اشتاینمایر: تظاهرات چین را درک می‌کنم/ پیشنهاد آتش‌بس جنگ اوکراین «نسنجیده» است
اشتاینمایر: تظاهرات چین را درک می‌کنم/ پیشنهاد آتش‌بس جنگ اوکراین «نسنجیده» است
سکان؛ رئیس‌جمهوری آلمان از مقامات چین خواست به آزادی معترضان احترام بگذارند و همچنین بیان کرد که در این لحظه، چشم‌اندازی برای پایان جنگ اوکراین نمی‌بیند.

فرانک والتر اشتاینمایر، رئیس‌جمهوری آلمان گفت: تصور آنچه بر مردم چین می‌گذرد، دشوار است. اقدامات چین برای مقابله با همه‌گیری کرونا به مراتب شدیدتر و گسترده‌تر است؛ از این رو، درک می‌کنم که چرا مردم برای ابراز بی‌صبری و گلایه‌های خود به خیابان آمده‌اند.

شهروندان چین در بسیاری از شهرهای بزرگ این کشور به خیابان‌ها آمده و در اقدامی کم‌سابقه، مخالفت خود را با سیاست‌های سفت‌وسخت حکومت در مقابله با همه‌گیری کرونا فریاد می‌زنند.

مقامات چین سعی در سرکوب این اعتراضات داشته و در برخی شهرها، معترضان را بازداشت کرده‌اند.

اشتاینمایر گفت: من به عنوان یک دموکرات، می‌توانم بگویم آزادی بیان مهم است و امیدوارم مقامات چین به حق آزادی بیان و آزادی تظاهرات احترام بگذارند. البته امید دارم که تظاهرات مسالمت‌آمیز باقی بماند.

اشتاینمار درخواست‌ها برای آتش‌بس در اوکراین را رد کرد

اوکراین درگیر جنگ است و بسیاری از مقامات غربی پافشاری می‌کنند که آتش‌بس می‌تواند تنها راه پایان این جنگ باشد. اما اشتاینمایر معتقد است که هر صحبتی از آتش‌بس و متارکه جنگ «نسنجیده» است.

او در توضیح این نظر خود چنین گفت: در این لحظه، آتش‌بس به معنای نادیده‌گرفتن تمامی ناعدالتی‌هایی است که صورت گرفته است.

اشتاینمایر گفت، وقتی نیروهای روسیه هنوز بخش‌هایی از اوکراین را در تصرف خود دارند، اعلام آتش‌بس باعث می‌شود این نیروها در مناطق مذکور باقی بمانند، هر چند که این کار قوانین بین‌المللی را هم نقض می‌کند.

رئیس‌جمهوری آلمان گفت: «هدف آتش‌بس نباید این باشد… پس در این لحظه نمی‌توانم راهی برای پایان جنگ ببینم.»

جنگ اوکراین، آلمان را به تجدید نظر در سیاست‌هایش واداشت

اشتاینمایر درباره واکنش آلمان به حمله روسیه و حمایت از اوکراین گفت، بازنگری زیادی در سیاست آلمان صورت گرفته است.

دولت آلمان در ابتدا از ارسال سلاح به اوکراین سر باز می‌زد و به این دلیل مورد انتقاد شدیدی قرار گرفت. اما کمی بعد با تغییر اساسی در رویکرد خود، هزینه‌های نظامی خود را افزایش داد و شروع به ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین کرد.

او گفت، دولت و مردم آلمان دریافتند که جنگ در اوکراین، به معنای به خطر افتادن امنیت اروپاست.

همچنین کی‌یف روابط مقامات آلمانی با روسیه را مورد انتقاد قرار داده است. در ماه آوریل، اشتاینمایر قرار بود به اوکراین سفر کند، اما کی‌یف مدعی شد که او در سال‌های اخیر مواضعی نزدیک به روسیه داشته و دعوتش را پس گرفت.

البته این تنش‌ بعدها رفع شد و اشتاینمایر در ماه اکتبر به پایتخت اوکراین سفر کرد. او پیش‌تر اعتراف کرده بود که در سیاست‌هایش در قبال روسیه، اشتباهاتی داشته است.

او گفت: همانطور که می‌دانید، من به اوکراین رفته‌ام و می‌توانم به بگویم که انتقادات گذشته از آلمان به دلیل خودداری از ارسال سلاح، برطرف شده و امروز به تشکر و قدردانی تبدیل شده است.

رئیس‌جمهوری آلمان همچنین تهدیدات هسته‌ای روسیه را محکوم کرد و آن‌ها را «توجیه‌ناپذیر و غیرقابل تحمل» دانست.