کمرنگ شدن اعتماد مردم مازندران به عملکرد شوراهای شهر
کمرنگ شدن اعتماد مردم مازندران به عملکرد شوراهای شهر
سکان نیوز؛ شهرهای ساری ، بابل و سلمانشهر از جمله شهرهای پرحاشیه ای بودند که در دوره پنجم پالمان شهری حواشی زیادی را تجربه کردند که باعث بی اعتمادی مردم به عملکرد شورهای شهر شده است.

اهمیت مجالس محلی به عنوان بخشی از ساختارتصمیم گیری و نظارتی بر کسی پوشیده نیست. افزایش نقش مجالس و دولتهای محلی (شوراها و شهرداریها) بر جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی واجتماعی شهروندان، اهمیت این نهاد را برای مردم ملموس‌تر و پراهمیت‌تر کرده است. شورای‌های شهر نماد جامعه مدنی هستند که نزدیک‌ترین نهاد تصمیم‌گیری و نظارتی به متن جامعه می‌توانند قلمداد شوند.

بیست سال بعد از پیروزی انقلاب اولین انتخابات شوراها با هدف گسترش و تقویت نهادهای جامعه‌مدنی و افزایش مشارکت عمومی در کشور برگزار شد. اتفاقی که با هدف کم کردن تصدی‌گری حکومت ملی و واگذاری امور شهری به حکومت محلی (پارلمان و دولت محلی) صورت گرفت و فکر پیش زمینه آن کااخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی و اقتصادی شهر، نظارت بر درآمد و هزینه‌های شهرداری و تصویب بودجه‌های سالانه شهرداری، از مهم‌ترین وظایف شوراهای شهر است که تأثیر مستقیم بر رفاه و امنیت شهروندان دارد.

اما باید اذعان کرد شوراهای شهر و روستا در مازندران هم در ادوار مختلف دارای نقاط ضعف و قوت و حاشیه ساز بودند علی الخصوص دوره پنج شورای شهر که حاشیه های فراوانی در اکثر شهرهای مازندران داشت که منجر به انحلال شورای دو شهر و دستگیری های مختلف اعضای شورا و کارکنان برخی شهرداری ها شد.

شهرهای ساری ، بابل و سلمانشهر از جمله شهرهای پرحاشیه ای بودند که در دوره پنجم در پالمان شهری را تجربه کردند که باعث بی اعتمادی شدید مردم به پارلمان شهری شده است.

یکی از شهروندان مرکز استان که شهر فروشی و صدور تراکم‌های بدون مجوز غیرقانونی خاطرش را مکدر کرده است، می‌گوید: رسیدگی به تخلفات شهرداری و شوراها خواست خانواده‌های مذهبی و ولایتمدار استان بود که دستگاه قضائی و امنیتی با ورود جدی به این تخلفات رسیدگی کردند.

یکی دیگر از شهروندان شهر بابل نیز با اظهار اینکه در حالی که مردم عادی برای گرفتن پروانه ساخت یک یا دو طبقه با مشکلات عدیده قانونی مواجه هستند اما برخی نزدیکان شورا و صاحب منصبان به راحتی با دور زدن قانون و اعمال تبصره‌های مختلف صاحب برج‌های چندطبقه در کوچه‌های تنگ و باریک می‌شوند.

حال روز شوراها و دهیاری‌های مازندران هم خوش نیست و با حساب سرانگشتی می‌توان عمق تخلفات را در مناطق روستایی به نظاره نشست، ساخت و سازهای بی رویه و غیرقانونی در مزارع و محدوده‌های خارج از بافت روستایی بخشی از هجمه‌هایی است که بعضی از سو استفاده کننده از ابزار شورایی در روستاها به آن دامن زده است.

در انتخابات دوره ششم شورای شهر و روستاها، کار هیئت نظارت بسیار سخت است زیرا افرادی که امور را به دست می‌گیرند باید صلاحیت و توانایی انجام این کار را داشته باشند تا برخی از خرابی‌های ایجاد شده در شورای پنجم که باعث بی اعتمادی مردم مازندران نسبت به پارلمان شهری شده است را برطرف کند.