پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه‌های وزارت نیرو/تجدیدپذیرها به سه روش امکان صادرات برق دارند
پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه‌های وزارت نیرو/تجدیدپذیرها به سه روش امکان صادرات برق دارند
سکان؛ وزیر نیرو گفت: صادرات برق توسط بخش تجدیدپذیر به سه شکل امکان‌پذیر است و اکنون این بخش می‌تواند در طول هشت ماه برق تولیدی خود را صادر کند.

علی اکبر محرابیان در نشست خبری به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی درباره وضعیت صادرات برق توسط تجدیدپذیرها، اظهار کرد: یکی از جراحی‌های اقتصادی موضوع امکان صادرات برق تجدیدپذیرهاست؛ تقاضا برای تحقق این مساله سابقه طولانی دارد که تاکنون اراده انجام این کار وجود نداشت.

وی افزود: اکنون این ظرفیت ایجاد شده که می‌توان از آن بهره برد و باتوجه به اینکه در دو سال اخیر با ناترازی برق در تابستان مواجهیم، امکان صادرات برق در دیگر فصول فراهم است.

او با بیان اینکه از حدود ۷۵ هزار مگاوات تقاضای مصرف برق در اوج تابستان حدود  ۳۰ هزار مگاوات مربوط به وسایل سرمایشی است، گفت: با کسر این تقاضا در هشت ماه از سال امکان صادرات فراهم است.

به گفته محرابیان طبق آیین نامه‌ای که اخیرا مصوب شده، درنظر گرفتیم که در هشت ماه سال امکان صادرات وجود داشته باشد که بخش خصوصی می‌تواند این موضوع را امکان پذیر کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه بخش تجدیدپذیر می‌تواند از طریق خطوط ارتباطی وزارت نیرو و یا ایجاد کریدور اختصاصی با هماهنگی مدیریت شبکه اقدام به صادرات برق کند، اظهار کرد: در کشورهای اطراف امکان صادرات برق به صورت روزانه نیز فراهم است که می‌توان از این پتانسیل استفاده کرد.

به گفته وی، اخیرا دو و سه خط را افتتاح کردیم؛ یک خط برای پاکستان و یک خط بین ایران و ترکیه به بهره‌برداری رسیده که از طریق پست بک‌توبک تامین ۶۰۰ مگاوات برق را فراهم کرده است.

او با بیان اینکه این خط می‌تواند عکس عمل کند، یعنی در زمان نیاز برق وارد کنیم، گفت: تجدیدپذیرها از طریق تابلوی سبز در طول چهار ماه برق را به بخش داخلی به فروش می‌رسانند و در هشت ماه دیگر سال امکان صادرات برق دارند.

تراز سالانه ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات است

وی با اشاره به آخرین وضعیت صادرات و واردات برق در کشور، گفت: برمبنای انرژی، ۸۰ درصد ظرفیت صادرات و ۲۰ درصد ظرفیت واردات وجود دارد اما سیاست دولت مبادله انرژی است.

محرابیان با بیان اینکه تراز سالانه ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات است و میزان آن در شرایط مختلف متفاوت است.

او با بیان اینکه مجموع سرمایه‌گذاری در بخش برق ۷۵۷ هزار میلیارد تومان بود، البته در این عدد نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیست، اظهار کرد: در بخش آب و فاضلاب ۱۰۵ هزار میلیارد تومان پروژه هدف‌گذاری شده و در بخش آب ۳۶۲ هزار میلیارد تومان پروژه هدف‌گذاری کردیم و مجموعا ۱۲۲۴ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۳۰ میلیارد یورو پروژه هدف‌گذاری شد.

به گفته وی از مجموع این پروژه‌ها بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است، بخش تولید و افزایش ظرفیت برق سه عدد ۱۰ هزار مگاوات را وعده دادیم که اقداماتی در این باره انجام شد.
وی با بیان اینکه در چهارمین سال خشک قرار داریم، اظهار کرد: در میزان بارش‌ها نسبت به شرایط نرمال ۳۰ درصد عقب‌تر هستیم با این حال تدابیری را درنظر گرفته ایم.