ترکیه اتهام‌زنی یونان درباره نقض توافق مهاجرتی را رد کرد
ترکیه اتهام‌زنی یونان درباره نقض توافق مهاجرتی را رد کرد
سکان نیوز:ترکیه اظهارات اخیر وزیر مهاجرت یونان مبنی بر اینکه آنکارا توافق ۱۸ مارس با اتحادیه اروپا را با دستاویز قرار دادن اپیدمی کروناویروس برای بیرون راندن مهاجران نقض کرده است، رد کرد.

به گزارش سکان نیوز/به نقل از خبرگزاری آناتولی، حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، نوتیس میتاراچی، وزیر مهاجرت یونان برای منحرف کردن حقایق و با انگیزه سرکوب جنایات ارتکابی از سوی کشورش علیه پناهجویان این ادعاها را مطرح کرده است.وی در این بیانیه آورده است: ترکیه کاملا به تعهداتش بر اساس این توافق پایبند است. عبور غیر قانونی به اروپا ۹۲ درصد کاهش داشته است. بر این اساس، اتحادیه اروپا به تعهداتش پایبند نبوده است.

بر اساس توافق مذکور، ترکیه پذیرفته است که تنها مهاجرانی را برگرداند که به جزایر یونانی رسیده‌اند، آن‌هایی که درخواست پناهندگی‌شان برای حفاظت بین‌المللی رد شده یا آن‌هایی که نیازی به حمایت بین‌المللی ندارند.

در ادامه بیانیه سخنگوی وزارت خارجه ترکیه همچنین آمده است: تا به امروز، ۲۱۳۹ مهاجر بر اساس این شرایط از یونان خارج شده‌اند. یونان درخواست پناهندگی این افراد را برای یک ماه که برخلاف توافق اتحادیه اروپا و تعهدات بین‌المللی است، به حالت تعلیق درآورده است.

آکسوی همچنین گفت، سازمان‌های بین‌المللی به این مساله انتقاد کرده‌اند که قانون جدید پناهجویی یونان بر اساس معیارهای بین‌المللی و خط‌مشی اتحادیه اروپا نیست. اقدامات صورت گرفته برای حفاظت از سلامت مردم و امنیت آن‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است. در حقیقت، اتحادیه اروپا به صورت موقت برنامه جابجایی مهاجران را که مولفه اصلی در توافق ۱۸ مارس است، به حالت تعلیق درآورده تا از بهداشت عمومی حفاظت کند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه همچنین ادامه داد، ترکیه هم به صورت موقت روند پذیرش مجدد را متوقف کرده و آن را به مقام‌های یونان اطلاع داده است. وی همچنین اشاره کرد که کمپ‌های آوارگان در یونان شرایط خوبی ندارند و این کشور باید از آنکارا در حفظ شرایط نگهداری آوارگان درس بگیرد.

  • نویسنده : نجفی