گسترش روابط ایران و روسیه از مجرای استان‌های مرزی دو کشور
گسترش روابط ایران و روسیه از مجرای استان‌های مرزی دو کشور
سکان؛ دیدار وزیر راه و شهرسازی با مقامات استانی کشور روسیه، استاندار ولگوگراد مشتاقانه از مهرداد بذرپاش برای بازدید از این استان و گسترش روابط بین استانی میان استان ولگوگراد در روسیه و مازندران در ایران، دعوت کرد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در پی سفر به سن‌پترزبورگ روسیه، در ادامه نشست‌های گسترش روابط ایران و روسیه با استاندار ولگوگراد، دیدار و گفت‌وگو کرد.

استاندار ولگوگراد مشتاقانه از وزیر راه و شهرسازی کشورمان دعوت کرد که به این استان سفر کند. وی با اشاره به دیدار هیئت آذربایجان و از سرگیری مباحث اقتصادی به عملیاتی کردن موضوعات مطروحه تأکید کرد و گفت: قسمت اعظم کریدور شمال-جنوب از این استان می‌گذرد.

همچنین موضوعات مهم و متعددی در حوزه های حمل و نقلی مطرح شد که این استان بسیار اثرگذار است و آن را تحت عنوان پنج بندر می‌شناسد و با دسترسی به دریای سیاه در مباحث نفتی کشاورزی و صنعتی مهم و مؤثر است.

این مقام مسئول در روسیه با معرفی ظرفیت‌های استان یاد شده، خاطرنشان کرد که با استان مازندران ارتباط بسیاری داریم و بر گسترش روابط بین استانی تاکید کرد. وی با اشاره به چشم انداز روشن روابط دو کشور درخواست کرد: بازرگانان و تجار میان دو استان تردد کنند.

استاندار ولگوگراد با اشاره به وجود کارخانه‌های مختلف گفت: این استان می‌تواند هاب لجستیک در روسیه و ایران باشد.

وی مجدانه با ترسیم شرایط استان برای وزیر راه و شهرسازی کشورمان، روابط بیشتر حمل و نقل هوایی، دریایی و جاده‌ای را با ایران خواستار شد.

وزیر راه و شهرسازی پس از شنیدن درخواست‌ها و پیشنهادات طرف روسی با اشاره به دیدگاه‌های جدیدی که در این سفر حاصل شده بود، گفت: پس از بررسی‌ها و ضمن انتقال این مباحث به دولت ایران، افزایش ارتباطات را رقم می‌زنیم.

بذرپاش در این دیدار حوزه‌های کشاورزی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: اراضی وسیع و متعددی وجود دارد و این مباحث با انتقال به سفیر ایران قابل پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: این استان فرصت خوبی برای توسعه روابط بین دو کشور است و کانال‌های مهمی در زمینه‌های صنعتی و کشاورزی و غیره برای ارتباط ایجاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تشریح حوزه‌های همکاری گفت: در صورتی که سرمایه‌گذار و یا پروژه‌های مناسب در دست دارید، ما نیز از گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر سفر چندی پیش رییس جمهور کشورمان به دمشق و موضوعات مورد بحث میان دو کشور گفت: برای به نتیجه رسیدن مباحث مشترک نیاز به پیگیری دو طرف است.

بذرپاش تصریح کرد: تکمیل مصوبات سفر رئیس جمهور به سوریه و به نتیجه رساندن آن در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطر نشان کرد: دو کشور ایران و سوریه قرابت و برادری میان خود را مانند زمان جنگ حفظ خواهند کرد و به روابط عمیق خود ادامه خواهند داد.

رئیس کمیسیون مشترک ایران و سوریه با تاکید بر اهمیت این کمیسیون تصریح کرد: دو کشور باید در وزارتخانه‌هایی که مصوبات مشترک به کندی پیش میرود، مشکل را حل کرده و در جهت تسریع توافقات گام بردارند.

در ادامه وزیر دارایی سوریه با ابراز خرسندی از این دیدار گفت: سوریه به دنبال به ثمر رساندن موضوعات زیرساختی از جمله تأمین برق بوده و وزیر نیروی سوریه نیز پیگیر این موضوع است.

وی افزود: در توافقات صورت گرفته در بحث زیارت، سوریه آماده استقبال از ۵۰ هزار زوار توافق شده است.

وزیر دارایی سوریه اظهار کرد: بنادر این کشور آمادگی تبادلات کالایی میان ایران و کشورش را دارد.

وی تصریح کرد: سفر رئیس جمهور ایران به سوریه یک سفر تاریخی بود که فصل جدید از دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی میان دو کشور ایجاد کرد.