افزایش سرسام آور گوشت در قطب دامداری غرب ایران| دام‌ها قاچاق می‌شوند
افزایش سرسام آور گوشت در قطب دامداری غرب ایران| دام‌ها قاچاق می‌شوند
سکان؛ به‌طور قطع قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرزهای غربی کشور انجام می‌شود یکی از دلایل اصلی گرانی گوشت قرمز محسوب می‌شود.

گوشت قرمز یکی از پرمصرف ترین انواع گوشت در میان ایرانیان است و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین منابع پروتئینی هست باید سه تا چهار بار در هفته مصرف شود.

این درحالی است که مدت‌هاست گرانی گریبان‌گیر بازار گوشت قرمز شده در اقصی نقاط کشور به ویژه استان ایلام شده و قیمت‌های سر به فلک موجب می‌شود این کالا رفته رفته برای همیشه از سر سفره قشر کم‌درآمد جامعه حذف شود، چون اکنون این بخش از جامعه با قیمت‌های فعلی توان خرید یک کیلوگرم گوشت را هم ندارند و به رغم تمام تمهیدات درنظر گرفته شده بازهم این ماده غذایی از سفرهایشان حذف شده است.

به‌طور قطع قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرزهای غربی کشور انجام می‌شود یکی از دلایل اصلی گرانی گوشت قرمز محسوب می‌شود، از این رو باید جلوی قاچاق دام گرفته شود و مراجع قانونی باید موضوع مدنظر را قاطعانه پیگیری کنند

قیمت گوشت قرمز هر روز در استان ایلام در حال افزایش بوده و توزیع نامناسب گوشت های منجمد دولتی هم نتوانسته تاثیری در کاهش قیمت‌ها داشته باشد به طوری که این روزها تامین گوشت قرمز که سهم عمده‌ای باید در سبد غذایی مردم داشته باشد به دغدغه اصلی برای شهروندان تبدیل شده است.

نقش گوشت در سبد غذایی خانوار

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگویی اظهار داشت: گوشت قرمز از محوری‌ترین محصولات در سبد غذایی بخش قابل توجهی از خانوارهای ایرانی بوده است، اما از روزهای میانه زمستان ۱۴۰۱ تلاطم در بازار گوشت بیش‌تر شده و با افزایش ناگهانی و افسارگسیخته ساعتی قیمت‌ها مصرف این کالا به حد چشمگیری کاهش یافته وموجب شده درصد کمتری از مردم توانایی تهیه آن را داشته باشند.

رضا قیصری با بیان اینکه گران شدن گوشت معایب بسیاری به دنبال دارد، افزود: گرانی قیمت گوشت قرمز علاوه بر اینکه در معیشت خانواده‌ها اثرگذار بوده و کسب و کار رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده، بلکه فعالیت بسیاری از تولیدکنندگان را نیز تحت‌ تاثیر قرار داد و بعضا سبب تعطیلی آنها شده است.

راهکارهای لازم برای کنترل بازار

قیصری تصریح کرد: به‌طور قطع قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرزهای غربی کشور انجام می‌شود یکی از دلایل اصلی گرانی گوشت قرمز محسوب می‌شود، از این رو باید جلوی قاچاق دام گرفته شود و مراجع قانونی باید موضوع مدنظر را قاطعانه پیگیری کنند.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل موثر در گرانی گوشت قرمز می‌توان به کاهش تولید، سیاست‌های غلط و تصمیمات کارشناسی نشده، کمبود مراتع، نوسانات دلار، افزایش و کاهش ناگهانی دما، سودجویی دلالان و قیمت بالای نهاده‌های دامی اشاره کرد.