یخ سازی شمال، قدیمی ترین کارخانه تولید یخ در  بابل
یخ سازی شمال، قدیمی ترین کارخانه تولید یخ در  بابل
سکان نیوز؛ در قدیم کاسبی مان بسیار خوب بود و تمام دکه های یخ فروشی و مسافرین تابستانی و بعد ها قنادان و رستوران ها از مشتریان دایم در فصل گرما ما بودند که در قدیم ما روزانه تا ۴۰۰ قالب در روز یخ کلنگی تولید می کردیم و از خرداد تا پایان تابستان بصورت شبانه روزی کار می کردیم.

به گزارش سکان نیوز، این بار پای صحبت اقای حسن جان جعفر زاده قدیمی ترین کارخانه دار یخ سازی در بابل و جزو اولین ها در مازندران نشستیم .
وی در این گفت و گو اظهار داشت؛ ” تاریخ شروع به کار کارخانه در سال ۱۳۴۴ در ۶۸۰ متر مربع زمین است که از آن زمان تاکنون ، همچنان بالاتر از میدان باغ فردوس به طرف میدان اوقاف روبروی رستوران حوریا قرار دارد و مشغول به کار است.
این کارآفرین بیان داشت؛ ” در قدیم کاسبی مان بسیار خوب بود و تمام دکه های یخ فروشی و مسافرین تابستانی و بعد ها قنادان و رستوران ها از مشتریان دایم در فصل گرما ما بودند که در قدیم ما روزانه تا ۴۰۰ قالب در روز یخ کلنگی تولید می کردیم و از خرداد تا پایان تابستان بصورت شبانه روزی کار می کردیم.
جعفرزاده گفت؛ به مرور زمان با امدن یخچال و فریزر خانگی و یخ های تولیدی بصورت فانتزی از مشتریان ما کاسته شد و اینک در ۴ ماه از سال که اوج کاری مان است حتی صد قالب هم تولید یخ نداریم .
اقای جعفر زاده که از ۱۸ سالگی تا حال که ۷۱ سال سن دارد در همین کارخانه مشغول بکار بوده است و یکی از مالکین کارخانه و جزو قدیمی ترین تولید کنند گان یخ است می گویند قطعا بعد از تابستان امسال کار خانه را باید تعطیل کنیم و خواهیم فروخت چون با توجه به هزینه سنگین تولید یخ کلنگی دخل و خر ج و هزینه حقوق سه کار گر و برق و اب و امونیاک و .. کفاف زندگی را نمی دهد .
وی در پایان خاطرنشان کرد؛ وزن یک قالب یخ ۲۵ کیلو است و به نرخ ۲۰۰۰۰۰ ریال ( بیست هزار تومان ) بفروش می رسد و یخ های کلنگی تولیدیمان صد در صد بهداشتی است و با توجه به مسئله کرونا که اخیرا پیش امده است مسئولین بهداشت به ما دستور دادند که یخ ها را داخل نایلون سفید ( نایلون خیار ) به مشتری به فروش برسانیم.