10 میلیون تومان سهام عدالت به بازماندگان تحت پوشش اختصاص می‌یابد
10 میلیون تومان سهام عدالت به بازماندگان تحت پوشش اختصاص می‌یابد
سکان نیوز؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای هر یک از بازماندگان دو دهک کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی به بهزیستی 10 میلیون تومان سهام عدالت اختصاص می‌یابد.

سیداحسان خاندوزی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد سهام عدالت این را گفت: دولت طبق قانون بودجه سال جاری مکلف است به جاماندگان دو دهک کم درآمد شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی سهام عدالت اختصاص دهد که تا آخر سال این کار انجام خواهد شد،‌همچنین در مورد پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی گفت: حجم مطالبات این صندوقها 130 هزار میلیارد تومان است که به تائید سازمان حسابرسی رسیده و امسال این رقم باید از محل سهام دولت تسویه شود،‌بعد از آن اگر اموال مازادی از دولت در شرکتها ماند،‌صرف اختصاص به سهام عدالت جاماندگان از 6 دهک کم درآمدی خواهد شد.

سیداحسان خاندوزی در مورد مصوبه اخیر شورای عالی بورس در باره تشکیل بورس بین‌المللی و جزئیات آن و نیز سهم بورس بین‌الملل در جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت:در نشست سه‌شنبه شورای عالی بورس دو دستور مهم در دستور قرار گرفت، یکی موافقت اصولی شورا با تشکیل بورس بین‌الملل که احتمالاً در جزیره کیش خواهد بود، سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه ایرانیان مقیم خارج می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری ارزی داشته باشند یا اوراق ارزی جمهوری اسلامی و انواع صکوک ارزی را خریداری کنند و یا وارد فعالیت سهامداری ارزی شوند. همچنین در زمینه حوزه ارزهای مجازی می‌توانند فعالیت کنند و به این طریق پیش‌بینی می‌شود، با راه‌اندازی بورس بین‌الملل راه برای ورود ایرانیان مقیم خارج و غیر ایرانیان به داخل کشور فراهم شود و آنها بتوانند با فراغ بال در بورس بین‌المللی سرمایه‌گذاری کنند و این بورس به کمک تأمین مالی اقتصاد بشتابد.

البته شورای عالی بورس چند شرط برای تشکیل بورس بین‌الملل در نظر گرفته است که باید اعضای هیأت مؤسس بورس بین‌الملل باید آن را رعایت کنند و جزئیات پیشنهادات خود را به شورای عالی بورس ارائه کنند و همچنین از نهاده‌های حقوقی کشور و مجموعه اقتصادی هم می‌خواهیم کمک کنند تا این بورس بین‌الملل به زودی راه‌اندازی شود.

بورس بین‌الملل پیام مثبت و آغوش باز جمهوری اسلامی برای سرمایه‌گذاران ارزی خواهد بود و امیدواریم ظرف مدت کوتاهی بورس بین‌الملل شروع به کار کند.

خاندوزی افزود: یکی دیگر از دستور جلسات شورای عالی بورس در مورد سهام عدالت بود که از سال قبل کارگروهی برای بازنگری در آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت تشکیل شده است و از سال گذشته مجامع شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری عدالت برگزار نشده است لذا یک آسیب‌شناسی در این زمینه انجام شد و 2-3 مدل اجرایی برای آن در نظر گرفته شد که این مدل‌ها به شورای عالی بورس ارائه شد، اما 3 تا 4 اصل موضوعه وجود دارد که در همه الگوها پذیرفته شده و چراغ راهنمای ما برای اداره سهام عدالت خواهد بود.

یکی اینکه سهام عدالت باید به کمک تولید ثروت ملی بشتابد، دوم اینکه توزیع سهام عادلانه‌تر باشد، سوم اینکه دولت آرام آرام از مدیریت بنگاه‌های سهام عدالت خارج شود و خود مردم و سهامداران عدالت، آن مدیریت‌ها را به دست بگیرند، زیرا در 16 سال گذشته که سهام عدالت طرحی شده، این فرصت فراهم نشد که مردم در شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مشارکت کنند و نتوانستند اندک نقشی در شرکت‌ها داشته باشند. این کار باعث شده بود، مردم نمی‌توانستند خود را توانمند کنند و افراد متخصص نمی‌توانستند در شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت مانند شرکت‌های فولادی قرار گیرند و نقش ایفا کنند.

نکته چهارم اینکه اصل تشویق مردم به ماندگاری در سهام عدالت است که مردم را تشویق کنیم از عایدات این سهام استفاده کنند و آن را نفروشند. اینها مدل‌هایی بود که گروه‌های مختلف در شورای عالی بورس مطرح کردند. نهادهای نظارتی و امنیتی هم حضور داشتند و نکاتی مطرح شد که حوادث سال‌های قبل تکرار نشود.

وی در مورد مساله اختصاص سهام عدالت به جامندگان افزود؛در قانون بودجه 1401 دو تکلیف به دولت سپرده شده است، یکی اینکه افراد جامانده تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی که جاه مانده‌اند، سهام عدالت به آنها اختصاص یابد و دوم اینکه سایر اشخاص جا مانده در 6 دهک کم‌درآمدی جامعه که سهام عدالت ندارند و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم قرار ندارند.

در گام اول اولویت به گروه اول یعنی افراد جامانده تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که باید سهام عدالت به آنها اختصاص داده شود برای این منظور پیش‌نویسی تهیه کرده‌ایم و این پیش‌نویس در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شد. در مرحله ارائه به هیأت دولت قرار دارد. قرار است به سه میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، به ازای هر نفر 10 میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی تخصیص یابد.

دسته دوم افرادی از 6 دهک کم درآمد جامعه هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار ندارند و سهام عدالت هم به آنها اختصاص نیافته است. دولت همچنین طبق برآورد 130 هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و صندوق تأمین اجتماعی بدهکار است که امسال باید بدهی خود را بپردازد. بنابراین اول باید تکالیف خود به صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی را بدهد و بعد ببینیم چقدر سهام دولتی می‌ماند که از مابقی آن سهام برای تعیین تکلیف افراد جا مانده از 6 دهک درآمدی سهام عدالت اختصاص داده شود، اما هنوز مصوبه‌ای در این زمینه وجود ندارد.