برای اولین بار در شبکه برق ایران/بهره برداری از شبکه های انتقال مخابراتی موسوم به OTN
برای اولین بار در شبکه برق ایران/بهره برداری از شبکه های انتقال مخابراتی موسوم به OTN
سکان؛ برای اولین بار در صنعت برق کشور نسل جدید و استاندارد شبکه های انتقال مخابراتی موسوم به OTN (optical transport network )با استفاده از توان بومی شرکت دانش بنیان داخلی در شرکت مدیریت شبکه برق ایران به بهره برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی شبکه برق ایران “معاون مخابرات و پشتیبانی فنی مهندس علی اکبر عباسی “قابلیت های این تکنولوژی را چنین برخواند وگفت: این تکنولوژی قابلیت انتقال هر نوع ترافیکی، را از 1Gb/s و 2.5Gb/s و 10Gb/s تا 100Gb/s و 200Gb/s و 400Gb/s را به ازای هر کانال نوری داراست که با توجه به بهره برداری از سیستم های انتقال نوری DWDM می توان تعداد 40 طول موج (یا کریر) نوری را که می تواند 40 سیگنال SDH و Ethernet (به عنوان مثال تجهیز CGR )باشد را مستقیم یا با استفاده از قالب های OTN که کیفیت سیگنال را به شدت افزایش می دهد انتقال دهد. این تعداد کانال قابلیت افزایش تا ۹۶ کانال را هم دارد.
گفتنی است؛ این سیستم DWDM، فیبر نوری را که یک شاهراه با طیف وسیع می باشد را به تعدادی کانال با پهنای باندی محدود تر تقسیم می کند که درون هر کانال آن می توان یک سیگنال Ethernet/OTN/SDH را انتقال داد.
عباسی ادامه داد: سیستم های جدید انتقال مخابراتی OTN علاوه بر تمامی مزایای سیستم های قدیمی SDH، توانایی تشخیص خطاها و تصحیح آن هاForward error correction) )را داشته و در شرایط یکسان باعث افزایش کیفیت سیگنال مخابراتی، افزایش برد انتقال بین نقاط مخابراتی می گردد. علاوه بر آن امکان ایجاد ظرفیت بسیار بالا برای انتقال دیتا با هر نرخ بیتی را برای شبکه های تمام IP آتی را دارا می باشد.
وی افزود:پروژه سیستم انتقال مخابراتی OTN/DWDM که برای تست و ارزیابی تکنولوژی OTN با استفاده از تجهیزات تولید داخل مورد بهره برداری قرار گرفته دارای ابعاد بزرگی است تا بتواند نمونه ای از کل نیازهای مخابراتی صنعت برق را پوشش دهد. به همین منظور تعداد ۲۴ ایستگاه با فواصل بین ایستگاهی از 9km تا 165km را که فواصل رایج بین پست های برق است و چهاربرق منطقه اصفهان، تهران، زنجان و باختر را در بر می گیرد بعنوان ایستگاه های پایلوت انتخاب شد.
لازم به ذکر است؛ این پروژه برای انتقال انواع ترافیک ها از ظرفیت های 1Gb/s و 2.5Gb/s تا 10Gb/s و 100Gb/s و 200Gb/s و 400Gb/s تا ۴۰ کانال به ازای یک زوج فیبر نوری در ایستگاه های مهم پیش بینی شده است و قابلیت ارتقا تا ۹۶ کانال را دارد. قابلیت ارتقا به این معنی است که علاوه بر امکان ارتقا کانال های 1Gb/s و 2.5Gb/s به ظرفیت های بالاتری همانند 10Gb/s و 100Gb/s و 200Gb/s و 400Gb/s، امکان ارتقا از ۴۰ کانال به ۴۸ و ۹۶ کانال نیز وجود دارد و نیازی به تغییر در زیرساخت های ایجاد شده ندارد و در کوتاهترین زمان ممکن و صرفا با تغییر کارت ها و ماژول ها این ارتقا قابل دسترس خواهد بود.
وی قابلیت های منحصر به فرد سیستم را چنین برشمرد و گفت:این سیستم ها بهره برداری از نرم افزار مدیریت شبکه کاملا بومی می باشد ،که امکان نظارت و نگهداری را از راه دور را میسر کرده و اشکالات بوجود آمده در سریع ترین زمان ممکن به اطلاع بهره بردار می رساند و فاصله بین Fault ایجاد شده تا رفع اشکال را بسیار کوتاه می نماید.
عباسی افزود:از مزایای مهم دیگر این سیستم، بهره برداری از تکنولوژی ROADM می باشد که در ایستگاههای مخابرات نوری صنعت برق مورد بهره برداری قرار گرفته و امکان پیاده و سوار کردن کانالهای بین راهی را بدون حضور فیزیکی و با استفاده از نرم افزار میسر می نماید و سرعت جابجایی ترافیک ها و رفع اشکالات مرتبط با این تغییرات را به حداقل خود (حداکثر یک ساعت) می رساند، در حالی که در سامانه های قدیم حداقل ۲۴ ساعت برای این تغییرات زمان لازم بود.