30 شرکت استانی سهام عدالت وارد بورس می‌شوند/ مدیران تعاونی‌ها را مردم انتخاب می‌کنند
30 شرکت استانی سهام عدالت وارد بورس می‌شوند/ مدیران تعاونی‌ها را مردم انتخاب می‌کنند
سکان نیوز؛ مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: با آزادسازی سهام عدالت به زودی 30 شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی وارد بورس می‌شوند.

داریوش پاک‌بین ، در پاسخ به این دغدغه مردم که اگر روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کنند، باز هم مدیریت این سهام بعد از 14 سال در اختیار دولت خواهد بود، افزود: در بند 3 ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت ترجیح داده شده است که مردم باید در شرکت‌های سرمایه‌گذاری به انتخاب مدیران بپردازند و مدیریت در دست مردم باشد و ترجیح این است که مردم در شرکت‌های سرمایه‌گذاری بمانند.

وی افزود: اگر کسی خودش سواد بورسی دارد می‌تواند مدیریت سهام عدالت را خودش بر عهده بگیرد و در بورس آن را مدیریت کند.

پاک‌بین در پاسخ به اینکه مردم می‌گویند مدیران شرکت‌های استانی سهام عدالت را هم دولت انتخاب می‌کند، بنابر این دولت همچنان می‌خواهد اختیار سهام عدالت را در دست داشته باشد،‌گفت: تا سال 93، در شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای مدیریت پرتفوی (ترکیب دارایی) خود در سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به ایجاد کانون‌ شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت اقدام کرده بودند که در این کانون مدیران حرفه‌ای‌تر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی هم حضور داشتند.

به گفته وی، تا سال 93 اعضای تعاونی‌های سهام عدالت مدیران سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کردند و مدیران سرمایه‌گذاری هم نمایندگان کانون سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کردند، یعنی مدیریت مردمی بود و تا آن زمان اثری از دولت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت نبود اما از سال 93 به بعد دولت مصوبه‌‌ای در شورای عالی اصل 44گذراند که مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت را از کانون سرمایه‌گذاران سهام عدالت گرفته و خودش مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کرد بنابر این دغدغه مردم و سهامداران عدالت تا این لحظه درست است.

وی گفت: قرار است با آزادسازی سهام عدالت مردم نمایندگان خود را در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی انتخاب کنند و آنها مدیران سرمایه‌گذاری را در شرکت‌های استانی برگزینند و بنابر این مدیریت از دولت جدا شده و به دست مردم می‌افتد. درست است قبلا دولت در سهام عدالت همه‌کاره بوده اما کم کم دولت پایش کنار می‌رود و مدیریت دست مردم می‌افتد.

به گفته وی، قرار است مالکیت سهام عدالت و مدیریت دست مردم باشد و مردم نمایندگان خود را در تعاونی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کانون سرمایه‌گذاری سهام عدالت انتخاب کنند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت در مورد اینکه چه زمانی شرکت‌های تعاونی سهام عدالت وارد بورس می‌شوند، گفت: الا شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در بورس ثبت شده‌اند اما فعال نیستند. در آینده 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس فعال می‌شوند و بعد از اینکه آزادسازی سهام عدالت انجام شد، این شرکت‌ها به نیابت از مردم به سرمایه‌گذاری در بورس اقدام می‌کنند. مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر یا توسعه ملی که الان در بورس هستند و سهام خرید و فروش می‌کنند. حتی سهام خود این شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم قابل خرید و فروش خواهد بود.

به گفته وی، اگر سهامداران عدالت روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کنند به نفع آنها خواهد بود چون هزینه خرید و فروش سهام برای آنها کمتر خواهد شد و یک مدیریت حرفه‌ای سهام آنها را اداره می‌کند.