کنکور و کرونا در آزمون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ‌
کنکور و کرونا در آزمون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ‌
ساری - سکان نیوز- آزمون سراسری ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی امسال در حالی به زمان برگزاری نزدیک می‌شود که ویروس کرونا را به عنوان همدست با خود همراه کرده است تا فشار روانی را بر دانش آموزان مضاعف کند.

به گزارش سکان نیوز، کنکور به عنوان بزرگ ترین ماراتن و رقابت آموزشی کشور بین دانش آموزان علاوه بر حواشی اقتصادی و فرهنگی مختلف ، به عنوان یک رویداد استرس‌زا هر ساله موضوع مورد بحث کارشناسان مختلف و موضوع گفت وگو و نقل محفل بسیاری از خانواده هاست.
تعیین سرنوشت دانش آموزان پس از ۱۲ سال تحصیل در مدرسه در یک آزمون یک روزه به اندازه کافی از اهمیت کنکور و فشار روانی ناشی از آن برای دانش آموزان و خانواده ها حکایت دارد. استرس ذاتی کنکور برای دانش آموزان طی سال های گذشته از طریق فشارهای اقتصادی ناشی از کسب و کارهای شکل گرفته در جوانب این ماراتن کم بود ، امسال استرس شیوع ویروس ناشناخته کرونا به عنوان یک معضل جهانی پیش بینی نشده و ناگهانی به آن اضافه شده است.
ویروس کرونا که به دلیل ناشناخته بودن و جهش های مختلف در طول ۶ ماه گذشته خواب را از چشمان کارشناسان بهداشتی و محققان و پزشکان برای شناسایی ویژگی ها و راه های درمان و دارو و واکسن این ویروس گرفته، در سطح جامعه نیز چنان فشار روانی وارد کرده که تبعات روانی آن انکار نشدنی است، اما فشار روانی این ویروس بر روح و روان دانش آموزان کنکوری بسیار نگران کننده تر و تاسف بارتر است.
مهسا مرتضوی دانش آموز رشته تجربی که با زحمات به قول خودش شبانه روزی طی یک سال گذشته برای شرکت در کنکوری که روزهای پایانی ماه مرداد جاری برگزار می شود ، آماده شده ، به خبرنگار ایرنا گفت: ‌نگرانی و اضطرابی که طی ماه های گذشته تجربه کرده ام ، هرگز در عمرم تجربه نکرده بودم.
وی که کنکور اولی است ، افزود : برای امیدبخشی بیشتر ۲ سال پایان متوسطه را در مرکز آموزش متوسطه غیرانتفاعی ثبت نام کردم و هزینه های سنگینی به خانواده ام تحمیل شد تا تلاش های ۱۲ ساله خودم و حمایت های آنها به سرانجام برسد و به آرزویم که پذیرش در رشته پزشکی است برسم ، اما امسال ورود کرونا تمام محاسبات و تلاش هایم را نقش بر آب کرد و علاوه بر اختلال در کلاس های حضوری مدرسه و تقویتی که فراگیری آن می توانست از بار فشار روانی ما بکاهد، باعث شد نگرانی بابت سلامت خودم و خانواده نیز اضافه شود.
این دانش آموز ساروی گفت : الان در شرایطی وارد این رقابت می شوم که ذهنمعد آشفته است . افسردگی چندین ماه خانه نشینی و به دور از کلاس های حضوری و ارتباط با دوستان و عدم دسترسی به کتابخانه و دیگر امکانات آموزشی همگی دست به دست هم دادند تا به امیدواری ما ضربه سنگینی وارد شود.
مادر مهسا نیز گفت : ماه های گذشته بدترین روزهای زندگی خانواده ما بود. دختر بزرگم چند سال پیش کنکور را پشت سر گذاشت و ما با استرس این مساله آشنا بودیم ، اما فشاری که کرونا وارد کرده خیلی بیشتر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. ما خانواده کنکوری ها با تمام وجود این فشار را لمس می کنیم.
وی افزود : الان هم نگران قبولی دخترمان و به ثمر رسیدن تلاش هایش هستیم و هم نگران سلامتی اش در روز کنکور . با توجه به توصیه های بهداشتی که بر ضرورت خودداری از حضور در تجمع و اجتماعات تاکید دارد ، تنها امیدمان این است که همه دانش آموزان و خانواده هایشان واقعا پروتکل های تعریف شده را رعایت کنند.
یاس مضاعف
یک کارشناس روانشناسی هم در گفت و گو با ایرنا گفت: خانواده های دانش آموزان کنکوری طی ماه های اخیر شرایط بسیار سختی را از نظر روانی پشت سر گذاشته اند و قطعا تبعات این استرس و فشارها ، نگرانی هایی را برای آینده ایجاد کرده است.
آرش وزیری افزود : به دلیل استرس زا بودن آزمون های رقابتی از جمله کنکور به عنوان یک مورد و نمونه حاد و جدی رقابتی، بار روانی این مساله همواره دغدغه و نگرانی مشاوران و روانشناسان اجتماعی است به گونه ای که هر ساله پیش و بعد از برگزاری این آزمون شاهد افزایش مراجعه جوانان کنکوری به دفاتر مشاوره هستیم.
وی ادامه داد: امسال به خاطر شیوع کرونا متاسفانه این شرایط بسیار حادتر شده چون به علت تعطیلی مدارس دانش آموزان احساس عقب افتادگی از درس ها و عدم توانایی در پشت سرگذاشتن موفقیت آمیز این رقابت را دارند و به نوعی دچار یاس نگران کننده ای شده اند. این وضعیت ممکن است حتی سال ها التیام نیابد بویژه اگر نتیجه کنکور هم آنگونه که دانش آموز تصورش را داشت رقم نخورد.
وزیری گفت: یکی از غفلت هایی که برای این قشر در ماه های کرونایی صورت گرفت ، عدم ارائه مشاوره های روانی بود. خانواده ها باید در کنار کلاس های درسی آنلاین ، جلسات مشاوره روانی را هم در برنامه می گنجاندند. لزوم چنین مشاوره های روانشناسی از واضحات و ضرورت شرایط حاکم بر جامعه بود بود و رسانه های مختلف از جمله صدا و سیما نیز می توانست نقش بسیار پررنگی در این زمینه ایفاء کند که متاسفانه چنین نشد.
این روان شناس افزود : گذشته از این که مشاوره های روان شناسی می توانست تا حدود زیادی استرس ناشی از کنکور و کرونا را پیش از برگزاری آزمون در دانش آموزان کاهش دهد ، قادر بود ماندگاری تبعات روانی را پس از کنکور هم کاهش دهد ولی اکنون به خاطر بی توجهی به این موضوع ، همه ما باید نگران باشیم.
سختگیری بیشتر و ابهام در تاثیرگذاری
گذشته از استرس کنکور و کرونا ، طی چند هفته گذشته فشار روانی ناشی از ایجاد تردید در زمان برگزاری کنکور هم دانش آموزان و خانواده ها را بشدت آزرده کرده است. بسیاری از کارشناسان تحصیلی که با دانش آموزان سر و کار داشتند بر این اعتقادند که ظرافت های لازم در اطلاع رسانی پیرامون تغییرات ایجاد شده در زمان برگزاری کنکور صورت نگرفت ، بویژه آخرین تصمیمی که اعلام و سپس لغو شد.
اگر چه این کارشناسان دغدغه وزارت بهداشت ، وزارت علوم و مجموعه ستاد ملی مقابله با کرونا برای حفظ سلامتی دانش آموزان را بجا و قابل درک ارزیابی کردند ، ولی بر این نکته تاکید داشتند که شیوه اطلاع رسانی و بازتاب آن در فضای مجازی و رسانه ها به گونه ای بود که بار روانی تصمیم را برای دانش آموزان و خانواده ها چندین برابر کرد.
یکی از مشاوران تحصیلی در مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: داوطلبان کنکور به خصوص سال اولی ها از استرس و اضطراب بالایی برخودارند و شرایط کرونا هم امسال این وضعیت را تشدید کرد.
علی پیش‌نماززاده افزود : با توجه به اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت سازمانی انجام می شود ، می توان تقریبا اطمینان حاصل کرد که داشن آموزان شرایط امنی را در پیش خواهند داشت ولی لازم است در این زمینه بیشتر اطلاع رسانی شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی باید در بالاترین سطح و به صورت فردی انجام شود ، افزود : در حال حاضر والدین نقش تعیین کننده ای در این زمینه دارند و می توانند داوطلبان را آرام کنند.
این مشاور تحصیلی برگزاری آزمون ارشد و دکتری را تجربه ای خوبی برای کنکور سراسری توصیف کرد و گفت : با وجود اینکه از نظر تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری قابل قیاس با هیچ آزمونی نیست ، اما آنچه حداقل روی کاغذ می توان در مورد پروتکل‌های بهداشتی کنکور گفت این است که همه دغدغه ها برای حفظ سلامت دانش آموزان اندیشیده شده و بهتر است داوطلبان بیشتر بر مطالعه و آمادگی برای آزمون متمرکز باشند.
پیش نماز زاده اعمال محدودی های جدید و افزایش فاصله میان صندلی داوطلبان را اقدامی مثبت توصیف کرد و گفت : این موضوع علاوه بر بار بهداشتی بیشتر جنبه روانی دارد که می تواند از استرس داوطلبان در حین برگزاری آزمون بکاهد.
بسیج امکانات برای حفظ سلامتی داوطلبان
معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران هم گفت که در تمامی حوزه‌های امتحانی استان مراقبین سلامت حضور خواهند داشت تا اجرای تمامی پروتکل های بهداشتی به دقت نظارت شود.
اسفندیار نظری ضمن تاکید بر به همراه داشتن اقلام بهداشتی از سوی داوطلبات گفت: برای همه حوزه های امتحانی ماسک به میزان کافی پیش بینی شده و به رایگان در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.
وی رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را در حوزه های آزمون ضروری و غیرقابل چشم پوشی توصیف کرد و گفت : در تمامی حوزه های آزمون مراقبین بهداشت حضور دارند و نظارت لازم را انجام می دهند.
معاون آموزش و پرورش مازندران افزود: کسی بر استرس‌زا بودن کنکور امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا منکر نیست اما این مرحله ای است که باید سپری شود و تعویق ان نیز آسیب بیشتری به داوطلبان خواهد رساند کمااینکه تا کنون فشار روانی مضاعفی را به داوطلبان وارد کرد.
نظری اصل برگزاری کنکور را یکی از مشکلات نظام آموزشی عنوان کرد و گفت: امیدواریم روزی کنکور به طور کل برداشته شود تا شاهد تحمیل چنین فضای روانی به دانش‌آموزان و جوانان نباشیم.
کنکور سراسری امسال یک میلیون و ۳۹۱ هزارو ۵۹۴ شرکت کننده دارد که سهم استان مازندران ۵۰ هزار و ۱۰۰ نفر است. ۲۵ هزار نفر از پشت کنکوری های مازندران در سال جاری آزمون اولی هستند.
بر اساس اعلام سازمان سنجش ، امسال کنکور سراسری از ۲۹ مرداد آغاز می شود و تا یکم شهریور ادامه خواهد داشت. زمان برگزاری کنکور امسال برای رشته هنر ۲۹ مرداد ، ریاضی و انسانی ۳۰ ، رشته تجربی ۳۱ مرداد و رشته زبان خارجی نیز اول شهریور تعیین شده است.
شیوع ویروس کووید-۱۹ یا کرونا در کشور علاوه بر خسارات جدی به بخش های مختلف اقتصادی ، آسیب بزرگی به نظام آموزشی کشور وارد کرد اما با همه این احوالات ، اینطور به نظر می رسد که کرونا محکم‌ترین ضربه را به یکی از ویژگی‌های سنتی نظام آموزشی کشور یا همان کنکور وارد کرده است.