ایران در آستانه پیوستن به تجارت آزاد اوراسیا
ایران در آستانه پیوستن به تجارت آزاد اوراسیا
سکان؛ وزیر صمت خبر داد که ایران در آستانه پیوستن به تجارت آزاد اوراسیاست و گفت: خط اعتباری صد میلیون دلاری برای تجارت با کشور بلاروس اختصاص پیدا کرد که موجب تشویق صادرات خواهد شد.

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای پیوستن به تجارت آزاد اورآسیا 5 دور مذاکره صورت گرفته است. دور جدید آن هم به زودی انجام می‌گیرد و امیدواریم به زودی به تجارت آزاد اورآسیا بپیوندیم.

وی در خصوص روابط تجاری ایران و بلاروس نیز گفت: خط اعتباری صد میلیون دلاری برای تجارت با کشور بلاروس اختصاص پیدا کرد که موجب تشویق صادرات خواهد شد.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: با کشور بلاروس در حوزه ساخت و تجهیزات پزشکی نیز همکاری داریم و شرکت‌های ایرانی در این حوزه فعالیت خود را در آن کشور آغاز کرده‌اند.

وی هم‌چنین گفت: در بحث کنسولی و روادید تمهیداتی بین دو کشور انجام گرفت و در زمینه حمل و نقل نیز مقرر شد روابط پروازی با بلاروس انجام بگیرد؛ چون بلاروس به لحاظ صنعتی برای ما اهمیت دارد و ماشین‌هایی که در این کشور تولید می‌شود در بسیاری از کشورها به‌ویژه روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایران به لحاظ دارو و تجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته است و نخست‌وزیر بلاروس از تجهیزات ما بازدید کرد؛صادرات شرکت‌های دارویی ایرانی به بلاروس در آینده جای خوشحالی دارد.

وزیر صمت عنوان کرد: تأکید ما در وزارت صمت بر صادرات کالای پیچیده یعنی کالاهایی است که کشورها آن را کمتر صادر می‌کنند، چون صادرات مواد خام و پتروشیمی برای ما قدرتی ایجاد نمی‌کند؛ صادرات کالای پیچیده، علاوه بر بهبود تراز ارزی کشور، قدرت ما را هم در منطقه و دنیا افزون می‌کند.

فاطمی‌امین خاطر نشان کرد: سند جامع توسعه روابط ایران و بلاروس با 16 محور آماده شد که همه موضوعات حمل و نقل، گمرگی، کنسولی، صنعتی، تجاری، کشاورزی و آموزشی را دربر می‌گیرد. این نقشه راه یک‌ماه گذشته از طرف ما به وزارت خارجه بلاروس فرستاده شد و امیدواریم در سفر اسفند امسال رئیس جمهور بلاروس به تهران نهایی شود.

وی درباره آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی نیز گفت: وضعیت تولید و قیمت‌ها در لوازم خانگی مناسب است و تولیدکنندگان تخفیف‌های ویژه‌ای عرضه کردند؛ طرح قسطی فروش لوازم خانگی از هفته قبل تا سقف 100 میلیون تومان تسهیلات نیز فراهم شد. این بازار با کیفیت، امسال ثبات داشته و در بسیاری از اقلام خانگی، 20 درصد رشد تولید داریم و باید به‌دنبال توسعه بازار باشیم. کارهای زیادی برای صادرات لوازم خانگی تولیدی درحال انجام است و برنامه سرمایه گذاری ایران در کشورهای دیگر به‌صورت مشارکتی و مستقیم در حال پیگیری است.

وزیر صمت در پاسخ به سوالی درخصوص ثبت‌سفارش واردات خود، عنوان کرد: دولت یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو در آیین نامه واردات خودرو پیش بینی کرد که هفته اول شهریور به تصویب رسید و امروز همه زیرساخت‌ها برای آن فراهم است و ثبت سفارش آن هم آغاز شده است. به‌دلیل تعطیلی 4 ساله واردات خودرو، واردکنندگان باید با طرف‌های خود در خارج قرارداد ببندند و دولت مشکلی در این زمینه ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال یادآور شد: در این دور از واردات، شرط جدیدی به‌نام انتقال فناوری قرار گرفته که شاید کار را مقداری زمان‌بر کرد اما برای اقتصاد کشور مثمر ثمر خواهد بود.