تصمیمی استراتژیک و تجربه ای نو/ منطقه آزاد در مازندران نقطه عطف عملکرد دولت سیزدهم
تصمیمی استراتژیک و تجربه ای نو/ منطقه آزاد در مازندران نقطه عطف عملکرد دولت سیزدهم
سکان؛ حسینی پور استاندار مازندران اخیرا در گفت و گویی اظهار کرد که ایجاد منطقه ازاد در مازندران، هدیه دولت سیزدهم به مردم مازندران است. در این گزارش می خواهیم به برخی از اثرات و فواید این هدیه، بپردازیم.

رقیه عالی ؛ مصوبه ایجاد منطقه آزاد در مازندران نقطه عطف عملکرد دولت سیزدهم و مجلس یازدهم برای دیار علویان محسوب می شود که اگر از این فرصت به درستی استفاده می شود و همه ابعاد آن اجرایی گردد، می تواند اقتصاد مازندران را متحول سازد.

نگاهی به استان های دارای منطقه آزاد، مشخص می سازد که آن ها از قابلیت ها و توانمندی های ویژه ای برای توسعه اقتصادی برخوردارند. از مهم ترین مناطق آزاد تجاری اقتصادی کشور ما می توان به منطقه آزاد کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و منطقه آزاد ماکو اشاره کرد.

یکی از نکاتی که می تواند موجب رونق اقتصادی مازندران شود این است که انجام امور اقتصادی در مناطق آزاد تجاری مزیت‌های ویژه‌ای دارد که هر تاجر و فعال اقتصادی را به سرمایه‌گذاری در این مناطق وسوسه می کند.

نکته مهم دیگر اینکه، در مناطق آزاد تجاری، انجام امور اقتصادی به خصوص واردات کالا مشمول قانون‌های گمرکی صادرات و واردات نمی شود.

از دیگر مزیت های مهم مناطق آزاد تجاری می توان به پرداخت نکردن حقوق و عوارض گمرکی اشاره کرد.

در مجموع می توان مناطق آزاد را به‌عنوان یک نیروی «محرکه» قوی در جهت تشویق صادرات صنعتی به حساب آورد و مازندران، استانی که بیش از یک دهه برای برخورداری از منطقه آزاد در دولت ها و مجلس های مختلف تلاش کرد و در نهایت پس از کنار گذاشتن اختلافات و تلاش برای حفظ اتحاد و همدلی، این مهم حاصل شد.

سه نقطه ای که یکی کمتر، یکی بیشتر از امکانات زیرساختی، تجهیزات نرم افزاری و تاسیسات لازم حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی برخوردارند تا با ایجاد اشتغال و افزایش صادرات، همچنین بهره مندی از سرمایه گذاری خارجی و کاهش بیکاری، موجب تحول اقتصادی و افزایش درآمدهای عمومی مردم شوند و این مهم، گریزی برای رهایی مازندران از اقتصاد بسته دولتی باشند.

در ادامه برای اطلاع از آخرین وضعیت منطقه ازاد مازندران به اظهارات اخیر حسینی پور استاندار مازندرانف پیرامون این مهم می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

تصمیمی استراتژیک و تجربه ای نو

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران درباره تصویب طرح منطقه آزاد مازندران اظهار کرد: پیگیری های خوبی که دولت و مجلس شورای اسلامی انجام دادند نهایت توسط شورای محترم نگهبان به تصویب رسید.

وی ضرورت ایجاد منطقه در مازندران را هم مرز بودن با ۴ کشور همسایه شرقی عنوان کرد و افزود:  مازندران کریدور شمال جنوب است و می تواند در توسعه اقتصادی کشور بسیار مفید واقع گردد.

استاندار مازندران تصریح کرد: ۳ نقطه این استان بندر نوشهر به دلیل واقع شدن در منطقه توریستی، بندر چپک رود که میان دو دانشگاه مهم استان قرار دارد و بندر امیرآباد به دلیل اتصال به راه آهن و رو رو منطقه آزاد اعلام شد، بندر امیرآباد تنها بندر شمال کشور است که اتصال به خط رو رو دارد و از این جهت بسیار حائز اهمیت است.

حسینی پور ادامه داد: تصویب منطقه آزاد جذابیت های بسیاری برای تجار دارد به عنوان مثال تعرفه گمرکی برای شرکت های تازه تاسیس صفر می شود. شرکت های فعلی نیز تا ۲۰ سال از پرداخت تعرفه گمرکی معاف هستند.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد شدن مازندران یک تصمیم استراتژیک است، گفت؛ تاکنون مسیر تجاری کشور از مناطق جنوب تعریف شده بود و این امر، امر پدافند غیر عامل نیز است چرا که در برخی مقاطع در برخی مقاطع مورد تهدیداتی واقع شده بود مسیری که اکنون ور حوزه شرق و کریدور شمال جنوب واقع شد می تواند نقطه اتصال جنوب به کشورهای شرق و از آنجا به اروپا باشد.

استاندار مازندران با اشاره به چگونگی انتخاب منطقه آزاد مازندران بیان کرد: اینکه سه لکه مهم انتخاب شده برای ایجاد منطقه آزاد در مازندران نقش مهمی در بالفعل کردن ظرفیت‌های استان دارند، اظهار کرد: ایجاد منطقه آزاد یکی از مطالبات دیرینه مردم مازندران بود که با نگاه ویژه دولت سیزدهم محقق شد و می‌توانیم بگوییم عقده در گلو مانده اقتصاد استان بود.

وی افزود: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ در سفر رئیس‌جمهور به مازندران این درخواست دیرینه مردم مازندران مطرح شد که ایشان پس از بازگشت به تهران بلافاصله پیگیری کردند و با این که ۲ مرتبه در گذشته موضوع مطرح شد و در مجلس به نتیجه نرسیده بود، بار دیگر موضوع را به جریان انداختند و در نهایت با پیگیری نمایندگان محترم استان در مجلس به تصویب رسید.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب تلاش‌های بسیار زیادی برای توسعه و تعالی کشور ما انجام شد و در مازندران هم شاهد اتفاقات خوبی بودیم. هم در حوزه زیرساخت‌های کشاورزی، هم در بخش صنعت و گردشگری اقدامات خوبی انجام شد. منطقه آزاد هم یکی از این موارد است که در گذشته توسط مدیران وقت پیگیری شد. خیلی از مدیران تلاش کردند تا این اتفاق بیفتد. از همه عزیزانی که طی سال‌های اخیر پیگیر تحقق این طرح بودند تشکر می‌کنم.

استاندار مازندران گفت: امروز مازندران تجربه جدیدی را از سر می‌گذراند که می‌تواند منشاء تحولات بزرگ در مازندران شود. با ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی، مازندران به یک کارگروه فنی و تخصصی تبدیل می‌شود که می‌تواند اتفاقات مهمی را در اقتصاد کشور رقم بزند.

هدیه دولت به مردم مازندران

حسینی‌پور تصریح کرد: منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران دقیقا منطبق بر شعار سال رهبر معظم انقلاب است و تاکید ویژه رهبری در شاخص‌های رشد تولید و کاهش تورم را دنبال می‌کند که ما این هدیه را از طرف دولت مردمی سیزدهم به مردم استان تقدیم می‌کنیم.

وی با اشاره به مزیت‌های ایجاد منطقه آزاد تجاری در مازندران برای اقتصاد این استان گفت: یکی از بزرگترین مزیت‌های مناطق آزاد این است که در بسیاری از شرکت‌های خارجی انگیزه سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند. این امر می‌تواند در توسعه صنعتی مازندران نقش مؤثری داشته باشد.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار کرد: پایین بودن هزینه‌ها از منظرهای مختلف، زیرساخت‌های مطلوب و دسترسی به شبکه‌های دریایی، جاده‌ای و فناوری اطلاعات، دسترسی به بازارهای مهم جهانی، سهولت کسب و کار و برخورداری از تخفیف‌های ویژه مالیاتی نیز از مزایای مهم مناطق آزاد تجاری هستند. در حال حاضر یک سوم صادرات غیرنفتی کشور یعنی معادل ۱۸ میلیارد دلار از همین مناطق آزاد صادر می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر یک سوم صادرات غیرنفتی کشور یعنی معادل ۱۸ میلیارد دلار از همین مناطق آزاد صادر می‌شود  افزود: منطقه آزاد تجاری و اقتصادی ضرورتی مبرم برای اقتصاد مازندران بود که امیدواریم  شاهد تحولات اساسی  در استان شود.