در پی شیوع ویروس کرونا به بخشهای مختلف حمل و نقل آسیب جدی وارد شد چرا که نهتنها مردم سفرهای خود را به ویژه در اسفند ماه و فروردین ماه کنسل کردند بلکه پس از آن نیز بسیاری از سفرهای داخلی و خارجی کنسل یا با حداقل ظرفیت انجام شد.
بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ۹۴۰ میلیارد تومان برای بخش ریلی تسهیلات کرونایی در نظر گرفته و ابلاغ شد اما تا کنون با وجود گذشت بیش از هفت ماه از شیوع این ویروس و سه ماه از تصویب و ابلاغ این تسهیلات، هنوز پرداختی برای این بخش انجام نشده است.
سعید رسولی –مدیر عامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران- در این باره گفت: از شرایط و ضوابط بانکی اطلاع دقیقی ندارد اما اینگونه نیست که بانکها سختگیری کنند و نخواهند این تسهیلات را پرداخت کنند.
وی افزود: تهیه و تامین مدارک و مستندات لازم برای پرداخت تسهیلات کرونایی طول کشیده است و از آنجا که بانکها متولی و مسئول وصول تسهیلات است، مسئولان بانکی سعی میکنند تضامین و وثایق معتبری دریافت کنند.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه این تسهیلات در شرف پرداخت قرار دارد، ادامه داد: در پی جلسات اخیری که با مسئولان بانکی داشتیم، بانکهای عامل و بانک مرکزی اعلام آمادگی کردند تا در راستای حمایت از تولیدکنندگان و رونق تولید، عاملیت تسهیلات مورد نیاز بخش ریلی را بپذیرند.
رسولی گفت: از بانکهای عامل تقدیر کردیم چرا که طرحهای جدید ریلی که به سرمایهگذاری نیاز دارنند را معرفی کردیم و اکثر مسئولان بانکی اعلام آمادگی کردند تا بر اساس شرایط تبصره ۱۸ در طرحهای ارائه شده در راستای تقویت تولید داخلی مشارکت کنند.
حالا و با توجه به تاکید اخیر وزیر راه و شهرسازی برای تسهیل شرایط بانکی در حوزه اعطای تسهیلات به حوزه حمل ونقل باید دید تسهیلات کرونایی بخشهای مختلف حمل و نقل ریلی راحتتر پرداخت می شود یا آنکه باز هم در گیر و دار تضامین بانکی و شرایط عجیب و غریب بانکها گیر میکند؟