دلیل ایجاد صف وصول مهریه و راهکار کاهش مراجعات از زبان رئیس سازمان ثبت اسناد
دلیل ایجاد صف وصول مهریه و راهکار کاهش مراجعات از زبان رئیس سازمان ثبت اسناد
سکان نیوز؛ خداییان گفت: با وجود تصویب قانون، تاکنون سازمان اداری و استخدامی کشور، مجوز استخدام به تعداد کافی به سازمان ثبت اسناد نداده است. با این وصف با انتقال کارکنان از واحدهای دیگر، نسبت به افزایش نیروی انسانی در واحدهای اجرای اسناد رسمی اقدام کردیم.

ذبیح الله خداییان ، درباره علت ازدحام جمعیت در اداره پنجم اجرای اسناد رسمی که ویژه وصول مهریه است اظهار کرد: علت ازدحام این است که در قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا فقط از طریق واحدهای اجرای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شود و بر این اساس مردم بدوا از ورود به محاکم برای پیگیری این امور ممنوع شدند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: همین عامل باعث شد تعداد پرونده‌های ورودی به واحدهای اجرای سازمان ثبت اسناد چندین برابر شود و موجب تراکم کار در واحدهای اجرا شد.

وی اضافه کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای پاسخگویی به مردم چند کار انجام داده است. البته با وجود تصویب قانون برای جذب نیرو، تاکنون سازمان اداری و استخدامی کشور، مجوز استخدام به تعداد کافی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نداده است. با این وصف با انتقال کارکنان از واحدهای دیگر، نسبت به افزایش نیروی انسانی در واحدهای اجرای اسناد رسمی اقدام کردیم.

خداییان گفت: همچنین در مرحله بعدی، نسبت به تفکیک واحدهای اجرای به چند شعبه اقدام کردیم تا اوقات رسیدگی کاهش یابد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدام در این حوزه را الکترونیکی کردن اجرای مفاد اسناد رسمی خواند و افزود: نتیجه الکترونیکی شدن تمام فرایندهای اجرا، تسریع در رسیدگی و کاهش زمان اجرای مفاد اسناد رسمی خواهد بود و این کار از طریق برون‌سپاری پذیرش تقاضای اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا به دفاتر اسناد رسمی صورت گرفته است.

خداییان به تشریح اجرای مفاد اسناد رسمی به صورت الکترونیک پرداخت و گفت: در اجرای این طرح از تشکیل پرونده فیزیکی در واحدهای اجرای ثبت خودداری شده و متقاضیان برای اجرای مفاد اسناد رسمی به دفاتر اسناد رسمی که به وفور و در دسترس هستند مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در این فرایند، متقاضیان اسناد و مدارک خود را به دفاتر اسناد رسمی می‌دهند و دفاتر نسبت به اسکن از اسناد و مدارک اقدام کرده و اسناد مربوطه را به صورت الکترونیکی به واحدهای اجرای احکام ارسال می‌کنند و در این واحدها نسبت به تشکیل پرونده الکترونیکی اقدام می‌شود.

معاون رئیس قوه قضاییه افزود: واحدهای اجرا پس از تشکیل پرونده الکترونیکی به شناسایی اموال مدیون از طریق بانک‌های اطلاعاتی موجود اقدام می‌کنند و تمام اخطارها و ابلاغ‌ها هم که قبلا موجب اطاله اجرا می‌شد، از این به بعد به صورت الکترونیکی انجام می‌شود بدون اینکه نیاز به حضور مردم باشد.

خداییان با بیام اینکه در هر مرحله نتیجه کار به صورت الکترونیکی ابلاغ می‌شود توضیح داد: چنانچه واحدهای اجرا موفق به شناسایی اموالی از مدیون شوند، نسبت به توقیف اموال اقدام می‌کنند و از محل این اموال طلب پرداخت می‌شود. اگر هم اموالی شناخته نشود به بستانکار اعلام می‌شود تا اگر خود او از مدیون اموالی می‌شناسد معرفی کند و در صورتی که طلبکار نیز اموالی نشاسد، اعلام می‌شود تا بعد از این مراحل به محاکم قضایی مراجعه کند.

وی تاکید کرد: اجرای مفاد اسناد رسمی به صورت الکترونیکی هم اکنون در حال انجام است و افراد باید ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: یکی دیگر از دلایل شلوغی واحد اجرای مهریه این است که به همراه فرد متقاضی سایر بستگان او مانند پدر، مادر، خواهر و برادر نیز مراجعه می‌کنند و همین مساله موجب شلوغی چندین برابری می‌شود.