حذف مالیات‌ بسیاری از حقوق‌بگیران با لحاظ هزینه‌‌ معیشتی‌ در مالیات‌ستانی
حذف مالیات‌ بسیاری از حقوق‌بگیران با لحاظ هزینه‌‌ معیشتی‌ در مالیات‌ستانی
سکان ؛ به گفته رئیس مجمع عالی واردات قرار است هزینه‌های معیشتی در مالیات‌ستانی مدنظر قرار بگیرد و با اصلاحات صورت گرفته در لایحه دولت، درصد زیادی از کارمندان و صاحبان درآمدهای خرد از مالیات معاف می‌شوند.

عده‌ای از افراد جامعه بر این باورند که نظام مالیاتی فعلی کشور ناعادلانه است و به همین ترتیب، می‌توان گفت که ادراک عدالت مالیاتی در کشور ما وضعیت مناسبی ندارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اعلام خبر ارسال لایحه قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس شورای اسلامی در آبان‌ماه اعلام کرد که از ابتدای استقرار دولت سیزدهم اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان شاکله نظام مالیاتی کشور در دستور کار دولت قرار گرفته است.

 از مهمترین اصلاحات مورد نظر دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌توان به تغییر روش مالیات‌ستانی از نظام منبع‌محور به مالیات مجموع درآمد، همسوسازی ابزار مالیات با سیاست‌های جمعیتی، ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی از جمله پذیرش هزینه‌های معیشتی به عنوان هزینه های قابل کسر از درآمد، حرکت از سمت نظام مالیاتی ممیز‌محور به سمت نظام مالیاتی هوشمند داده محور، کاهش بار مالیات بر تولید و ایجاد ارتباط مؤثر و سازنده میان نظام مالیاتی کشور و نظام حمایتی دولت و پیاده سازی وضع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی اشاره کرد.

با توجه به گستردگی فعالیت های اقتصادی بخش غیررسمی و سوداگری های اختلال زا و چالش های نظام مالیاتی کشور از جمله ناکارآمدی از حیث باز توزیع درآمد و محدود بودن پایه مالیاتی، تحول در نظام مالیاتی کشور بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

‌علیرضا مناقبی، رئیس مجمع عالی واردات درباره اصلاح مالیات‌های مستقیم و نظام مالیاتی مناسب می‌گوید: مهم است که فرهنگ مالیات‌دهی را در کشور ایجاد کنیم تا فرار مالیاتی یک ضدارزش محسوب شود، اما در مقابل دولت نیز وظیفه دارد که در مورد نحوه‌ هزینه‌کرد مالیات‌ها شفاف سازی کند و در مقابل افزایش درآمد‌های مالیاتی ارائه‌ خدمات به مردم افزایش و بهبود یابد، در این شرایط است که مردم به دادن مالیات ترغیب می‌شوند.

وی با اشاره به لایحه دولت درباره اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بیان کرد: در وضعیت فعلی مالیات از تولید و کار اخذ می‌شود ولی با تغییرات صورت گرفته در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، به جای اینکه بر اقشار خاصی فشار مالیاتی اعمال کنیم، به سمت اخذ مالیات از درآمد افراد خواهیم رفت و هر کس باید متناسب با درآمدش مالیات بپردازد، همچنین مالیات تولید را نیز کاهش خواهیم داد که به نفع کشور است.

رئیس انجمن واردات کشور اضافه کرد: مالیات یکی از درآمدهای حقه‌ دولت است و باید کشور از طریق مالیات اداره شود، اما دولت باید در کنار افزایش درآمدهای مالیاتی، اقدامات مناسب و موثری را در راستای کوچک و چابک‌سازی دولت و رونق کارآفرینی در کشور به اجرا بگذارد.

مناقبی با بیان اینکه قرار است هزینه‌های معیشتی در مالیات‌ستانی مدنظر قرار بگیرد، تصریح کرد: اگر قرار باشد این هزینه‌ها را در نظر بگیریم، بسیاری از کارمندان و حقوق بگیران از دولت طلبکار هم می‌شوند، بنابراین، با اصلاحات صورت گرفته در لایحه دولت، درصد زیادی از کارمندان و صاحبان درآمدهای خرد از مالیات معاف می‌شوند.

وی ادامه داد: این موضوع را باید در نظر داشته باشیم که اقشار مختلف مردم مدل زندگی‌شان فرق می‌کند و هزینه‌های متفاوتی دارند، وقتی می‌خواهیم هزینه های معیشتی را محاسبه کنیم، باید به این موضوع دقت داشته باشیم.

از رئیس انجمن واردات کشور در خصوص حمایت از بخش تولید در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم مبنی بر کاهش مالیات این حوزه از 25 به 15 درصد سوال کردیم که وی گفت: این پیش‌بینی مزیت محسوب می‌شود و هر چقدر از فشار مالیاتی بر بخش تولید کم کنیم به نفع کشور است، باید مراقبت کنیم که این سیاست‌ها به درستی اجرا شود و تولیدکنندگان به درستی از این کاهش نرخ مالیاتی بهره مند شوند.

منقابی ‌تأکید کرد: ساماندهی معافیت‌های غیرضروری که در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم نیز مورد توجه قرار گرفته است، می‌تواند در افزایش رغبت افراد به مالیات‌دهی موثر باشد، وقتی مردم ببینند که در سطوح بالاتر به اصلاح معافیت‌های مالیاتی پرداخته‌ایم و مالیات‌گیری از همگان در دستور کار قرار دارد، احتمالاً با رضایت بیشتری مالیات پرداخت می‌کنند.