پروتکل بهداشتی مقابله با کرونا در شالیزارهای مازندران ابلاغ شد
پروتکل بهداشتی مقابله با کرونا در شالیزارهای مازندران ابلاغ شد
سازمان جهاد کشاورزی مازندران پروتکل بهداشتی ویژه چگونگی فعالیت کشت و کار برنج ، نحوه استفاده از ابزار و آلات کشاورزی و به کارگیری کارگران برای انجام نشاء در شالیزارها را اعلام کرد.
سکان نیوز/ تدوین پروتکل بهداشتی برای کشاورزان در فصل نشاء شالیزارها از تکالیف تعیین شده برای جهاد کشاورزی مازندران در ستاد مقابله با کرونا بود. تداوم زنجیره شیوع بیماری کرونا با حضور نیروی کار غیربومی در شالیزارها در حال حاضر مهم ترین دغدغه کرونایی در مازندران محسوب می شود.

در حال حاضر مهمترین فعالیت کشاورزی در مازندران مربوط به شالیکاری در سطح حدود ۲۳۰ هزار هکتار است که کشاورزان مشغول شخم و شیار ، آب تخت کردن و خزانه گیری هستند و هفته جاری نشا کاری نیز در زمین های حوزه آبریز هراز در شهرستان های فریدونکنار ، بابلسر ، آمل و بابل آغاز می شود.

از آن جایی که این روزها کشاورزان سخت مشغول فعالیت شالیکاری هستند، علاوه بر فعالیت کشت و کار ، مراجعه به کارشناسان کشاورزی ، استفاده از کارگر و همچنین تهیه نهاده های کشاورزی  امری اجتناب ناپذیر است به همین دلیل جهاد کشاورزی برای حفظ سلامتی کشاورزان و لزوم رعایت  نکات بهداشتی پروتکل بهداشتی کرونایی را طبق مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا را برای کشاورزان تهیه کرده است.

اگرچه تا کنون همکاری روستائیان مازندران به ویژه بهره برداران بخش های کشاورزی در رعایت مقررات بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا با همکاری  بخشداران ،  دهیاران و اعضای شورای اسلامی با رعایت دستورالعمل و مصوبات ستاد مقابله با کرونا استان با انجام ضد عفونی و گند زدایی در اماکن عمومی ، خیابان های اصلی و فرعی روستاها رضایبخش بوده است ، اما مهمترین دغدغه امروز به کارگیری کارگران و ماشین آلا کشاورزی است.

سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که کارشناسان کشاورزی در  ۷۴مرکز خدمات کشاورزی استان همواره آماده ارائه خدمات مشاوره ای و عملی به کشاورزان هستند و کارگروه پیگیری، هماهنگی و پشتیبانی ستاد مبارزه با کرونا در جهاد کشاورزی مازندران نیز برنامه آموزشی، ترویجی بهداشتی و عملیاتی مقابله با کرونا را بین بهره‌برداران بخش‌های مختلف کشاورزی به ویژه شالیکاران را انجام می دهند.

اداره ترویج کشاورزی مهم ترین نکات ترویجی بهداشتی را در به کار نگرفتن کارگران غیربومی ، فعالیت کارگران در باغ ها و مزارع حتی الامکان به صورت جداگانه و با فاصله ۲ متری و با استفاده از ماسک ، عینک  و دستکش ، پرداخت دستمزدها به صورت الکترونیکی و ضدعفونی کردن ابزارهای مورد استفاده دانسته است.

شرایط نیروی کار 

جهاد کشاورزی مازندران در این پروتکل با خطاب قرار دادن کشاورزان ، تاکید کرده است :

–  از به کارگیری کارگران متفرقه و غیربومی برای نشاکاری و سایر عملیات کشاورزی خودداری کنید.

– با توجه به ضرورت عدم تبادل کارگر در بین استان ها یا حتی شهرستان ها و روستاهای همجوار و با اولویت قراردادن استفاده از نیروی کار خانوادگی و هم محله، نسبت به احداث خزانه در چند نوبت طبق تقویم زراعی اعلام شده به جهاد کشاورزی شهرستان ها اقدام شود تا به دلیل عدم ورود کارگر در اوج زمان نشاکاری، با طولانی کردن دوره نشاء امکان استفاده از نیروی کار خانواده یا کارگرهای محلی و بومی فراهم باشد.
– برنج کاران با مالکیت بالا نیز خزانه گیری خود را متناسب با شرایط جاری به چند مرحله تقسیم نمایند، تا در زمان نشاء با مشکل کارگر مواجه نشوند.

– استفاده از ماشین های نشاکار در این شرایط ارجحیت دارد.
– برنج کاران از اعضای خانوار خود در امر کشت و کار برنج به خصوص در مرحله نشاکاری استفاده کنند.
– فاصله ایمنی حداقل یک و نیم متر توسط کارگران نشاکار حین کار و استراحت در مزرعه رعایت شود.

اقدامات پیشگیرانه در ارتباط با ادوات و ماشین آلات کشاورز

جهاد کشاورزی مازندران همچنین در پروتکل مقابله با کرونا در زمین های کشاورزی ، مواردی را هم در باره نحوه استفاده بی خطر از ادوات کشاروزی گنجانده و بر ضرورت رعایت آن به شرح زیر توسط کشاورزان و بهره برداران تاکید کرده است :
– بدون دستکش، عینک و ماسک مناسب از دست زدن به کیسه های کود شیمیایی و بذر، قوطی سم، باز کردن درب مخزن سمپاش و سمپاشی خودداری کنید.
– حتماً قبل از استفاده از سمپاس پشتی، محل دسته سمپاش را کاملاً ضدعفونی کنید.
– پس از اتمام کار روزانه با استفاده از محلول گندزدای مناسب،تراکتور و سایر ماشین های کشاورزی را از آلودگی احتمالی پاک کنید.
– استفاده از دستکش کار مناسب برای کار با ماشین آلات کشاورزی یا حین تنظیم ادوات ضروری است.
–  بعد از هر مرحله سرویس و نگهداری ماشین آلات، دستها را با آب وصابون بشویید.
–  از به تاخیر انداختن عملیات آماده سازی مزارع شالیکاری برای جلوگیری از ترافیک کاری در روزهای آخر خودداری شود.
–  قبل و بعد از استفاده از ابزاری همچون بیل، داس، ماشین آلات و ادوات کشاورزی، همچنین در هنگام تردد در انبار و دیگر محل ها، آن ها را با مواد گندزدای استاندارد ضدعفونی کنید.