پاشینیان: ارمنستان خواهان توافق‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اوراسیا است
پاشینیان: ارمنستان خواهان توافق‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اوراسیا است
سکان نیوز؛نخست‌وزیر ارمنستان تصریح کرد که ایروان به نهایی شدن یک توافق‌نامه تجارت آزاد تمام عیار میان ایران و اتحادیه اورآسیا علاقمند است.

به گزارش سکان نیوز؛ به نقل از تارنمای نیوز ارمنستان، نیکول پاشینیان در نشست شورای عالی اتحادیه اقتصادی اورآسیا خاطر نشان کرد: در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، این مهم است که مکانیزم‌هایی را برای به حداقل رساندن خطرات و چالش‌های ناشی از اقتصاد جهانی که طی ماههای اخیر حجم و عمق بی سابقه‌ای داشته، توسعه داد.

نخست وزیر ارمنستان افزود: لازم است در مورد توسعه پروژه‌های آزمایشی و اقدامات مشترک با هدف گسترش و تعمیق روابط تجاری و اقتصادی و همچنین ایجاد فرآیند همکاری های فکر شود.

پاشینیان در ادامه به مهم بودن ایجاد روابط این اتحادیه با کشورهای ثالث اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم این مهم است که توجهات را به تمایل ایروان برای ایجاد یک توافق تجرات آزاد تمام عیار میان ایران و اتجادیه اورآسیا جلب کنم. تجربه عملکرد توافق موقت با تهران جذابیت بازار ایران و چشم انداز برای تعمیق همکاری ها را آشکارا نشان می‌دهد. ما همچنین خواستار آغاز مذاکرات برای انعقاد قرار داد میان این اتحادیه و اندونزی نیز هستیم.

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین خاطر نشان کرد که هشت سال از زمان امضای توافقنامه مربوط به ایجاد اتحادیه اقتصادی اورآسیا می گذرد و این اتحادیه از منظر دیگر کشورها نهادی خوش‌آتیه و جذاب به شمار می رود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آبان ماه سال ۱۳۹۸ در قالب همگرایی و همکاری منطقه ای و با هدف آزاد سازی و تسهیل تجارت کالا و ارتباطات و افزایش همکاریها بصورت توافقنامه ای سه ساله (تا آبان ماه ۱۴۰۱ )میان ایران و کشورهای عضو به امضاء رسید.

این اتحادیه که کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان را شامل می شود بالغ بر ۱۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد و تولید ناخالص ملی در این کشورها بیش از ۲.۷ تریلیون دلار و تجارت خارجی آنها با کشورهای بیرون از اتحادیه حدود ۹۰۰ میلیارد دلار است.

  • نویسنده : میلاد.طهماسب تبار