جهاد مدرسه‌سازی در قائم‌شهر
جهاد مدرسه‌سازی در قائم‌شهر
قائمشهر - سکان نیوز/ با تدبیر آموزش و پرورش مازندران، مشارکت خیّران نیک‌اندیش و همراهی اداره‌کل نوسازی، ۱۵ پروژه آموزشی و ورزشی در شهرستان قائم‌شهر در دست اجرا است.

به گزارش سکان نیوز؛ دستگاه تعلیم و تربیت هم‌زمان چند ویژگی مهم و محوری دارد که سایر وزارت‌خانه‌ها به‌رغم این‌که در جای خود واجد ارزش هستند، ندارند ازجمله این‌که آموزش و پرورش به علت مأموریت سنگین دینی و فرهنگی که بر دوش دارد، دستگاهی حاکمیتی است و نباید نگاهی سیاسی و جناحی به این دستگاه فرهنگی و ارزشی داشت.
این نهاد، گسترده‌ترین وزارت‌خانه است و دی‌نفعان بسیاری دارد و وظیفه پرورش نیروی انسانی را به‌طور اخص برعهده دارد و نیروی انسانی، محور توسعه در تمام جوامع است به بیان دیگر، بدون داشتن انسان توسعه‌یافته، ما به توسعه پایدار نمی‌رسیم و محصول نهایی یک آموزش و پرورش موثر، انسانِ توسعه‌یافته است.
برابر آنچه که گفته شد این دستگاه، هم به‌علّت گستردگی و هم به دلیل ماهیت غیرمادی و فرهنگی خود، هزینه‌بَر و نیازمند توجه ویژه است و با توجه به توان محدود مادی دولت‌ها نمی‌توان و نباید توقع داشت دولت به‌تنهایی همه هزینه‌های این دستگاه گسترده و عیال‌وار را فراهم کند و در این بخش پای موضوع مشارکت به میان می‌آید.
مشارکت به معنای کاستن و یا حذف سهم دولت نیست بلکه به این معناست که به موازات سهم دولت، از ظرفیت‌ همه ذی‌نفعان اعم از اولیاء، خیّران و سمن‌ها نیز بهرمندی هوشمندانه ببریم تا در هیچ بخشی، کار دستگاه عظیم تعلیم و تربیت کند یا متوقف نشود.
توسعه مشارکت در آموزش و پرورش هم در سخنان مقام معظم رهبری مُدَّظِلُّهُ‌العالی به دَفَعات آمد، هم مقام عالی وزارت بارها بر آن تصریح کرد و هم سند تحول بنیادین بر آن تأکید دارد و با توجه به این‌که تأسیس آموزش و پرورش در کشور به‌ یک‎صد سال رسید و بسیاری از مدارس در کشور و استان عمر مفید خود را سر کرده‌اند و بازسازی و نوسازی این تعداد از مدارس از توان دولت‌ها خارج است، به کار گرفتن مشارکت مردمی در «خیرکثیر»ی چون مدرسه‌سازی یک ضرورت تشخیص داده شد و ایجاد مکانیسم‌هایی چون «مجمع خیّرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار» در سطوح ملی، استانی و شهرستانی و همچنین طرح‌های جدیدی چون «آجر روی آجر» همه بر این ضرورت تمرکز دارد.
در استان مازندران نیز توسعه مشارکت ازجمله سیاست‌های محوری «علیرضا سعدی‌پور» مدیرکل آموزش و پرورش است که بارها و با اجرای برنامه‌های مختلف بر آن تأکید کرد. نتیجه تأکیدات و پیگیری‌های مدیرکل آموزش و پرورش و همکاری تنگاتنگ آموزش و پرورش، مجمع خیّرین مدرسه‌ساز و اداره‌کل نوسازی مازندران این شد که در برخی شهرستان‌ها مانند قائم‌شهر در این لحظه که این گزارش تنظیم می‌شود قریب 15 پروژه در حال اجرا است که نامی جز جهاد مدرسه‌سازی نمی‌توان بر آن نهاد.
آموزش و پرورش قائم‌شهر درحال حاضر مدارس «دبستان 7 کلاسه نیمه‌شعبان متان‌کلا»، «دبستان 7 کلاسه و دبیرستان 6 کلاسه متوسطه اول شایسته خرماکلا»، «دبستان 7 کلاسه شهید کاظم اسلامی و دبیرستان6 کلاسه متوسطه اول شهید مصطفی خمینی خطیرکلا»، «دبستان 7 کلاسه و دبیرستان 6 کلاسه متوسطه اول باغ‌دشت»، «دبیرستان 3 کلاسه متوسطه اول ارمغان جنید»، «دبیرستان 6 کلاسه متوسطه اول یوسف رضا قراخیل»، «دبیرستان 6 کلاسه متوسطه اول شهید هاشم‌زاده»، «دبیرستان 6 کلاسه متوسطه اول زنده‌یاد میثم بریجانی» را با مشارکت خیّرین در دست اجرا دارد.
ضمن این‌که آموزش و پرورش این شهرستان «دبستان 7 کلاسه سید جمال الدین اسدآبادی» که صددرصد با مشارکت خیّر در حال ساخت است و «دبیرستان متوسطه دوم عاشورا» نیز با تعهدات کامل دولتی در دست اجرا دارد.
اضافه بر پروژه‌های پیش‌گفته دو پروژه «خانه معلم» و «استخر فرهنگیان» نیز با تعهدات کامل دولتی از 15 تا 20 درصد پیشرفت داشتند و سالن ورزشی محسنیان نیز با تعهد دولت در زمین اهدایی توسط خیّر محسنیان تا 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
گفتنی است اعتبار این پروژه‌ها به‌طور تخمینی بالغ بر 260 میلیارد ریال است و خیّرانی چون خانواده‌های بریجانی و عزیزی، محمد اولادی، محمد یاسر رگنی خطیر، محمدکاظم علیجان‌زاده، سیدابراهیم حسینی، احمد ولیپور، نادعلی صمدی و مهدی اصغرزاده به نمایندگی از خیّرین و خیّرین چهارده معصوم(ع) در این طرح‌ها از 50 تا صددرصد مشارکت کردند.
کلام آخر این‌که ایجاد مراکز علمی و مدرسه‌سازی جهاد مقدسی است که برابر روایات معصومین علیهم السلام، تا روزی‌که آخرین فرد در این مراکز حاضر می‌شود و روح خود را در زلال دانش شست‌وشو می‌دهد، ثواب آن برای کسانی‌که به اندازه یک آجر در ساخت بنای آن یا تأمین هزینه‌های جاری گام برداشتند، ذخیرهخواهد شد. به این امید که فرهنگ مدرسه‌سازی در همه شهرستان‌ها نهادینه شود و در تمام شهرستان‌ها و مناطق استان شاهد پنین جهادی باشیم.