ترجیح واردات کالا به تولید داخل نتیجه چند قیمتی بودن ارز در کشور است/جلوی مافیای دارو گرفته شود
ترجیح واردات کالا به تولید داخل نتیجه چند قیمتی بودن ارز در کشور است/جلوی مافیای دارو گرفته شود
سکان نیوز؛ سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ترجیح واردات کالا به تولید آن در داخل نتیجه چند قیمتی بودن ارز در کشور است.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار داشت: ترجیح واردات کالا به جای حمایت از تولید آن در داخل به خاطر وجود ارز با قیمت‌های مختلف در کشور است و طبیعی است که این موضوع در کشور مفسده انگیز باشد.

وی افزود: ما هم ارز 4200 تومانی دولتی را داریم، هم ارز نیمایی و هم ارز آزاد، طبیعی است که تمایل به واردات کالا با ارز دولتی بیشتر از تولید کالا در داخل باشد و ما شاهد واردات بی‌رویه کالاها با ارز 4200 تومانی به کشور باشیم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: ما سالانه در استان‌های شمالی کشور قادر به تولید 3 میلیون تن برنج هستیم و مصرف سالیانه برنج در کشور هم همین مقدار است، اما ما شاهد هستیم سالانه 1.5 میلیون تن برنج به کشور وارد می‌شود.

بابایی خاطرنشان کرد: در بحث تولیدات مرکبات نیز وضع به همین ترتیب است و ما می‌بینیم در فصل برداشت مرکبات در کشور دولت اقدام به واردات این محصولات می‌کند و درنتیجه نه تنها حمایتی از کشاورزان به عمل نمی‌آید، بلکه با این واردات آنها با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

وی افزود: در حوزه دارو هم ما شاهد مافیا در این بخش هستیم و در حالی که تولیدکنندگان دارو در کشور قادر به تأمین نیاز داروی کشور هستند، محصولات دارویی به کشور وارد می‌شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس اظهار داشت: ما شاهد بودیم اخیراً شخص رئیس جمهور هم نسبت به چند قیمتی بودن ارز در کشور انتقاد داشت و آن را درست نمی‌دانست و این نشان می‌دهد که عملکرد تیم اقتصادی دولت درست نبوده است.

بابایی خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم از این وضعیت خارج شویم و به سمت حمایت از تولید برویم باید فاصله قیمت ارز دولتی، ارز نیمایی و ارز آزاد در کشور به حداقل برسد و اگر بناست حمایتی از بخشی صورت گیرد این حمایت‌ها ریالی باشد و نه ارزی.