پیامدهای طلاق از رویکرد تجربه ‏ای
پیامدهای طلاق از رویکرد تجربه ‏ای
پدیده طلاق امری تک بعدی نیست، بلکه عوامل شخصی، جنسیتی، فرهنگی و اجتماعی در آن مؤثر است ...

 

سکان نیوز ،طلاق امری نیست که در یک لحظه رخ دهد، بلکه طی یکی فرایند زمانی رخ می دهد و در نهایت، نمی توان در پدیده ای خانوادگی و زناشویی از علت خطی به این معنی که هر علتی معلولی دارد، گفت و گو کرد.

پدیده طلاق امری تک بعدی نیست، بلکه عوامل شخصی، جنسیتی، فرهنگی و اجتماعی در آن مؤثر است بررسی کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناسی مانند بسترهای طلاق در زمینه پیامدهای طلاق، به نتایج متفاوت تری در مقایسه با تحقیقات گذشته دست یافت؛ از جمله این که تجربه پیامدهای طلاق نیز متأثر از بافت فرهنگی و اجتماعی است و به صورت یک فرایند تجربه می شود .

در بستر خیانت های زناشویی پیامدهای هیجانی قوی تجربه می گردد و قدرت آن در تولید هیجانات منفی است و در این بستر، بخشش نقش مهمی دارد. پیامدها برای زنان بیشتر بیرونی و برای مردان درونی تجربه می شود.

احساس شیء شدگی زنان در تجربه پیامدهای طلاق یک مضمون جدید به شمار می رود که در پژوهش حاضر کشف شد.

ابعاد اجتماعی طلاق در قالب نه درون مایه اصلی برای زنان استخراج شد، در تحقیقات کمی بیشتر گستردگی پیامدها مطرح است تا عمق پیامدها، مردان بیشتر بعد از طلاق به اقدامات رفتاری دست می زنند و آن ها نیز پیامدهای هیجانی شدید را تجربه می کنند که از آن جمله می توان به اشتغالات فکری منفی بعد از طلاق، کشف تعارض شدید منفی- منفی زوجین با حضور کودکان در اقدام به طلاق و نقش حضور کودکان در پدیده طلاق اشاره کرد.

بر اساس نتایج پژوهشی که به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی در سال 1398 انجام وتعداد 13 زن و 12 مرد در این پژوهش مشارکت داشتند مدت زندگی مشترک نمونه ها از 9 ماه تا 25 سال را شامل می شد .

اگرچه بیشتر شرکت کنندگان در آغاز اظهار کردند که به صورت توافقی طلاق گرفته اند، اما بیش از نیمی از آنها خودشان متقاضی طلاق بودند. مدت زمانی که از طلاقشان گذشته بود، از 3 ماه تا 6 سال در نوسان بود و میانگین آن به طور متوسط 2 سال بود.

پیشگیری از طلاق بیشترباید به سمت مشاوره پیش از ازدواج و تقویت مهارت های زناشویی باشد.

بر اساس نتایج بررسی صورت گرفته، جهت گیری مطالعات آینده باید به سمت بررسی روابط پیچیده و ساختاری بسترهای طلاق به شکل کمی و کیفی و نقش واسطه ای و تعاملی بسترهای میانی طلاق )مانند بسترهای اعتیاد و ضعف مهارت های زناشویی و ارتباطی(، تفاوت های جنسیتی در تجربه طلاق، بررسی کمی و کیفی مهم ترین مهارت های زناشویی که در نبود آن ها طلاق شکل می گیرد، بررسی تأثیر آموزش برنامه های غنی سازی روابط زوجین در کاهش اقدام به طلاق و مقایسه اولویت های طلاق به شکل بین فرهنگی باشد.

تهیه شده در:

معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران-اداره برآورد و افکارسنجی

  • نویسنده : صادقی