جزئیات توافق گمرکی ایران و اقلیم کردستان عراق
جزئیات توافق گمرکی ایران و اقلیم کردستان عراق
سکان؛ رئیس کل گمرک ایران با بیان جزئیات توافق گمرکی ایران با اقلیم کردستان عراق گفت: امسال 2 مرز جدید برای زائران اربعین به سمت اقلیم کردستان باز می‌‌شود.

محمد رضوانی‌فر ، در مورد جلسه گمرک جمهوری اسلامی ایران با مقامات اقلیم کردستان عراق گفت: اهمیت اقلیم کردستان اینگونه است که از حدود 10 میلیارد دلار صادراتی که جمهوری اسلامی به عراق دارد حدود 28 درصد از طریق اقلیم کردستان انجام می‌شود و ما با اقلیم کردستان در سه مرز تمرچین، باشماق و پرویزخان با اقلیم کردستان هم مرز هستیم به گونه‌ای که سال گذشته 22 درصد صادرات جمهوری اسلامی از طریق اقلیم و به ارزش 2.3 میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال جاری به 29 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: گمرکات مشترک بین جمهوری اسلامی با اقلیم کردستان عراق شامل تمرچین، باشماق و پرویزخان است و کشور عراق به عنوان مقصد صادرات کالاهای ایرانی حدود 20 درصد از حجم صادرات را به خود اختصاص می‌دهد و در مورد اقلیم کردستان هم حدود یک سوم صادرات ما به عراق از این منطقه انجام می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران در مورد توافق با مقامات اقلیم کردستان اظهار داشت: یکی از این توافقات افزایش ساعات گمرک تمرچین به صورت 24 ساعته و مستمر است که این رویه ادامه پیدا می‌کند. نکته دوم این بود که توافق شد ترانشیپ بار به صورت کامیون انجام شود که قبلاً برای صادرات در مرز به صورت انتقال کامیون به کامیون انجام می‌شد که برای محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی یا بادمجان ممکن بود باعث آسیب رسیدن به محموله‌ها شود. اما توافق شد که کامیون‌های ایرانی بتوانند به صورت ترانشیپ وارد خاک اقلیم کردستان شوند که علاوه بر سرعت صادرات  به سلامت محصولات کشاورزی هم کمک می‌کند.

رضوانی‌فر گفت: توافق دیگر بر روی ترانزیت کالا از طریق اقلیم کردستان بود چون این منطقه به تازگی به موافقت‌نامه‌های بین‌المللی پیوسته است اما هنوز امکاناتی کافی ندارد، از طرفی منطقه اقلیم می‌تواند به کریدوری برای انتقال کالاهای ایرانی به سوریه تبدیل شود و بنابراین توافق‌نامه ترانزیت از این اقلیم بسیار مهم  است.

وی عنوان کرد: نکته دیگر در مورد سفر اربعین است که سال قبل با کمک آقای معتمدیان استاندار آذربایجان شرقی توافقاتی انجام شد که زائران اربعین از مرز آذربایجان غربی وارد اقلیم کردستان عراق شوند. پارسال فقط مرز خسروی در آذربایجان بود  امسال قرار است از طریق تمرچین و باشماق هم زائر اربعین وارد منطقه اقلیم شوند و هرچه میزان مبادلات و مراودات تجاری و مرزی بیشتر شود علاوه بر نزدیک شدن فرهنگی مردم دو کشور و آسان شدن مبادلات باعث ایجاد امنیت در مرزها می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: نکته دیگر مورد توافق این بود که نشست‌های ماهانه بین مسئولان گمرکات مرزی جمهوری اسلامی و عراق در منطقه اقلیم کردستان علاوه بر دیدارهای روزانه مدیران با یکدیگر انجام شود که در دیدارهای ماهانه و مشکلات دو طرف حل شود.

رضوانی‌فر اظهار داشت: توافق دیگر این بود که منطقه اقلیم کردستان در مورد پذیرش گواهی استاندارد و بهداشت محصولات صادراتی ایران براساس ضوابط بین‌المللی تسریع کند و میزان بازگشت محصولات صادراتی ما کمتر شود.

وی در مورد توافق برای زائران اربعین گفت: مسئولان گمرک اقلیم کردستان قول مساعد دادند که دو مرز جدید بر روی زائران ایرانی باز شود که با بازگشایی دو مرز جدید سرعت انتقال زائران به عراق بیشتر شود. از طرفی کسانی که ساکن مرزهای شمال غربی ایران مانند آذربایجان شرقی، کردستان، آذربایجان غربی و اردبیل هستند به راحتی می‌توانند از طریق اقلیم کردستان عراق به عتبات اعزام شوند.