تأمین کل نیاز ارزی از محل صادرات غیرنفتی/ میزان ذخایر ارز‌ و کالای اساسی بی‌سابقه است
تأمین کل نیاز ارزی از محل صادرات غیرنفتی/ میزان ذخایر ارز‌ و کالای اساسی بی‌سابقه است
سکان؛ نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ارز موردنیاز واردات کشور حدود 40 میلیارد دلار در سال است، گفت: در حاضر صادرات غیرنفتی ما نیز نزدیک به همین رقم است که می‌تواند همه مصارف ارزی ما را پوشش دهد.

علی‌اکبر کریمی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه تعادل بازار ارز کشور بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و به شکل دستوری نیست، اظهار داشت: تلاطمات ناشی از نرخ ارز به طور مستقیم بر تولید و تجارت خارجی اثرات منفی می‌گذارد.

‌وی با بیان اینکه ناپایداری نرخ ارز ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به اقتصاد وارد کند، گفت: بانک مرکزی موظف است با این نوسانات مقابله کند.

* نداشتن بدهی خارجی به منابع ارزی کمک کرده است

کریمی با بیان اینکه در سال گذشته به علت تمهیدات دولت سیزدهم، وضعیت عرضه ارز در بازار بسیار مثبت بود‌، بیان‌ کرد: در دولت سیزدهم صادرات نفت بسیار افزایش پیدا کرده است و به همان میزان نیز با وجود تحریم‌ها، کسب درآمدهای حاصل از فروش نفت نیز نسبت به گذشته تسهیل شده است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آمارهای بین‌المللی هم ثابت کرده است وضعیت مطلوب ارزی را داشته‌ایم، اضافه کرد: خوشبختانه ایران بدهی خارجی هم به سایر کشورها ندارد و همین قضیه به ثبات منابع ارزی ما کمک کرده است و در حال حاضر هیچگونه نگرانی برای تامین منابع ارزی خود نداریم.

* تأمین کل نیاز ارزی کشور از طریق صادرات غیرنفتی

وی با بیان اینکه ارز موردنیاز واردات کشور‌ حدود 40 میلیارد دلار در سال است، اظهار کرد: در حاضر صادرات غیرنفتی ما نیز نزدیک به همین رقم 40 میلیارد دلار است و بنابراین به‌زودی صرفا از محل صادرات غیرنفتی خود می‌توانیم نیازهای وارداتی خود را تامین کنیم.

کریمی با بیان اینکه تقاضای ارز مسافری و دانشجویی که در بازار آزاد تامین می‌شوند نیز در حال تامین شدن است، عنوان کرد: تلاطمات اخیر ارز بیشتر مربوط به عوامل روانی است و جولان دلالان در بازار ارز است.

* ذخیره کالای اساسی بیش از حد متعارف است

وی با اشاره به اینکه برخوردهای اخیر دستگاه‌های امنیتی در روزهای گذشته بسیار مؤثر بوده است، عنوان کرد: الان هیچ دغدغه‌ای برای تأمین ارز موردنیاز در زمینه‌های مختلف ارزی وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ذخیره کالاهای اساسی در کشور بیش از حد متعارف است، گفت: در حال حاضر هیچ نیاز ارزی که بدان پاسخ داده نشده باشد، وجود ندارد؛ هر کالای اساسی که نیاز کشور است در حال حاضر به صورت کافی وارد کشور شده است.

* میزان ذخایر ارزی کشور ‌‌از سال 2020 به بعد افزایش یافته است

یکی از مؤلفه‌های مهم برای تعیین نرخ ارز به غیر از مباحث کلان اقتصادی همچون نرخ تورم و نقدینگی، موضوع تخمین میزان ذخایر ارزی یک کشور است.

هر چند آمار رسمی از میزان ذخایر ارزی اعلام نمی‌شود اما شواهد نشان می‌دهد که میزان ذخایر ارزی کشور در سال‌های اخیر به‌خصوص از سال 2020 به بعد افزایش یافته است زیرا ایران از هر دو منظر تجارت غیرنفتی و صادرات نفت توانسته است نسبت به گذشته وضعیت خود را ارتقا دهد.

مجید شاکری، کارشناس‌ حوزه پولی و بانکی در همین باره گفته بود: ‌«شکی در این نیست که درآمدهای نفتی ما نسبت به دو سال گذشته بسیار بهتر شده است زیرا در سال ۹۹ یعنی در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، قیمت نفت در کمترین میزان خود قرار داشت و درآمد ارزی کشور، از این محل به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود.»

علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز به نقل‌قول از بانک مرکزی گفته بود: «طبق گفته رئیس‌کل بانک مرکزی منابع ارزی امروز ما بیش از هر سالی در طول ۱۲ سال گذشته است.»

همچنین در ماه جاری، صندوق بین‌المللی پول در یکی از جدیدترین گزارشات خود، میزان ذخایر ارزی واقعی ایران را ۱۲۲ میلیارد دلار اعلام و ایران را به عنوان سومین کشور بزرگ دارنده ذخایر ارزی در منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و آسیای مرکزی معرفی کرد.