چراغ سبز وزارت ارتباطات به تک نرخی شدن اینترنت و حذف ترافیک نیم‌بها
چراغ سبز وزارت ارتباطات به تک نرخی شدن اینترنت و حذف ترافیک نیم‌بها
سکان نیوز؛ ترافیک ارزان تر، دسترسی با قیمت پایین تر در عین افزایش سرعت، یکی از مزیت هایی بود که همواره جزء محاسن ترافیک داخلی به کاربران اینترنت گفته می شد.

تعریف مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات، عباراتی پیچیده است که اطلاعات زیادی به کاربر نمی دهد و به زبان ساده یعنی وزارت ارتباطات با اختیاری شدن نرخ ترافیک داخلی و در نتیجه محاسبه ترافیک پلتفرم‌های داخلی به قیمت ترافیک بین‌الملل موافق است؛ برخی از پلتفرم های ایرانی پربازدید از هم اکنون حذف ترافیک نیم بها را کلید زده‌اند.

ترافیک ارزان تر، دسترسی با قیمت پایین تر در عین افزایش سرعت، یکی از مزیت هایی بود که همواره جزء محاسن ترافیک داخلی به کاربران اینترنت گفته می شد.

کاربران اینترنت خوب به یاد دارند که مسوولان همیشه مدل شبکه ارتباطی کشورهای کره جنوبی و ژاپن را مثال می زنند و این گفته معروف و قدیمی و پرتکرار که ۸۰ درصد ترافیک در کره جنوبی به عنوان یکی از دارندگان سریع ترین و باکیفیت ترین اینترنت های جهان، داخلی است را نمی توان فراموش کرد.

آنچه که از این رویا در ایران برای کاربران اینترنت ملموس شده بود، قیمت نیم بهای ترافیک داخلی بود.

به بیان ساده، مردم می توانند روی سایت هایی مثل آپارات، فیلیمو و نماوا فیلم ببینند و به طور کلی از محتوای سایت هایی که داخل میزبانی می شوند و در سامانه ترافیک نیم بهای وزارت ارتباطات ثبت شده اند استفاده کنند و نصف قیمت وقتی که با فیلتر شکن در یوتیوب فیلم می بینند را بپردازند.

اما به نظر می رسد در حالی که صدای تشویق و تلاش برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بلند است، تعرفه نیم بها در حال دور شدن از دسترس کاربران ایرانی است.

*ترافیک نیم بهای مهم ترین سایت ایرانی اشتراک ویدئو حذف شد

سرویس اشتراک ویدئوی آپارات از جمله سرویس های داخلی بود که تاچندی پیش ترافیک آن برای کاربران داخل ایران نیم بها حساب می شد.

آپارات بزرگترین سرویس اشتراک ویدئوی ایرانی است.

مدتی است این سایت ترافیک خود را از نیم بها به تمام بها تغییر داده است. به زبان ساده با این سیاست امروز دیگر تفاوتی بین دیدن ویدئو در آپارات و یوتیوب نیست.

برای اطلاع از این تغییر، وقتی به سایت آپارات مراجعه کنید این پیغام در کنار ویدئوی در حال پخش به مخاطبان اطلاع رسانی می شود.