حضور رییس بنیاد مستضعفان در مجلس جهت شفاف‌سازی عملکرد این نهاد
حضور رییس بنیاد مستضعفان در مجلس جهت شفاف‌سازی عملکرد این نهاد
سکان نیوز/سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، از حضور رییس بنیاد مستضعفان در نشست امروز این کمیسیون به منظور ارائه گزارش از عملکرد این نهاد در سه حوزه شفاف‌سازی در عملکرد، حمایت از محرومان و اقشار ضعیف جامعه و اشتغالزایی و کارآفرینی خبر داد.

سکان نیوز/علی بابایی کارنامی در بیان دستورکار نوبت عصر نشست امروز (سه‌شنبه 18شهریورماه) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: در این نشست رییس بنیاد مستضعفان به ارائه گزارش از عملکرد این بنیاد در سه حوزه شفاف‌سازی در عملکرد، حمایت از محرومان و اقشار ضعیف جامعه و اشتغالزایی و کارآفرینی پرداخت.

همنوایی با سیاست‌های کلان نظام برای پیشبرد اهداف اقتصادی مهمترین اقدام بنیاد مستضعفان

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همنوایی با سیاست‌های کلان نظام برای پیشبرد اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از مهمترین اقداماتی بود که بنیاد مستضعفان در کنار دولت، قوه قضاییه و مجلس انجام داده است و از آنها به دلیل این همکاری قدردانی کرد.

وی تصریح کرد: آقای فتاح به دولت اعلام کرده که بنیاد مستضعفان از این آمادگی برخوردار است تا طرح‌های عمرانی که در استان‌ها بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌‎اند را در یک بازه زمانی 8 ماهه یا یک‌ساله تکمیل کند. همچنین تاکید کرد که این بنیاد در حوزه اشتغالزایی و کارآفرینی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، اقدامات موثری انجام دهد.

بابایی کارنامی در بیان اقدامات بنیاد مستضعفان در حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از شیوع کرونا که فتاح در این نشست بدان اشاره کرده است، اظهار کرد: بنیاد مستضعفان در پی تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت حمایت از افرادی که از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند، در پیک اول شیوع این بیماری بیش از 500 هزار بسته معیشتی به ارزش 200 هزار تومان بین اقشار کم درآمد توزیع کرد، علاوه بر آن بیش از 200 میلیارد تومان به دو دستگاه حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کمک کرد.

وی افزود: در این نشست در پی پیشنهاد رییس کمیسیون اجتماعی مقرر شد حداکثر تا دو هفته آینده به دلیل اهمیت کمیسیون اجتماعی و فرابخشی بودن آن در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر با اولویت دهک‌های پایین جامعه، اعضای آن نشستی با آقای فتاح در محل بنیاد مستضعفان داشته باشند و در آن مطالبات نمایندگان به ویژه در حوزه محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی به صورت کارشناسی‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی مشکلات بخش تعاون کشور

بابایی کارنامی عنوان کرد: در ادامه این نشست مشکلات حوزه تعاون با حضور معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیر عامل صندوق ضمانت بخش تعاون و معاون بانک توسعه تعاون از نظر قوانین نظارتی و برنامه‌های وزارت تعاون در این حوزه وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفت و برغم اینکه معاون تعاون این وزارتخانه تاکید داشت اقدامات مثبتی انجام داده‌اند بر عدم‌تحقق آمار و ارقام کمی و کیفی متناسب برای پیشرفت این بخش گلایه داشتند، ضمن اینکه میزان 4 درصد تولید ناخالص ملی که بدان اشاره کردند سهم بسیار اندکی است و نشان می‌دهد سهمی که برای این بخش تا پایان سال اجرای برنامه پنجم توسعه تعیین شده بود، محقق نشده است، اما مسئولان حوزه تعاون اذعان داشتند که این عدد در حد و اندازه بخش تعاون کشور نیست و فرصت‌های طلایی که در این زمینه وجود داشته، مورد استفاده قرار نگرفته است.

دولت در چند سال گذشته با افزایش سرمایه در بخش تعاون موافقت نکرده است

وی با اشاره به دلایل عدم موفقیت بخش تعاون در حوزه اقتصادی، افزود: نگاهی که سیاستمداران کشور به اقتصاد باز و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دارند هرچند تعاونی هم همتراز با بخش خصوصی است و نگاه مردم هم به تعاونی ستودنی است، اما سیاست‌های زیرساختی بخش اقتصادی به سمت تعاون نیست، کما اینکه چند سالی است افزایش سرمایه در بخش تعاون با موافقت دولت روبرو نشده است یا در بودجه‌های سنواتی 5 سال اخیر هیچ ردیف خاصی برای ارتقا بخش تعاون در قالب تسهیلات برای این حوزه تعیین نشده است.

ضرورت تحقیق و تفحص از صندوق کارآفرینی امید توسط کمیسیون اصل 90 مجلس

بابایی کارنامی تصریح کرد: ضرورت تحقیق و تفحص از صندوق کارآفرینی امید توسط کمیسیون اصل 90 و مجلس یازدهم از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد تا مشخص شود چرا منابع آن به بخش تعاون اختصاص داده نشده است. همچنین واگذاری اصل 44 به بخش تعاون از دیگر موضوعات مطرح شده بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: در نهایت قرار بر این شد که تیمی 3 نفره متشکل از بنده و آقایان عباس گودرزی و انصاری آخرین وضعیت بخش تعاون را مورد بررسی قرار دهیم و گزارشی از آن به کمیسیون ارائه دهیم تا در پی آن گزارشی برای ارائه در صحن تهیه شود تا این موضوع با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مهمانان حاضر در این نشست، یادآور شد: در این نشست رییس بنیاد مستضعفان و معاونانش، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیر عامل صندوق ضمانت بخش تعاون، معاون بانک توسعه تعاون و نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حضور داشتند./