گلرو: تمامیت ارضی سوریه باید در اختیار دولت مرکزی این کشور باشد
گلرو: تمامیت ارضی سوریه باید در اختیار دولت مرکزی این کشور باشد
سکان نیوز؛ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره نشست صلح آستانه در تهران، گفت: نگاه ایران در قبال سوریه بر این پایه استوار است که تمامیت ارضی سوریه باید در اختیار دولت مرکزی این کشور باشد و اراضی که هم‌اکنون در اشغال گروه‌های تروریستی است، پاکسازی شود.

عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره برگزاری نشست “صلح آستانه” در تهران، گفت: سفر آقای پوتین و اردوغان به ایران حائز اهمیت بالایی است و جمهوری اسلامی از این جهت باید به نحو شایسته از این سف بهره برداری کند و ابتکار وزارت خارجه مبنی بر برگزاری این نشست در ایران قابل تقدیر است.

وی با اشاره به رویکرد ایران نسبت به تحولات فعلی در شمال سوریه، عنوان کرد: در حال حاضر نیروهای نظامی ترکیه یا به شکل مستقیم یا به طور نیابتی از طریق حمایت از گروه‌های معارض سوری، در منطقه شمال غرب سوریه بویژه مناطق شمالی حلب و ادلب حضور دارند، در حالی که نگاه جمهوری اسلامی بر این پایه استوار است که تمامیت ارضی سوریه باید در اختیار دولت مرکزی این کشور باشد و بالطبع اراضی که هم‌اکنون در اشغال گروه‌های تروریستی است باید پاکسازی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، ادامه داد:  در همین راستا در نشست فردا که قرار است در سطح سران ایران، روسیه و ترکیه و همچنین مذاکره کنندگان ارشد 3 کشور برگزار شود، جمهوری اسلامی پیش‌برد سیاست خود در قبال سوریه را دنبال خواهد کرد.

گلرو، همچنین با اشاره به همکاری منطقه‌ای ایران و روسیه برای حل و فصل بحران سوریه، خاطرنشان کرد: در بّعد منطقه‌ای نقش همکاری ایران و روسیه در ساماندهی بحران امنیتی سوریه سوریه که در قالب روند آستانه  بروز و ظهور داشت، بر کسی پوشیده نیست. بحرانی که دبیران کل در 10 سال گذشته، علی‌رغم اعزام چند فرستاده ویژه  نتوانستند حل و فصل کنند اما  ایده صلح آستانه که با حضور سه کشور ایران،‌ روسیه و ترکیه شکل گرفت، معارضان و دولت سوریه را پشت یک میز نشاند و با ایجاد 4 منطقه تنش‌زدایی به شکل میدانی بحران را کنترل کرد و در کنار آن با برگزاری نشست سوچی در روسیه به نوعی آغازگر یک روند سیاسی بود که مورد توافق تمامی گروه‌های سیاسی فعال در سوریه بود.