گردشگری سلامت چیست و چه مزایایی دارد!/ آغازی برای تحول عظیم در حوزه گردشگری/تغییر نگاه در مازندران
گردشگری سلامت چیست و چه مزایایی دارد!/ آغازی برای تحول عظیم در حوزه گردشگری/تغییر نگاه در مازندران
سکان؛ در سال های اخیر، کلید واژه و اصطلاحی به نام “گردشگری سلامت” بسیار تکرار می شود و بر ایجاد و گسترش آن تاکید می گردد. مخصوصا در مازندران که هر از گاهی این اصطلاح از زبان متولیان گردشگری و بهداشت مطرح می گردد و از ظرفیت های عظیم این استان در این حوزه سخن می گویند.

به  گزارش سکان به نقل از باران شمال ، رقیه عالی؛ اما گردشگری سلامت چیست و چه خاصیت ها و مزایایی دارد! در ذکر اهمیت آن همین نکته بس که ارزآوری حاصل از توسعه گردشگری سلامت معادل نیمی از درآمدهای نفتی کشور خواهد بود! این مهم برای کشور ما که می خواهد از اقتصاد تک بعدی نفتی رها گردد بسیار می تواند حائز اهمیت باشد.

و اما گردشگری سلامت، با هدف هم افزایی های بین المللی و اقدامات هماهنگ در توسعه صنعت گردشگری سلامت کشورها ایجاد شد و حتی شورای بین المللی سیاستگذاری گردشگری سلامت نیز تشکیل گردید تا هم تجارب کشورها در شناسایی و معرفی فعالان حوزه سلامت و گردشگری سلامت به هم انتقال یابد و هم بخش های خصوصی و ارائه مشوق ها در زمینه فعال سازی کشورها در ظرفیت های حوزه سلامت و گردشگری سلامت معرفی گردد.

به گفته زنگویی دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی قرار است نشست بعدی این شورا به دعوت مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در حاشیه کنگره و نمایشگاه بین المللی بیمارستان های خصوصی در شهر تهران برگزار شود.

خبر خوشی که می تواند مسیر گردشگری کشور را دگرگون کند و از تهران به سایر نقاط کشور سرایت نماید. البته مازندران با توجه به ظرفیت های فراوان و برخورداری از زیرساخت های مناسب گردشگری می تواند یکی از گزینه های برگزاری چنین همایش های در سطح ملی و منطقه ای باشد.

پس گردشگری سلامت یا مدیکال توریسم یعنی سفر به قصد دریافت خدمات درمانی و سلامت یا تندرستی است و جرقه اولین سفرهای درمانی زمانی به ذهن بیماران خطور کرد که شهروندان یک کشور به دلایلی مانند نبود امکانات پزشکی مورد نیاز یا هزینه بالای یک جراحی خاص تصمیمی هوشمندانه گرفتند و به کشور دیگری سفر کردند.

گسترش این صنعت، علاوه بر نقش و تاثیر آن در ابراز هویت ملی، موجب ارتقای ابعاد وسیع اقتصادی از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می‌شود.

 

آخرین خبرها از همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور

اخیرا نیز برگزاری همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور مطرح است و کریمی رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در این باره اظهار کرد: ایران با وسعت و امکاناتی که دارد توانسته علی‌رغم تحریم‌ها، نظام درمانی خوبی را در منطقه غرب آسیا راه‌اندازی کند.

وی افزود: توسعه مراکز درمانی و شهرهای بیمارستانی لازمه توسعه گردشگری سلامت است و کشورهای پیشرفته به شدت در حال پیگیری راه‌اندازی مگاهاسپیتال‌ها (بیمارستان‌های بزرگ) هستند، اما متاسفانه این مسئله مغفول مانده است؛ این درحالی است که گردشگری سلامت (ورود بیماران خارجی برای درمان به ایران) بسیار ارزآور است و می‌توان معادل یک‌سوم تا نیمی از درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات گازی را با توسعه گردشگری سلامت در کشور، به دست آورد.

رئیس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که امکانات و پتانسیل نیروی انسانی بسیار زیادی را دارد و بزرگترین دیپلماسی اقتصادی می‌تواند در حوزه سلامت اتفاق بیفتد و بنابراین مسئولین باید به موضوع توسعه گردشگری سلامت توجه ویژه‌ای داشته باشند.

همچنین مجید زنگوئی دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اظهار کرد: در رویداد فعلی نمایندگانی از بیش از ۳۰ کشور دنیا و سازمان‌هایی حضور دارند که در زمینه تسهیل گردشگری سلامت فعالیت می‌کنند.

دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی افزود: از دولت و وزارت بهداشت و گردشگری تقاضا داریم که موضوع گردشگری سلامت را در اولویت قرار دهند چرا که ظرفیت‌های درمانی زیادی در کشور وجود دارد. پیشنهادمان به بخش خصوصی نیز این است که موضوع برندسازی را در اولویت خود قرار دهند و گردشگری سلامت را یک سرمایه‌گذاری ویژه بدانند تا ‌ایران بتواند حضور ویژه‌ای در عرصه گردشگری سلامت در حوزه بین‌الملل داشته باشد.

نائب‌ رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی از هدف‌گذاری برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر تا پایان برنامه هفتم توسعه خبر داد. همچنین محمدعلی محسنی بندپی؛ نایب‌رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی امروز در همایش و نمایشگاه بین‌المللی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در سالن همایش‌های صدا و سیما اظهار کرد: در قوانین اول تا ششم توسعه کشور، ردپای قوی از گردشگری سلامت مشاهده نمی‌کردیم اما در لایحه پیشنهادی دولت در برنامه هفتم، فصل ویژه‌ای برای گردشگری در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند آغازی برای تحول عظیم در حوزه گردشگری و افزایش تعداد گردشگران سلامت نیز باشد.

در حال حاضر عمده گردشگران کشور ما را زائران تشکیل می‌دهند اما تا پایان برنامه هفتم توسعه قرار است بیش از ۱۵ میلیون نفر گردشگر را از کشورهای مختلف و برای مقاصد مختلف در کشور جذب کنیم

 

مازندران، سرشار از ظرفیت های گردشگری سلامت است

در این میان، مازندران از معدود استان های کشور و حتی خاورمیانه است که همزمان از همجواری دریا، جنگل، ساحل، کوه‌، رودخانه، شالیزار، آبشار، کشتزار، و… برخوردار است و برخورداری همزمان از این همه منابع و ظرفیت های خدادای، جلوه خاصی به این دیار می دهد.

مازندران با ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت، ۵۰۰ کیلومتر نوار کوهستانی، ۳۴۰ کیلومتر خط ساحلی و سرشار از موارد و مصادیق میراثی، برای پژوهش و مطالعه است و اگر به اندازه کافی به آن توجه شود، می تواند استان نمونه گردشگری منطقه گردد.

قبل از هر چیز ذکر این نکته ضروری است که هزاره سوم، هزاره گردشگری است و همه کشور ها به دنبال توسعه و ترقی از طریق جذب درآمد هنگفت در این صنعت هستند. خوشبختانه ظرفیت های استان و کشور ما بی شمار است و فقط باید با طرح و برنامه مدون، آن ها را به فعلیت رساند.

در همین راستا، دولت سیزدهم تاکنون به رونق گردشگری این استان توجه داشته و مدیر جوان دستگاه گردشگری استان، همه تلاشش براین بوده که با استفاده از دیدگاه ها، تجارب و اندیشه های اساتید و صاحب نظران استان و کشور استفاده کند و همه مناطق استان از شرق تا غرب یکپارچه و متحد دیده شود.

همزمان با آن، حمایت های بی دریغ استاندار مازندران از سرمایه گذاران و تولید کنندگان، موجب جلب اعتماد آن ها و افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد گردشگری مازندران شده و روند آن رو به رشد است.

باید توجه داشت که بسیاری از کشورهای فقیر عربی، ترکیه، سنگاپور و… در ۵۰ ، ۱۰۰ سال گذشته از ما بسیار عقب تر بوده اند، اما طی دهه ای اخیر با تمرکز روی گردشگری، توانستند وضعیت خود را ارتقا ببخشند. متاسفانه ما با کلکسیونی از جاذبه های گردشگری هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که قرن ۲۱ قرن فرصت هاست و اگر نتوانیم خودمان را با این قرن مطابقت بدهیم از صحنه رقابت ها کنار خواهیم رفت. باید بپذیریم که امروزه گردشگری از نفت، خودروسازی، پتروشیمی و همه صنایع پیشی گرفته و موتور محرکه توسعه کشورها محسوب می شود.

برای تحقق سرمایه‌گذاری بیش از ۲هزار میلیارد تومانی گردشگری در مازندران نیاز است روی ۶ کلید اصلی گردشگری یعنی زیرساخت های ذهنی، تسهیلات، خدمات ، جاذبه ها و … کار کنیم. طبیعتا اقدامات و توجهاتی طی دهه های گذشته صورت پذیرفت اما با توجه به رشد این صنعت در دنیای امروز، کافی نیست و نیاز به لحاظ کردن طرح های مدرن و مطابق با استانداردهای جهانی است.

 

تاکید حسینی پور و برزگر بر تغییر نگاه در حوزه گردشگری استان

مدیرکل گردشگری مازندران اخیرا در گفت و گویی، گردشگری سلامت و تندرستی را مهم ترین راهبرد و از برنامه های اولویت دار این نهاد در ارایه خدمات به مسافران و گردشگران برشمرد و افزود: این استان افزون بر برخورداری از قابلیت های منحصربفرد فراوان طبیعی، زیرساخت های بهداشتی و درمانی آن هم برای ارایه خدمات در حوزه گردشگری سلامت و تندرستی فراهم است با داشتن مجموع این مزیت ها و قابلیت ها می توان خدمات گردشگری ترکیبی به مسافران و گردشگران ارایه داد.

وی افزود: در زمان حاضر در نقاطی از استان از جمله بابل، ساری و نوشهر مراکز درمانی چون کلینیک های تخصصی و غیر تخصصی خدمات دهنده در زمینه جراحی زیبایی، چشم پزشکی، جراحی قلب باز فعالیت دارد، بنابراین این داشته ها یک ظرفیت خوبی برای ارایه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی از جمله در حاشیه خلیج فارس که مازندران را به عنوان مقصد گردشگری خود بر می گزینند، است.

همچنین صادق برزگر مدیرکل گردشگری مازندران بارها و بارها از آمادگی این اداره کل جهت تغییر نگاه به حوزه گردشگری استان و ایجاد تحول در حوزه های مختلف، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سخن گفته بود، اما به نظر می رسد در این راه دست تنها باشد یا همفکران و همراهان اندکی با او همکاری نمایند.

یقینا این تغییر و تحول به تنهایی و با فعالیت یک دستگاه حاصل نمی شود و انتظار می رود همه دستگاه های مازندران، برنامه ها و اقدامات خود را با پیوست و نگاه گردشگری اجرایی نمایند تا اهداف مدنظر سازمان در حوزه گردشگری حاصل شود.

از طرفی تغییر و تحول نیازمند تفکر و برنامه است و بسیاری از کشورها از جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری و میراثی بی بهره اند اما با برنامه ریزی درست و اتخاذ نگاه گردشگری در این راه به توفیقات بزرگی رسیده اند و بخشی از بازارهای جهانی را تصاحب کرده اند.

علاوه بر آن، حسینی پور استاندار مازندران نیز درباره جدیت توسعه گردشگری سلامت در این خطه از شمال کشور اعلام کرد :‌ توسعه گردشگری سلامت در مازندران باجدیت پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گردشگری بخش مهم و جدایی ناپذیر این استان و توسعه شاخه‌های مختلف آن مورد نظر است، گفت: فعال سازی مراکز گردشگری سلامت در این دیار باجدیت پیگیری می شود.

باید توجه کنیم که دیگر زمان درنگ نیست و ما نیز باید در راستای تحقق برنامه هفتم توسعه در حوزه گردشگری از ظرفیت های بیشمار میراثی و گردشگری استان و کشور بهره ببریم و گوی سبقت را از دیگر کشورها برباییم.

بنابراین در این راه نیازمند همکاری و همفکری همه جانبه همه دستگاه های مرتبط از محیط زیست و منابع طبیعی گرفته تا آب منطقه ای و مخابرات و… هستیم. چرا که تحقق چشم اندازهای گردشگری با خرد جمعی و همدلی حاصل می شود.

گردشگردی سلامت که همواره مسئولان ارشد مازندران از آن به عنوان مهم‌ترین راهبرد سالجاری نام می برند اکنون بر روی ریل توسعه قرار گرفته و داده ها در این زمینه بیانگر برداشتن گام های اساسی در این بخش است.

امیدواریم با اجرای دقیق اقدامات و برنامه های چشم انداز توسعه، همچنین رفع موانع و محدویت های موجود در چارچوب قوانین کشور و در نهایت، حمایت مجلس و اجرای مصوبات جدید، توسعه گردشگری ما سرعت یابد و سرمایه‌گذاری بیش از ۲هزار میلیارد تومانی گردشگری در مازندران محقق گردد.