پاسخ متقابل مجلس به آمریکا
پاسخ متقابل مجلس به آمریکا
سکان نیوز؛ سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت؛ برجام و توافق ايران و 1+5 ، آزمون‌هاي مختلفي را پشت سر گذاشته است. در ابتدا فضاي مثبتي بر اين توافق حاکم بود و با موافقت همه اعضاي مذاکره‌کننده به تصويب رسيد.

رامین مهمان پرست در یادداشتی نوشت؛ بنا بود در قبال محدوديت‌هايي که کشور ما خواهد پذيرفت، همکاري نزديک با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و راستي‌آزمايي‌ها، همکاري ميان ايران و ساير کشورها تقويت شود.

در زماني که دولت اوباما نيز سر کار بود و آمريکا از آن حمايت مي‌کرد، اين طرح با مشکلات جدي روبه‌رو شد و مشکلات مختلفي براي شرکت‌هايي که بنا داشتند با ايران همکاري کنند به وجود مي‌آمد.

در مرحله بعد، زماني که ترامپ از برجام خارج شد، تلاش کرد که تحريم‌‌ها را مجددا عليه ايران احيا کند و بر سر راه تعامل ساير کشورها با ايران مانع‌تراشي کند.

در نهايت هم با دستور اين شخص ترور فرمانده عالي‌رتبه نظامي ما، سردار سليماني انجام گرفت. تمام اين اقدامات در پي دشمني آمريکا با ايران بود.

در اين مرحله انتظار مي‌رفت که ساير طرف‌هاي برجام به‌جز آمريکا، براي احياي اين توافق تلاش کنند، زيرا سخنان حمايت‌آميزي را به زبان آورده بودند اما در اين مرحله نيز شاهد بوديم که اروپايي‌ها هيچ اقدامي براي اجراي برجام انجام ندادند و طرح‌هايي مانند اينستکس نيز به نتيجه نرسيد.

در مرحله سوم، به شکست ترامپ منتهي شد و تقريبا ترامپ نيز شکست خود را پذيرفته است. در اين فرصت باقي‌مانده از دولت ترامپ، اظهاراتي که ترامپ و بايدن داشته‌اند، نشاني از اين ديدگاه که برجام بخواهد به شکل سابق خود به کار بيفتد، وجود ندارد.

ترامپ هنوز فشارهاي متعددي را عليه ايران اعمال مي‌کند و با علامتي که به رژيم‌صهيونيستي و منافقان داده است، ترور شهيد فخري‌زاده را در دستورکار قرار داد. آنان تلاش مي‌کنند با وحدت و همکاري رژيم‌صهيونيستي، منافقان و بعضي کشورهاي عربي منطقه ضربات صريح‌تري را به دانشمندان ما وارد کرده و صنعت هسته‌اي را تحت‌تاثير قرار بدهند.

در اين شرايط انتظار اينکه بايدن با شعار بازگشت به برجام، اقداماتي را در دستورکار قرار بدهد، کمي بعيد است. اظهارات بايدن و وزير امور خارجه او نشان مي‌دهد که برجام سابق احيا نخواهد شد.

زماني که فضا به اين سمت حرکت مي‌کند و اروپايي‌ها نيز تلاشي براي احياي برجام نمي‌کنند، طبيعي است که جرياني در داخل کشور عمل متقابل را در دستورکار قرار دهد و کاهش تعهدات برجامي که پيش از اين در 5 مرحله آغاز شده بود را پيش بگيرد.

رفتار طرف مقابل مي‌تواند چنين واکنشي را در داخل به همراه داشته باشد. اگر طرف مقابل ما به دنبال بازي‌هاي جديد سياسي و ايجاد موانع براي ورود به برجام باشد، عملا تلاش آنها با واکنش‌ها از داخل کشور، منتهي به خاتمه برجام خواهد شد.

اگر طرف آمريکايي و همکاران اروپايي آنها حقيقتا به دنبال احياي برجام و لغو تحريم‌ها باشند، ديگر نبايد از شرط و شروط جديد صحبت کرده و خودبه‌خود شرايط را براي لغو تحريم‌ها آماده کنند