کاهش ۳۲ درصدی بارش در پایتخت/ ذخایر سدهای تهران ۱۷۳ میلیون مترمکعب کم شده است
کاهش ۳۲ درصدی بارش در پایتخت/ ذخایر سدهای تهران ۱۷۳ میلیون مترمکعب کم شده است
سکان نیوز؛مدیر تاسیسات‌ آبی و برق‌آبی آب منطقه‌ای تهران با اشاره به کاهش ۳۲ درصدی بارش در تهران گفت: آب ورودی به مخازن سدهای تهران نسبت به سال گذشته ۲۱درصد کاهش یافته و میزان ذخایر ۱۷۳ میلیون متر مکعب کمتر شده است.

به گزارش سکان نیوز؛محمد شهریاری مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات‌ آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای استان تهران اظهار کرد: در خصوص ذخایر آب سدهای پنج گانه تهران در حال حاضر ۶۳۲ میلیون متر مکعب موجودی ذخایر این سدها می باشد که این حجم در مقایسه با ۸۰۵ میلیون متر مکعب ذخیره روز مشابه سال گذشته با کاهش ۱۷۳ میلیون متر مکعبی مواجه می باشد.

وی گفت: شهروندان شاهد وضعیت و نبود بارندگی و شرایط دمایی و درجه حرارت بالا هستند و پیش بینی های سازمان هواشناسی هم حکایت از افزایش دما در روزهای آتی دارد که در این خصوص نیاز است توجه جدی به شرایط کم آبی داشته باشیم.

مدیر تاسیسات‌ آبی و برق‌آبی آب منطقه‌ای تهران بیان کرد: متاسفانه از ابتدای سال آبی تا الآن در حوزه عملکرد استان تهران حدود ۱۸۰ میلی متر بارش داشته ایم که این میزان در مقایسه با ۲۶۳ میلی متر متوسط بلند مدت با کاهش حدود ۳۲ درصدی مواجه شده است.

شهریاری تصریح کرد: از ابتدای خردادماه سالجاری تاکنون در حوزه عملکرد استان تهران تنها ۸ دهم میلی متر بارش داشته‌ایم این میزان در پانزده روز خرداد ماه سال گذشته ۶/۸ میلی متر بارش بوده و این یعنی شرایط خشکسالی امسال به مراتب شدیدتر از سال گذشته می باشد و بارشهای بسیار کمی را در محدوده حوضه آبریز سدهای پنج‌گانه تهران شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا این روند بارشی اثر خودش را بر روی ورودی ها گذاشته و ورودی آب به مخازن سدهای تهران نیز با کاهش ۲۱درصدی مواجه شده به نحوی که از ابتدای سال آبی تا الآن ۸۸۰ میلیون متر مکعب حجم آب ورودی به دریاچه سدهای تهران بوده است که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته یک میلیارد و ۱۱۴ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیر تاسیسات‌ آبی و برق‌آبی آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: در حال حاضر با توجه به این مهم که عملا فصل آبگیری سدها را پشت سر گذاشته ایم و آبگیری مناسبی که باید انجام می‌شد بدلیل حجم کم بارش ها صورت نگرفته است، در همین راستا ضروریست شهروندان بیش از پیش این همراهی را با ما داشته باشند تا بتوانیم با همین منابع آبی محدود، تامین آب مطمئن و پایداری را داشته باشیم.

شهریاری با بیان اینکه امسال با توجه به وضعیت ذخایر آبی پشت سدهای تحت پوشش شرکت آب منطقه ای تهران، در تولید انرژی از نیروگاه های برق‌آبی تحت پوشش با کاهش تولید بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم بود گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تلاشمان بر این است که علیرغم سهم اندک نیروگاههای برق‌آبی تحت پوشش، حداکثر تولید را در زمان پیک مصرف و فصل تابستان به جهت کمک به شبکه برق سراسری کشور داشته باشیم.

  • نویسنده : میلاد.طهماسب تبار