برای توسعه صادرات باید با تغییر نگرش، راه حل های جدید ارائه شود
برای توسعه صادرات باید با تغییر نگرش، راه حل های جدید ارائه شود
سکان نیوز؛ رئیس اتاق کرمان با اشاره به اهمیت توسعه صادرات استان، به ارائه پیشنهاداتی تحول آفرین در این ارتباط پرداخت و گفت: از جمله این پیشنهادات تغییر نگرش و همچنین ایجاد اتاق فکر صادرات دیجیتال است.

سیدمهدی طبیب زاده، در همایش بزرگداشت روز صادرات در محل اتاق کرمان، با ابراز امیدواری برای تبدیل این همایش به نقطه آغاز تحول در صادرات استان کرمان، افزود: آمارها نشان می دهد که متناسب با ظرفیت های استان برای صادرات کرمان اقدام موثری انجام نشده و همواره شاهد تکرار کالاها، بازارهای صادراتی و صادرکنندگان هستیم.

رئیس اتاق کرمان با تاکید بر اینکه برای توسعه صادرات استان کرمان باید اقداماتی متفاوت و جدی صورت پذیرد، ادامه داد: باید نگرش و روش های خود را تغییر داده و راه حل های جدیدی ارائه دهیم؛ همه با ظرفیت های معدنی و کشاورزی کرمان آشنا هستند اما باید آنها را تبدیل به برند کنیم؛ در این راستا راهبرد ما نه صرفا افزایش صادرات بلکه تغییر سبد صادراتی استان است.

وی گام نخست برای توسعه صادرات استان کرمان را تغییر نگاه از “فروشنده مواد خام” به “ارائه دهنده راه حل” عنوان کرد و گفت: گام دوم ایجاد اتاق فکر صادرات دیجیتال است زیرا دیپلماسی اقتصادی سنتی کافی نیست و باید یک مرکز عملیات دیجیتال راه اندازی کنیم. طبیب زاده، افزود، این اتاق فکر با استفاده از ظرفیت های هوش مصنوعی داده های لحظه ای تقاضا در پلتفرم هایی مانند آمازون و علی بابا را رصد می کند(تا تولیدکنندگان همزمان با دنیا اطلاعات داشته باشند)؛ همچنین شبکه ای از بازاریابان محلی در بازارهای هدف برای محصولات کرمان ایجاد و فرایندهای بانکی، گمرکی و لجستیک را برای صادرکنندگان کوچک و متوسط تسهیل می کند.

رئیس اتاق کرمان با توصیف فضای فناوری استان(وجود دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی متعدد)، خاطر نشان کرد: در گام سوم، کرمان باید به مرکز نوآوری مواد اولیه استراتژیک و با ارزش افزوده بالا تبدیل شود؛ باید این بنیان را ایجاد کنیم که استان در اقتصاد دیجیتال و فناور دیگر کالای خام را صادر نکند. وی با اشاره به برنامه اتاق کرمان برای ایجاد پلتفرم اقتصاد جهانی، تاکید کرد: پایه همه تصمیم ها باید بر دانش باشد، شرکت های دانش بنیان محور کار قرار گیرند و صادرات و تولید، دانش بنیان باشند که در اتاق کرمان به این موضوع توجه شده است زیرا معتقدیم اگر بر پایه دانش تولید انجام ندهیم، صادرات ما در دنیا قابل رقابت نخواهد بود.

طبیب زاده، با اشاره به طرح “10، 40، 50″ اتاق کرمان برای تحقق ۱۰ میلیارد دلار صادرات، ۴۰ محصول صادراتی به۵۰ کشور هدف، اظهار کرد: در حال حاضر استان کرمان کمتر از سه هزار میلیارد دلار درآمد ارزی دارد و برای رسیدن این عدد به 10 میلیارد دلار، تولیدات باید صادرات محور و دارای ارزش افزوده بالا باشد. وی با بیان اینکه کرمان به انباری برای مواد اولیه و خام تبدیل شده است، افزود: تلاش جدی باید بر این باشد تا کالاهایی با ارزش افزوده بالا تولید و به بازارهای متنوع صادر و فرصت را برای جوانان فراهم کنیم. طبیب زاده، دیپلماسی فعال و معرفی ظرفیت ها، رفع موانع گمرکی و بازاریابی تشکیل”شبکه پشتیبانی حقوقی فوری”، رفع گلوگاه های لجستیکی و زیرساختی، کاهش هزینه و زمان صادرات ایجاد”کریدور سبز گمرکی” را از دیگر راهبردهای کلیدی برای اجرای مدل “10، 40، 50” برشمرد.

مدیران مسیر صادراتی کرمان را تسهیل کنند

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه تداوم روش های گذشته همان نتایج گذشته را نیز به دنبال دارد، تصریح کرد: مدیران کشوری و استانی مسیر صادرات را تسهیل کنند؛ امروز در مرزها و در گمرکات کشور چند سازمانی رایج است و عدم وجود فرمانده واحد برای صادرات، صادرکنندگان را دچار سردرگمی می کند. وی بر تامین لجستیک برای صادرات استان تاکید کرد و افزود: اعمال تعرفه های ترجیحی یکی از مشکلات صادرکنندگان استان است؛ اگرچه توافقنامه اوراسیا فرصت خوبی را فراهم کرده اما در کشورهایی مانند روسیه، پاکستان و… رقبا توانستند طی توافقاتی کار خود را پیش ببرند و از صادرکنندگان ایران پیشی بگیرند.

رئیس اتاق کرمان در ادامه با درخواست از صادرکنندگان و بخش خصوصی استان برای راه اندازی خط تولید محصول با ارزش افزوده در شش ماه آینده، گفت: اتاق کرمان متعهد به پوشش 50 درصد از هزینه های مطالعات بازار و بازاریابی این خط تولید می شود. وی با درخواست از دستگاه های حاکمیتی برای ایجاد کریدور سبز گمرکی استان با تعهد پرداخت خسارت تاخیر در ترخیص کالا، اضافه کرد: از مراکز علمی استان می خواهیم پارک نوآوری مواد اولیه را با مشارکت اتاق بازرگانی برای تبدیل ایده ها به نمونه های اولیه قابل اجرا عرضه در بازار راه اندازی کنند.

وی با تاکید بر اینکه کرمان دیگر نمی تواند و نباید تنها انبار خام ایران باشد، گفت: کرمان باید کارخانه ایده پردازی و ارزش آفرینی کشور شود این نقشه راه، نه یک آرزو بلکه یک بیزینس پلن اجرایی برای تبدیل ثروت خفته به رونق پایدار است. طبیب زاده، در بخش دیگری از سخناش به فعالیت های اقتصادی استان در زمان جنگ تحمیلی 12 روز نیز اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان استان کرمان در این چند روز به صورت  24 ساعته برای تامین مواد ضروری و مورد نیاز مردم پای کار بودند که این اقدام قابل تقدیر است.