گلایه مردم از ترفندهای ایران خودرو برای گران‌کردن خودروها و فروش اجباری
گلایه مردم از ترفندهای ایران خودرو برای گران‌کردن خودروها و فروش اجباری
سکان؛ ایران خودرو با اضافه کردن پسوند‌هایی مانند «ارتقا یافته»‌، «حروف انگلیسی و اعداد» و «آپشنال» مجوز افزایش قیمت خودروهای خود را با عنوان محصولات جدید دریافت کرد

طرح تبدیل اجباری خودرو نیز از دیگر معضلات مشتریان خودروسازان داخلی است که در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی ثبت نام کرده‌اند؛ ایران خودرو با اضافه کردن پسوند‌هایی مانند «ارتقا یافته»‌، «حروف انگلیسی و اعداد» و «آپشنال» مجوز افزایش قیمت خودروهای خود را با عنوان محصولات جدید دریافت کرد و پس از آن این خودروها را در طرح تبدیل اجباری خودرو به مشتریان عرضه کرد.

به عنوان مثال طی ماه‌های اخیر،  شرکت ایران خودرو در فراخوانی به متقاضیان خرید رانا پلاس که قبلا در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند اعلام کرده به جای این خودرو، رانا پلاس ارتقا یافته یا پژو 207 با قیمت بالاتر تحویل بگیرند. همچنین این خودروساز در فراخوانی دیگر به مشتریان خود که متقاضی تارا V1 بوده اند اعلام کرده به جای این خودرو برای خرید تارا V1 پلاس واریز وجه کنند.

دیگر خودروساز کشور، یعنی شرکت سایپا نیز همسو با ایران خودرو، اخیرا همین رویکرد را دنبال کرده و به مشتریان خود که در سامانه یکپارچه برای خرید شاهین دنده‌ای (دستی) ثبت نام کرده بودند، اعلام کرده که برای خرید شاهین اتومات (که قیمت بالاتری دارد) تکمیل وجه کنند.

البته خودروسازان مدعی هستند مشتریان را وادار یا اجبار به خرید خودرو نمی‌کند و اگر خودرویی مغایر با آنچه که متقاضی برای آن ثبت نام کرده را عرضه می کنند در واقع پیشنهاد می‌دهند؛ اگرچه علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این اقدام خودروسازان گفته است «خودروسازان مطلقا و طبق قانون حق ندارند خریداران را مجبور به خرید اجباری محصول کنند» و باید براساس قرارداد عمل کنند، اما خودروسازان توجهی به این مساله ندارند.

به گفته کارشناسان بازار خودرو ‌بعد از حدود یک‌ سال و نیم تلاش وزارت صمت برای مدیریت بازار در دوره مدیریت قبلی، با روی کار آمدن وزیر صمت جدید و عدم استمرار و نظارت بر طرح‌های مدیریت بازار خودرو، بی‌توجهی به پیاده‌سازی دقیق سامانه یکپارچه، تأکید بر آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری و غیره، امروز ‌بازار خودرو دوباره متلاطم شده است به طوری که طی روزهای گذشته قیمت اغلب خودروها افزایش یافت.

بیم آن می رود که با ادامه بی توجهی‌های وزارت صمت نسبت به نحوه عرضه خودروسازان، بازار ‌دچار تنش‌هایی نظیر دوران قبل از اجرای سامانه یکپارچه شود‌ و دلالان و واسطه ها دوباره پس از چند ماه به این بازار بازگردند.