سکان نیوز؛ بررسی اثر داروی گیاهی آمله و گل سرخ ، ختمی و عسل در درمان بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید دلتا(کووید 19 ) صورت گرفت.

محل انجام طرح بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اهواز می باشد، نمونه گیری به روش آسان از بیماران با تخصیص تصادفی بوده و مطالعه دوسویه کور بالینی بوده. دارو و پلاسبو استفاده می شود. مجری و شرکت کنندگان در این مطالعه کور می باشند.

1-سن بالای 18 سال 2-تست واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) مثبت برای کرونا ویروس 2019 3-درگیری ریه ها در تصویر برداری 4-بستری در بیمارستان 5-گذشت کمتر از 8 روز از شروع بیماری 6– پذیرش از جانب شرکت کنندگان مبنی بر حضور تصادفی در هریک از بازوهای مطالعه 7-پذیرش عدم شرکت درمطالعه دیگری قبل از روز 28 از این مطالعه معیارهای خروج: 1-هرگونه درمان آزمایشی دیگر برای کووید 19 2- بیماری شدید کبدی 3-واکنش آلرژیک به داروهای طرح 4-بیماران با مشکل کلیوی پیشرفته 5-خانم های بادار یا شیرده 6-انتقال به بیمارستان دیگر

گروه مداخله: دارو دریافت می کنند. 1000 گرم پودر گیاه آمله خیسانده در گلاب با 500 گرم پودر ختمی و 500 گرم پودر گلسرخ و 5کیلو گرم عسل مخلوط شده و سپس در قوطی های 150 گرمی بسته بندی می شود گروه کنترل: پلاسبو دریافت خواهند کرد 3500 گرم پودر نشاسته با 3500 گرم شربت شکر به خوبی مخلوط و در قوطی های 150 گرمی بسته بندی می شود و بیماران هر 6 ساعت 5 گرم از دارو یا پلاسبو را میل می کنند.

واکنش زنجیره ای پلی مراز ویروس، تب، تعداد تنفس، تنگی نفس، لرز، سرفه، درد بدن، ضعف، سی تی اسکن قفسه سینه،شمارش لنفوسیت، شمارش نوتروفیل، پلاکت، پروتئین واکنشگر سی، سرعت رسوب اریتروسیت