سکان نیوز؛ مدیر کل تامین اجتماعی فارس گفت: بیمه شدگان می توانند سوابق کسری از ماه خود را کامل کنند.

ابراهیم کشاورز اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی بیمه شدگان مشاغل پاره وقت وجود نقص در پرداخت سوابق بیمه شان بود که اکثر مشاغل پاره وقت مانند معلمان حق التدریس، مربیان آموزشگاه ، منشی مطب ها و مشاغل متعدد دیگر با این مشکل مواجه بودند و این مهم باعث دلسردی بیمه شده در ادامه بیمه پردازی می گردید .
مدیر کل تامین اجتماعی فارس اعلام کرد: با صدور بخشنامه‌ای که از سوی سازمان تأمین اجتماعی صورت پذیرفته کلیه بیمه‌شدگان موصوف با داشتن شرایط لازم می توانند نسبت به تکمیل سوابق خود اقدام کنند ضمن اینکه این موضوع به عنوان هفتمین خدمت از خدمات غیر حضوری سازمان معرفی گردیده و بیمه شدگان می توانند به صورت غیر حضوری درخواست خود را در سایت eservices.tamin.ir ثبت نمایند.
وی افزود:مشمولین این طرح افرادی هستند که لیست حق بیمه آنان به صورت پاره وقت ارسال می شود یعنی حداقل یک روز باید سابقه داشته باشند و اگر کارکردشان در یک ماه صفر است و هیچ روزی حق بیمه توسط کارفرما برایشان رد نشده نمی‌توانند درخواست تکمیل سابقه را بدهند.
کشاورز با اشاره به شرایط لازم جهت تکمیل سوابق کسری از ماه، بیان نمود:حداکثر سن پذیرش درخواست تکمیل سوابق برای زنان و مردان در تاریخ ثبت تقاضا ۵۰ سال تمام است و در صورت بالاتر بودن سن به ازای هر سال باید یک سال سابقه حق بیمه داشته باشند یعنی کسی که ۵۵ سال سن دارد بایدحداقل ۵ سال سابقه داشته باشد و کسانی که ۱۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشند از شرط سنی معاف هستند.
او در ادامه گفت:بیمه شده متقاضی، مجاز به پرداخت حق بیمه کسری سوابق خود حداکثر از تاریخ ثبت درخواست به بعد بوده و کسری سوابق گذشته مربوط به قبل از درخواست، به هیچ عنوان ملاک عمل و مشمول پرداخت نیست. متقاضیان مشمول می توانند با یک مرتبه ارائه درخواست و انعقاد قرارداد نسبت به تکمیل سوابق خود اقدام کنند و نیاز به تجدید قرارداد برای سال‌های آتی نیست .
کشاورز ادامه داد: افراد، از زمانی که سازمان تامین اجتماعی، مصوبه تکمیل سوابق را ابلاغ کرده، میتوانند سابقه بیمه خود را تکمیل کنند و امکان تکمیل سوابق بیمه‌ای ،برای ماه‌ها و سال‌های گذشته با این قانون وجود ندارد بلکه بیمه شدگان برای تکمیل سوابق گذشته خود، باید از طریق دستورالعمل ۵۳۹ ادعای سابقه ، اقدام نمایند.
وی درباره نرخ حق بیمه‌ای که افراد باید پرداخت کنند، بیان کرد: نرخ حق بیمه برای افرادی که کارفرما دارند ۲۷ درصد است و فردی که میخواهد سابقه خود را تکمیل کنند به نوعی باید حق بیمه اختیاری را پرداخت کنند که نرخ آن نیز ۲۷ درصد تعیین شده و تمام تعهدات قانونی در آن در نظر گرفته شده است و دستمزد دریافتی بیمه شده بر اساس آن روز‌هایی که کارفرما حق بیمه رد کرده و حقوق را پرداخت کرده است به بیمه‌شدگان پرداخت می‌شود.
کشاورز خاطرنشان کرد: سقف سابقه ما ۳۰ روز است و افرادی که خلاء سابقه دارند و کمتر از ۳۰ روز برای آن‌ها حق بیمه رد شده است می‌توانند سایر روز‌ها را خودشان پرداخت کنند.
کشاورز در ادامه گفت: در خصوص مهلت پرداخت، متقاضی می‌بایست از ابتدای آذر لغایت پایان بهمن هر سال نسبت به واریز حق بیمه تکمیل سوابق شش ماهه نخست سال و از ابتدای خرداد سال بعد لغایت پایان مرداد نسبت به پرداخت حق بیمه شش ماه دوم سال و به صورت یک جا اقدام کنند.