محمدرضا مدرس خیابانی، ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد دریامحور از سوی مقام معظم رهبری را به منزله فرصتی ارزشمند برای سیاستگذاران و دستگاههای اجرایی و همچنین شرکتهای کشتیرانی دانست و اعلام کرد: اگرچه ایشان بارها در سخنرانیهای اخیر خود نسبت به ظرفیتهای بیبدیل سواحل، دریاها و نیز موقعیت ژئوپلتیک کشور در دسترسی به آبهای آزاد و مسیرهای کریدوری، راهبردهایی را بیان فرموده بودند، در عین حال ابلاغ این سیاستها که در قالب ۹ محور کلی بیان شده است، میتواند فرصتی بینظیر برای کشور و صنعت دریایی باشد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: بر این اساس، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری مشابه سالهای گذشته نسبت به تهیه و بهروزرسانی سند راهبردی خود در افق ۱۴۰۶ اقدام کرده که با توجه به سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، این سند مجدد مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
* توسعه سواحل مکران و بندر چابهار به منظور افزایش رشد اقتصادی
وی با اشاره به بند دو سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه توسعه فعالیتهای اقتصادی دریامحور و ایجاد قطبهای توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پسکرانهها گفت: توسعه و فعالسازی پتانسیلهای اقتصادی و بندری مکران که از سالهای گذشته مورد تأکید ایشان قرار داشته، از جمله ظرفیتهایی است که میتواند برای اجرایی شدن سیاستهای اقتصاد دریامحور مورد نظر قرار گیرد و این در حالی است که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه سواحل مکران و استفاده از ظرفیتهای بندر چابهار به منظور حمل بار از مبدأ چین و هند به بنادر جنوبی و سپس انتقال از طریق کریدور شمال- جنوب به همسایگان شمالی کشور، برنامه توسعهای مفصلی را تدارک دیده است.
* تجهیز و نوسازی ناوگان با تکیه بر توان تولیدکنندگان داخلی
وی با بیان اینکه اجرای سیاستهای ابلاغی اقتصاد دریامحور در ۴ حوزه سختافزاری، نرمافزاری، مغزافزاری و سازمانافزار از سوی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دستورکار قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در حوزه سختافزاری این شرکت تلاش کرده است علاوه بر پیادهسازی برنامه راهبردی نوسازی و جوانسازی ناوگان در جنوب و شمال کشور به منظور توسعه روابط تجاری با کشورهای حاشیه دریای خزر، نسبت به خرید شناور، کانتینر، واگن و کشنده به منظور فعالسازی و افزایش حجم عملیات در کریدور شمال- جنوب و از مبادی بنادر اقیانوسی به مقصد بنادر شمالی کشور اقدام نماید.
مدرس خیابانی، راهبرد اصلی در اجرای برنامههای بخش سختافزاری را، تکیه بر توان تولیدکنندگان داخلی در حوزه ساخت شناور، کانتینر و واگن ذکر و تأکید کرد: نیازهای ناوگان به لحاظ تنوع شناورها در حوزه حمل و نقل کانتینری، فله، تانکر، سوخترسان، فراساحل و همین طور شناورهای خزرکلاس جهت تردد در دریای خزر متمرکز است که با اولویت استفاده از مجموعه تولیدکنندگان داخلی همچون شرکت صدرا نکاء و کشتیسازی اروندان نسبت به تامین این نیازها برنامهریزی و اقدام لازم صورت گرفته است.
وی ادامه داد: به موازات، در بخش تجهیزات بندری، به منظور تامین جرثقیل، کشندهها، نوسازی کانتینرها و از رده خارج کردن کانتینرهای فرسوده، برنامهریزی و اقدام لازم صورت گرفته و در بخش ریلی نیز تلاش شده تا به منظور عملیاتیکردن و کمک به افزایش ظرفیت کریدور شمال- جنوب، با خرید و افزایش تعداد واگنهای مورد نیاز جهت سرویسدهی در بخش حمل و نقل ترکیبی، نسبت به تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی که در بند ۸ سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریامحور نیز مورد تاکید قرار گرفته، گامهای عملیاتی برداشته شود.
مدرس خیابانی فعالسازی کریدور شمال- جنوب و حمل کالا از مبداء کشورهای مختلف دنیا به مقصد روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر را از جمله راهبردهای اصلی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و اضافه کرد: با توجه به فرسودگی ناوگان حملونقل جادهای کشور و کمبودهایی که در این حوزه بسیار مشهود است، گروه کشتیرانی در قالب یک برنامه بسیار منسجم و راهبردی، برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل جادهای و ریلی که منجر به توسعه ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی خواهد شد، اقدام نموده که این امر، مدنظر رهبر معظم انقلاب در سیاستهای ابلاغی قرار گرفته است.
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تأمین و ارتقای سرمایه انسانی در حوزه اقتصاد دریایی، اظهار داشت: برنامهریزی برای ارتقای سطح آموزش نیروی انسانی در بخش دریایی و غیردریایی، توسعه استفاده از شبیهسازها جهت ارایه آموزشهای عملیاتی و کاربردی، نگهداری و حفظ سرمایه انسانی دریانورد و صاحب تجربه و برنامهریزی برای جذب و آموزش نیروی کار جوان و تحصیلکرده از جمله اقداماتی است که از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه صورت گرفته و در حال اجرا است.
مدرس خیابانی گفت: همچنین طی ماههای گذشته با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور، اقدام به برگزاری آزمونهای تخصصی در حوزههای مختلف کردهایم تا نسبت به جذب نیروهای نخبه و دانشگاهی، عمل شود؛ ضمن اینکه با گزینش این افراد در قالب آزمون و انجام مصاحبههای تخصصی، بتوان نسبت به جذب افراد توانمند و متعهد اقدام نمود و بخش انسانافزار را نیز در این فرآیند تقویت کرد.
وی با بیان اینکه امروز تمامی دریانوردان ایرانی از جوانان این مرز و بوم بر روی کشتیها حضور دارند و حضور نیروهای خارجی در ناوگان تقریبا به صفر رسیده است، تاکید کرد: با توجه به تخصصی بودن مشاغل دریایی ضرورت دارد علاوه بر حفظ مدیران، فرماندهان و مهندسان شاغل در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آموزش نیروی انسانی و مدیران بخش بازرگانی اقدام مستمر صورت گیرد که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسعه ناوگان و ساخت شناورها و همچنین تحقق برنامههای راهبردی اقتصاد دریا محور را مستلزم همراهی همه دستگاههای سیاستگذار و تصمیمگیر و نیز بانکها، صندوق توسعه ملی، وزارتخانههای راه و شهرسازی و صمت و شرکتهای سازنده با محوریت متولی اصلی حملونقل دانست.