پشت پرده حذف سهمیه ارز 2200 دلاری چه بود؟
پشت پرده حذف سهمیه ارز 2200 دلاری چه بود؟
سکان نیوز؛ بانک مرکزی برای مدیریت تقاضای ارز در قالب اولویت 24 به هر کارت ملی در طول یک سال 2200 دلار سهمیه ارز اختصاص داده است.

مدتی است برخی دلالان بازار ارز با سوءاستفاده از این امکان، به افراد پیشنهاد می‌کنند ارز سهمیه‌ای آنها هر فرد را به ارزش 450 هزار تومان می‌خرند. به همین واسطه برخی افراد به مراجعه به صرافی و خرید ارز، 450 هزار تومان سود از دلال دریافت می‌کنند.

برخی از دلالان حتی هزینه خرید ارز را به جای فرد داده و در نهایت فقط 450 هزار تومان به دارنده سهمیه ارز می‌دهند.

امروز صرافی بانک ملی نرخ فروش دلار 27 هزار و 521 تومان تعیین کرده و قیمت دلار در بازار آزاد 28 هزار و 130 تومان است. بنابراین دلالان به ازای دریافت سهمیه 2200 دلاری هر فرد یک میلیون و 340 هزار تومان به دست می‌آورد که با کسر 450 هزار تومان سود پرداختی به صاحب کارت ملی، 890 هزار تومان سود به دست می‌آورد.

البته در این صورتی است که دلال، ارز خریداری شده از هر فرد در همان روز بفروشد. در صورتی که ارز دریافتی در روزهای آینده و با نرخ‌های متفاوت فروخته شود، درآمدها و محاسبات انجام شده تغییر خواهد کرد.

به نظر می‌رسد راهکار کنترل این سوءاستفاده ارزی برخی دلالان، قطع سهمیه نیست چرا که این اقدام باعث دو علامت منفی به بازار می‌شود. اول، نشانه‌ای برای وجود محدودیت در منابع و موجودی ارزی کشور و دوم، ورود بخشی از تقاضاها به بازار آزاد است.

در همین راستا بانک مرکزی سال گذشته سهمیه ارز 2200 دلاری را برای مدتی حذف کرد اما این اقدام به یکباره موجب افزایش بهای ارز در بازار شد و به همین خاطر در مدت کوتاهی بانک مرکزی نسبت به این تصمیم تجدید‌نظر کرده و سهمیه‌ها مجددا برقرار شد.