقع به عنوان یک باشگاه عمل کنند نه به عنوان یک تیم. متاسفانه پول‌های زیادی به باشگاه‌ها رفت اما مدیریت خوبی صورت نگرفت.
* خطیر را نمی شناسم اما توفیقی را برای مسائل مالی به استقلال اضافه کردیم
خادم درباره دلیل حضور پندار توفیقی و علی خطیر در باشگاه استقلال، اظهار داشت: من خطیر را نمی‌شناسم اما پندار توفیقی با نظر من به استقلال آمد. سال اولی که دو باشگاه از لحاظ مالی تحت فشار بودند طبق مصوبه وزارتخانه و تائید شخص وزیر باید افرادی به باشگاه‌‌ها می‌آمدند که منابع مالی خوبی را به استقلال و پرسپولیس تزریق می‌کردند. این کار از سوی چند نفر انجام شد که یکی از آن افراد پندار توفیقی بود.
* توفیقی را به استقلال آوردم اما در مورد ادامه فعالیتش من تصمیم گیر نبودم
وی ادامه داد: پس از مدتی هیأت مدیره باشگاه از سوی مدیران وقت تغییر پیدا کرد و توفیقی هم به عنوان مشاور یا مدیر ادامه کار داد. این موضوع هم بر اساس ارتباط خودش با مدیران باشگاه‌ها و وزارتخانه بود.من تنها توفیقی را به استقلال آوردم اما در مورد ادامه فعالیتش تصمیم‌گیرنده نبودم. جدا از پندار توفیقی فردی را داشتیم که مبلغی بیش از 10 میلیارد تومان را به باشگاه استقلال پرداخت کرد و تبعات آن را هم کشید. هیچ بهره‌ای هم نبرد و تنها به دلیل علاقه‌اش چنین کمکی کرد.
* شاید برخی مدیران گرایش رنگی داشته باشند
معاون حقوقی پارلمانی سابق وزارت ورزش وجوانان درباره دلخوری هواداران استقلال از وی به دلیل آمدن برانکو ایوانکوویچ به پرسپولیس توضیح داد: طبیعی است ما از سوی هواداران سرخابی‌ها به رنگی بودن متهم شویم. هر مدیری که در وزارت ورزش به عنوان صاحب استقلال و پرسپولیس کاری انجام می‌دهد خواسته یا ناخواسته با چنین مشکلاتی مواجه می‌شود. اگر تیم‌ها ببرند یا ببازند چنین ذهنیتی ایجاد می‌شود. اما واقعیت این است تنها بد و بیراه‌ها برای مدیر است.هر چند منکر نمی‌شوم شاید برخی مدیران به یک تیم بیشتر علاقه داشته باشند و این موضوع چندان غیرطبیعی نیست. اما اینکه این موضوع در عملکردشان تاثیرگذار باشد نیاز به بررسی دارد.
* برای حضور برانکو هیات مدیره پرسپولیس را حمایت کردم و استقلالی ها گلایه کردند
خادم افزود: ‌آمدن برانکو اتفاق خوبی بود و من هم هیأت مدیره پرسپولیس را حمایت کردم تا وی به ایران بیاید. البته استقلالی‌ها گلایه داشتند چرا وقتی برای پرسپولیس چنین مربی‌ای آمده برای این تیم نیامده است. شاید رقمی که آن زمان برای برانکو هزینه شده خیلی پایین‌تر از مبلغ قرارداد مربیان استقلال یا سایر مربیانی بود که به پرسپولیس آمدند. زمانی در استقلال برخی‌ علاقه‌مند بودند علیرضا منصوریان سرمربی این تیم شود اما عملکرد وی خوب نبود و زیر سؤال رفت.
* بیرون آمدن فایل صوتی پروین و دایی در جلسه با من کار قشنگی نبود
وی درباره دلیل لو رفتن فایل صوتی علی دایی و علی پروین در جلسه با خودش بیان کرد: این حرکت قشنگ نبود زیرا پروین و دایی بزرگان ورزش ایران هستند و برای کشورمان افتخار آفرینی کرده‌اند. آن جلسه هم به قول معروف طلبگی بود و بحث‌های اجرایی و کاری انجام شد اما بیرون آمدن فایل صوتی از جلسه به هیچ وجه زیبا نبود. برای کسی هم که چنین کاری انجام داد تبعات خوبی نداشت. اینجوری هم گفتند فایل از سمت وزارت ورزش پخش شده است.
* شرایط فراهم شود دوست دارم به کشتی بازگردم
دارنده دو مدال برنز المپیک درباره ارزیابی‌اش از وضعیت این روزهای کشتی ایران، گفت: خودم علاقمند بودم در کشتی فعالیت کنم زیرا ریشه ما آنجاست و هر چه دارم از کشتی است. به تازگی هم به این فکر افتادم در باشگاهی به عنوان مربی به جوانان خدمت کرده و آنچه که یاد گرفتیم منتقل کنیم. وقتی هم رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی بود پیشنهادی مطرح کرد اما به دلیل مشغله‌ام چنین اتفاقی رخ نداد. اگر شرایط فراهم شود دوست دارم به کشتی برگردم.
* آنهایی که به سرخابی‌ها کمک مالی می کنند می‌توانند سهامدار باشگاه ها شوند
خادم در برنامه تلویزیونی سلام صبح به خیر شبکه سه سیما تاکید کرد: واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس از طریق فرابورس اتفاق خوبی است. برخی‌ها به دلیل علاقه‌شان ماهیانه به استقلال و پرسپولیس کمک مالی می‌کردند اما از حالا می‌توانند سهم خریده و سهامدار باشگاه‌ها شوند. خواهش می‌کنم از این جا به بعد مدیریت باشگاه قاعده‌مند شود. باید مدیر خوبی به باشگاه‌ها بیاید که قوز بالای قوز نشود. درست نیست وقتی مردم سهمی می‌خرند برایشان مشکلی پیش بیاید./خبرگزاری فارس
ا