کرونا باعث غافلگیری دانشگاه پیام نور نشد/آمادگی بستر برگزاری مجازی کلاس‌ها
کرونا باعث غافلگیری دانشگاه پیام نور نشد/آمادگی بستر برگزاری مجازی کلاس‌ها
سکان نیوز:رئیس دانشگاه پیام نور استان اردبیل گفت: در خصوص آموزش مجازی در دوران کرونا، دانشگاه پیام نور تنها دانشگاهی بود که غافلگیر نشد؛ چراکه قبل از کرونا نیز 20 درصد دروس ما به صورت مجازی ارائه و تدریس می‌شد و بستر سخت‌افزاری برای برگزاری مجازی کلاس‌ها آماده بود

به گزارش سکان نیوز/محمد فدائیان با حضور در ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه پیام نور اردبیل با بیان اینکه در سیستم آموزش نوین جهانی، بحث آموزش به سمت ترکیبی از حضوری و مجازی و الکترونیکی می‌رود، افزود: دانشگاه پیام نور نیز در همین راستا با شعار «آموزش برای همه؛ همه جا و همه کس» حرکت می‌کند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان اردبیل با بیان اینکه اکثر دانشجویان ما در استان اردبیل بومی هستند، تصریح کرد: حسن بسیار مهمی که پیام نور دارد این است که سیستم خوابگاهی ندارد و تمامی دانشجویان در کنار خانواده خود هستند که این مهم از لحاظ مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه تمامی اساتید و مدرسان با دانشجویان این دانشگاه همشهری و هم‌فرهنگ هستند، خاطرنشان کرد: این دانشگاه از لحاظ هزینه نیز شرایط خوبی را برای علاقمندان به تحصیل ایجاد کرده است، به طوریکه حداکثر شهریه ما در مقطع کارشناسی برای هر نیمسال حدود 8 میلیون ریال است.

فدائیان با اشاره به روند انتخاب منابع درسی در دانشگاه پیام نور، گفت: برای اینکه یک درس به عنوان سرفصل برای تدریس استفاده شود، یک سری آیتم‌ها لازم است که مهمترین آین آیتم‌ها تطابق با سرفصل‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و خودآموز بودن آن می‌باشد.
وی با بیان اینکه تمام منابع درسی دانشگاه پیام نور اردبیل طبق سرفصل‌های شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی است، تاکید کرد: خودآموز بودن منابع درسی این دانشگاه نیز باعث می‌شود تا دانشجویان به معنای واقعی کلمی دانشجو باشند و از حالت دانش‌آموزی خارج شوند و ضمن مستقل بودن منابع درسی را مطالعه کرده و از استاد به عنوان راهنما استفاده نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اردبیل با بیان اینکه در این دانشگاه مدرس، منبع و آزمون از یکدیگر جدا هستند، گفت: این کار باعث شده تا دانشجو در یک درس از سه طریق از لحاظ معلومات سنجش شود.
وی تصریح کرد: افرادی که مقطع کارشناسی را در دانشگاه پیام نور تحصیل می‌کنند، در مقاطع تحصیلات تکمیلی عمدتا با رتبه‌های بسیار خوب از دانشگاه‌های برتر قبول می‌شوند.
فدائیان با بیان اینکه دانشگاه پیام نور استان اردبیل دارای 13 مرکز و واحد، 46 رشته تحصیلی و 200 رشته محل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است، افزود: در نیمسال اول سالتحصیلی 1400-1399 نیز حدود 68 هزار نفر آزمون در قالب دو هزار و 600 عنوان درسی به صورت مجازی انجام شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان اردبیل با بیان اینکه در امتحانات پایان‌ترم طراحی سئوالات توسط اعضای هیات علمی این دانشگاه انجام شده و دروس عمومی نیز به صورت متمرکز توسط سازمان مرکزی برگزار انجام می‌شود، اضافه کرد: در نیمسال گذشته در خصوص برخی از امتحانات که به دلایل مختلف برگزاری آنها با مشکل مواجه شده بود، امتحان مجدد به عمل آمد.
این استاد دانشگاه امکان ارائه محتوای متنوع و در حجم بالا را از مزایای آموزش مجازی عنوان کرد و گفت: عدم دیدار چهره به چهره استاد و دانشجو نیز از معایت این آموزش است که نمی‌توان آنرا انکار کرد.

فدائیان با بیان اینکه برای افزایش کیفیت کلاس‌های مجازی نهایت تلاش خود را به کار بسته‌ایم، گفت: در نیمسال گذشته نفوذ کلاس‌های مجازی حدود 70 درصد بود که دانشجویان از آن استفاده کرده‌اند.
رئیس دانشگاه پیام نور استان اردبیل گفت: در خصوص آموزش مجازی در دوران کرونا، دانشگاه پیام نور تنها دانشگاهی بود که غافلگیر نشد؛ چراکه قبل از کرونا نیز 20 درصد دروس ما به صورت مجازی ارائه و تدریس می‌شد و بستر سخت‌افزاری برای برگزاری مجازی کلاس‌ها آماده بود. در همین راستا از 16 فروردین 1399 کلاس‌ها به صورت مجازی تداوم یافت، امتحانات پایان‌ترم به موقع برگزار شد، نیمسال اول سالتحصیلی به موقع انجام شد، انتخاب واحد نیمسال دوم نیز آغاز شده و تا هشتم بهمن ماه ادامه دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان اردبیل با بیان اینکه نیمسال دوم سالتحصیلی 1400-1399 از اواخر بهمن ماه به صورت مجازی آغاز خواهد شد و در خصوص کلاس‌های عملی آزمایشگاهی و کارگاهی نیز تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم که در صورت آبی بودن وضعیت، این کلاس‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 10 هزار نفر در سراسر استان در دانشگاه پیام نور تحصیل می‌کنند، گفت: در سال 1390 دانشگاه پیام نور در سطح استان دارای حدود 23 هزار نفر دانشجو بود که طی پنج سال تا سال 1395 این میزان به حدود 10 هزار نفر کاهش یافته است، ولی طی چهار سال اخیر از سال 1395 تا 1399 این روند ثابت مانده است.
فدائیان با بیان اینکه ما در سطح مراکز و واحدهای پیام نور استان دارای 59 عضو هیات علمی و حدود 400 مدرس مدعو هستیم، خاطرنشان کرد: در خصوص جذب مدرسان مدعو نیز اولویت ما با دارندگان مدرک دکتری با رزومه علمی و پژوهشی قوی و در ادامه دانشجویان مقطع دکتری و دارندگان مدرک کارشناسی‌ارشد با رزومه علمی و پژوهشی قوی است.

رئیس دانشگاه پیام نور استان اردبیل گفت: با موافقت سازمان مرکزی برای دانشجویانی که قبل از سال 1397 دانشجوی دانشگاه پیام نور بودند و عدم مراجعه داشتند، تسهیلاتی در نظر گرفتیم تا با مراجعه به دانشگاه بتوانند بدون شهریه و بدون احتساب سنوات برای ترم‌های وقفه افتاده، ادامه تحصیل دهند.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه نیز گفت: خوشبختانه در این زمینه در مسابقات قرآنی پیام نور کشور که به صورت مجازی در یزد برگزار شد، دانشگاه پیام نور اردبیل با کسب 980 امتیاز در مجموع مقام سوم کشوری را در این دوره از مسابقات کسب کرد.