تامین گاز مردم در شرایط ناترازی گاز طبیعی خط قرمز نظام حاکمیتی است
تامین گاز مردم در شرایط ناترازی گاز طبیعی خط قرمز نظام حاکمیتی است
سکان؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل در جلسه مدیریت مصرف گاز در فصل سرد ، خط قرمز نظام و دستگاه حاکمیتی را تامین گاز مشترکین خانگی عنوان نمود.

به گزارش روابط عمومی شرکت گاز استان اردبیل، سید کمال الدین میر جعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل در جلسه ای که بمنظور مدیریت میزان مصرف گاز در فصل سرد که با حضور مدیران و مسئولین دستگاههای اجرایی در سالن شهید بهشتی استانداری برگزار شد با اعلام این خبر ، اظهار داشت:  میزان گاز ورودی طی سالیان سال بدلیل عدم شناسایی نیازهای ضروری استان مغفول مانده و به یکی از مهمترین مطالبات مردم و مسئولین مبدل شده است که در این حوزه با تعریف و تصویب پروژه های زیرساختی گاز در استان امیدواریم در افق پیشرفت صنعتی و کشاورزی کلیه نیازهای استان به گاز تامین شده و دیگر نگرانی در این خصوص نداشته باشیم.

میر جعفریان با اشاره به اینکه نیاز به توسعه زیرساختهای گاز طبیعی در استان بخوبی تشخیص و عملیاتی شده است، گفت: در کمتر از یکسال 4 پروژه زیرساختی در بخش گاز استان به مرحله اجرایی رسیده است که احداث خط دوم انتقال گاز چلوند – اردبیل بطول 55 کیلومتر نمونه ای از این طرحها می باشد و در صورت اتمام و بهره برداری از این طرح گازرسانی میزان گاز ورودی استان از 12 به 25 میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مدیریت میزان مصرف گاز در فصل سرد سال را یکی از مهمترین چالش های پیش رو در سطح استان عنوان نمود و افزود: کارنامه شرکت گاز در خصوص مدیریت میزان مصرف و نظارت بر محدودیت های اعمال شده در شرایط ناترازی گاز طبیعی طی سال گذشته قابل قبول بوده ولی در این راستا از کلیه دستگاههای اجرایی انتظار داریم تا از ضوابط و مقررات حاکمیتی در این امر مهم بهره گرفته و مبحث مدیریت مصرف گاز به جدیت در دستور کار قرار دهند.

این مقام مسئول در رابطه با دوگانه سوز نمودن صنایع ، مرغداریها، مجموعه های کشاورزی و نانوایی ها و سایر بخشهای صنعتی نیز با اظهار این مهم که در صورت وقوع هرگونه بحران در حوزه تامین گاز طبیعی اولین متضررین خود صاحبان صنایع و مجموعه های تولیدی خواهند بود ، افزود: تامین سوخت جایگزین و برنامه ریزی به موقع صنایع در دوگانه سوز نمودن، علاوه بر جلوگیری از ضرر و زیان برای واحدهای تولیدی، از ایجاد ناترازی و بحران برای تامین گاز پایدار جلوگیری مینماید.

میر جعفریان با اشاره به اینکه صرفه جویی و بهینه سازی مصرف سوخت، عزم و اراده ملی را می طلبد و دوگانه سوز شدن صنایع می تواند در رفع موانع تامین انرژی موثر باشد؛ خاطر نشان کرد: زیرساخت ها و تجهیزات بخش صنعتی استان باید بروز رسانی شود، چرا که تامین کنندگان سوخت را در فصول گرم با چالش تامین آب و برق و در فصول سرد سال، علاوه بر تامین برق، در تامین گاز پایدار با چالش روبرو می کنند.

در بخش دیگری از این جلسه میر سعید سید متین مدیر عامل شرکت گاز استان اردبیل، میزان بهره مندی خانوار شهری از گاز طبیعی را 100 درصد و خانوار روستایی را حدود 99 درصد اعلام نمود و افزود: در حال حاضر پروژه گازرسانی به 45 روستای استان در دست اقدام می باشد که با اتمام و بهره برداری از این پروژه ها استان اردبیل از لحاظ گازرسانی جزو استانهای سبز محسوب خواهد شد.

وی در خصوص رعایت دمای رفاه در محیط خانه نیز با اشاره به اینکه دمای مفید برای بدن، دمای رفاه بوده که بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد است. گفت: مشترکان بخش های خانگی، اداری و تجاری با کاهش یک درجه‌ای دمای محیط در فصل سرما، می‌توانند تا ۶ درصد در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند.

سید متین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به پاداش صرفه جویی گاز طبیعی در فصل سرد سال اظهار داشت: با کاهش یک درجه‌ای دمای اتاق در فصل سرد، گازبهای مشترکان در پله پایین‌تری محاسبه می‌شود و در قیمت گاز مصرفی تاثیر کاهشی خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت گاز استان اردبیل با تاکید بر نقش تاثیر گذار سازمان آموزش و پرورش در فرهنگ سازی مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی؛ تصریح کرد: با همگام ساختن آموزش و پرورش و استفاده از ظرفیت های مدارس و دانش آموزان به عنوان همیاران گاز؛  می توان در کنار کاهش مصرف سوخت در مدارس، در بخش مصارف خانگی نیز فرهنگ سازی گسترده ای انجام داد.

در پایان این جلسه هر یک از نمایندگان دستگاههای اجرایی ضمن ارایه نقطه نظرات و پیشنهادات ، آمادگی خود را برای همکاری تنگاتنگ و بهره گیری از ظرفیتهای دستگاههای مرتبط در راستای عبور زمستان امسال و کاهش اثرات منفی ناترازی گاز طبیعی اعلام نمودند.