بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان استان در مدارس نام نویسی شدند
بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان استان در مدارس نام نویسی شدند
سکان نیوز/معاون هماهنگی و دبیر ستاد نظارت بر ثبت نام آموزش و پرورش مازندران گفت: بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان استان در مدارس نام نویسی شدند.

سکان نیوز/به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «سید حسین نصیری» در حاشیه بازدید از دفتر خبرگزاری شبستان در ساری به نمایندگی از مدیر کل آموزش و پرورش استان به مناسبت روز خبرنگار در خصوص عملکرد مدارس استان در بحث ثبت‌نام در دوران کرونا، گفت: در مدارس ابتدایی استان ثبت نام ها شروع شده و کار حدود ۹۶درصد ورودی در این بخش به پایان رسیده است.
وی با اشاره به ثبت‌نام بخش میان پایه‌ها تصریح کرد: ثبت نام در این بخش بدون حضور والدین و دانش‌آموزان در حال انجام است، همچنین ورودی پایه هفتم حدود ۹۰درصد کار و در متوسطه دوم ۷۴درصد ثبت‌نام به دلیل مردد بودن خانواده‌ها در بحث انتخاب رشته و مردودی‌ها بخشی از کار ثبت‌نام باقی مانده است.
نصیری خاطرنشان کرد: هدف ما جلوگیری از تجمع خانواده‌ها در پروسه ثبت‌نام است، هر چند در بخشی از مدارس بنام شهر حضور و تجمع به خاطر نگرانی‌ها را داریم ولی در مجموع با توجه به شرایط کرونایی ثبت‌نام‌ها به‌خوبی در حال انجام است.
معاون هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش مازندران اعلام کرد: در مجموع از کل برآورد ثبت‌نامی در استان مازندران از ۵۰۹هزار و ۷۹۹دانش‌آموز تا به حال ۴۵۹هزار و ۹۲۲دانش‌آموز ثبت‌نامشان به‌صورت الکترونیکی درسامانه سناد انجام شده است، البته این سامانه یک سری مشکلات داشته که در حال برطرف کردن هستیم.
وی در پاسخ به این سوال که، با توجه به اینکه در سال‌های اخیر اکثر اولیا نسبت به شیوه ثبت‌نام اعتراض داشتند برای کاهش این نگرانی ها چه اقداماتی انجام دادید؟ گفت: نظارت بر ثبت‌نام به دو حوزه وزارت شامل؛ دبیرخانه اجرایی ثبت‌نام آموزش ابتدایی و دبیر کارگروه نظارت بر فرایند ثبت‌نام محول شده است.
رئیس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره کل یادآور شد: ما تراکت‌هایی را طراحی کردیم تا سامانه شکایت وزارتی در استان و شهرستان پاسخگویی بهتری داشته باشند، سامانه shekayat.media.ir و شماره مستقیم خودمان و مسئولان ارزیابی عملکرد شهرستان را اعلام کردیم تا از این طریق خانواده‌ها بتوانند پاسخگویی از ما داشته باشند.
نصیری با اشاره به اینکه، لینک گزارش مردمی و نظارت همگانی هم در سامانه وجود دارد، بیان کرد: در نظارت همگانی اولیا نظرات را نسبت به فرآیند ثبت‌نام بیان کرده و ما رصد می کنیم، در گزارشات مردمی هم نیاز به معرفی شخص نیست.
دبیر ستاد نظارت بر ثبت‌نام آموزش و پرورش مازندران عنوان کرد: تا مرداد ماه جاری، بیش از ۳۸۴کار نظارت بر ثبت‌نام در استان داشتیم که شامل؛ ۲۶۸مورد در دوره ابتدایی، ۸۹مورد متوسطه اول و ۲۷مورد متوسطه دوم بوده است.
نصیری یادآور شد: با توجه به اینکه مازندران در وضعیت قرمز کرونایی وجود دارد، بازدیدهای همتا به تعلیق درآمده و کارها به صورت مجازی انجام می‌شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برخورد آموزش و پرورش با تخلف مدارس در امر ثبت نام دانش آموزان بازدارنده است؟ متذکر شد: با اجرای طرح اولیای ناظر، به این طریق که در هر مدرسه یک اولیا به عنوان بازرس فعال باشد و تخلفات را به شهرستان گزارش داده و به دست ناظران در استان برسد، تا حدودی بازدارنگی داشتیم.
این مسئول تاکید کرد: اکثر شکایات والدین در حوزه دریافت مبالغ اضافی به‌عنوان شهریه است، در صورتی که گرفتن هرگونه وجه اضافی به‌غیر از پول بیمه و کتاب ممنوع است، با این حال در استان، در این زمینه در ۱۰مدرسه استان گزارش تخلف داشتیم که در اولین فرصت علاوه بر تذکر به مدیران شهرستان، استرداد وجه و واریز به حساب اولیا صورت گرفت، همچنین به ۶مدیر مدرسه هم تذکر کتبی داده شد.
رییس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات و دبیر ستاد نظارت بر ثبت‌نام آموزش و پرورش مازندران با اشاره به جزییات اقدامات پیشگیرانه، اضافه کرد: با تکیه بر بخش‌نامه اجرایی و پروژه مهر، برگزاری جلسات مختلف در بحث تخلفات، آگاه‌سازی مدیران و توجه به آیین‌نامه اجرایی مدارس، امیدواریم نظارت پیشگیرانه باشد.
وی در پاسخ به سوال درخصوص چگونگی نظارت بر برخوردهای سلیقه‌ای برخی از مدارس که چالش جدی برای اولیا است، ابراز کرد: در این بخش از شهرستان‌ها خواسته شد فرآیند نظارت مستمر بر ثبت‌نام را داشته باشند.