وعده جدید وزیر آموزش و پرورش/فراخوان استخدام در آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود
وعده جدید وزیر آموزش و پرورش/فراخوان استخدام در آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود
سکان نیوز؛ بر اساس فراخوانی که به زودی از طریق وزارت آموزش و پرورش خواهیم داد، قصد جذب ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از علاقه‌مندان به حرفه معلمی را که در سایر دانشگاه ها تحصیل کرده‌اند، برای آموزش معلمی در مناطق محروم داریم.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: سند فرادستی به نام سند تحول بنیادین داریم که حاصل زحمات زیاد صاحب نظران هست و در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید؛ همچنین این سند به دلیل نظام مند بودن مورد تأیید رهبر معظم انقلاب است اما ۱۰ سال از آن می‌گذرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مهم ترین کاری که در آموزش و پرورش در این خصوص باید انجام شود، استقرار سند تحول است، ادامه داد: دوستان ما کارهایی را انجام دادند و به نظر می‌رسد برای اینکه بتوانیم نمود عینی سند را ببینیم بعضی از اقدامات باید انجام شود و در برنامه عملیاتی، نقشه راه سند باید ترسیم شود.

* باید سند تحول مدرسه‌ای دیده شود

نوری با اشاره به اینکه دوستان در این زمینه تا یک مرحله و لایه حرکت کردند اما لایه اصلی، جایی است که سند تحول را در مدرسه ببینیم، گفت: باید سند تحول مدرسه‌ای دیده شود که در مبانی سند تحول بنیادین با عبارت «مدرسه صالح» نام برده شده است.

وی اضافه کرد: اولین بند مدرسه صالح، ساده‌سازی است و بخش اعظم کار این مدرسه، مشارکت است؛ همچنین هدف اصلی این مدرسه این بوده که دانش‌آموزان را برای موقعیت‌های یادگیری آماده کند یعنی دانش‌آموز، تک ساحتی نباشد که در حال حاضر تک ساحت، آموزش است و نکته مهم اینکه استعدادهای دانش‌آموزان در ساحت‌های ششگانه شکوفا شود.

*سکویی برای شناسایی استعدادها طراحی و مستقر شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انگاره‌ای که بر ذهن ما مستولی شده است، این بوده که فرزند را به‌گونه‌ای تربیت کنیم که در کنکور موفق شود و ادامه تحصیل دهد و ما این فرزند را به عنوان یک سوژه ابژه نگاه می‌کنیم؛ یعنی او را به عنوان یک کنشگر اجتماعی و خودِ فرزند، نگاه نکردیم و اگر اینگونه بود، او را همراه با پژوهشگر می‌دیدیم؛ به این معنی که تمایلات، رغبت‌ها، استعدادها و هوش او را شناسایی می‌کردیم تا از هر کدام از این ساحت‌های شش گانه انتخاب کند و شکوفا شود.

وی افزود: نظام ما به طور طبیعی، نظام تک ساحتی حتی نیمی از آن ساحت آموزش است و در نتیجه، «مدرسه آموزش محور» می‌شود و به پژوهش‌محور نمی‌رسد؛ البته نه اینکه «مدارس پژوهش محور» نداریم؛ مرحله بعد، «مدرسه کارآفرین» است و بعد از آن «مدرسه با مسؤولیت اجتماعی» خواهد بود.

نوری در پاسخ به این پرسش که چقدر با نقطه مطلوب فاصله داریم، بیان کرد: واقعیت این است که همه دوست دارد که به نقطه مطلوب برسیم یعنی سواد ما از «سواد اسمی» به سمت «سواد مفهومی»، سپس «سواد عملکردی» و در نهایت «سواد چند جانبه» برسد.

وی افزود: سواد اسمی همان مدرسه آموزش محور است؛ سواد مفهومی، مدرسه پژوهش محور است؛ سواد عملکردی، مدرسه کارآفرین است و سواد چندجانبه، مدرسه با مسؤولیت اجتماعی است که مواردی از همه این مدارس را داریم اما باید به این سمت حرکت کنیم، لذا لازم است سکویی برای شناسایی استعدادها طراحی و مستقر شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش در شرایط کرونا اظهار کرد: وقفه جدی اتفاق افتاد ولی یادمان باشد که معلمان ما خیلی زحمت کشیدند، حتی خانواده‌ها نیز تحمل کردند؛ چرا که سخت است خانه، محل تحصیل شود. جلساتی را با کسانی که در حوزه محتوا کاری می‌کنند، گذاشتیم و مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد بخشی از این خلأ را پر می‌کند.

* ربط رتبه‌بندی به کیفیت آموزشی

نوری درباره لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: این لایحه حدود ۷۸۰ هزار نفر از همکاران فرهنگی را شامل می شود که تغییرات مطلوبی در مجلس داشت. کاهش زمان رتبه‌ها و توجه به معلمان مدارس استثنایی، عشایری و مرزی از جمله آن است.

وی ادامه داد: در این راستا بخشی از اقدامات آیین‌نامه‌ را انجام دادیم و گزارش اولیه آیین‌نامه روز گذشته در شورای معاونان ارائه شد و شورای عالی آموزش و پرورش موظف شد تا با استفاده از کارشناسان مجرب، این موضوع را به کیفیت آموزش ربط دهد و ما بتوانیم از این امتیاز خوب در راستای ارتقای سطح تربیتی نظام آموزش و پرورش استفاده کنیم؛ البته هنوز قانون رتبه‌بندی به ما ابلاغ نشده است و منتظر هستیم اما کارمان را نیز به موازات آن آغاز کردیم.

*انسداد مبادی بی‌سوادی با کمک سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، اظهار کرد: این سازمان بر مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها نظارت می‌کند تا بر اساس روش‌های تربیتی صحیح و درست باشد؛ در بعضی جاها الگوی تقلیدی محض بود یا از روش‌هایی استفاده می‌شد که این روش‌ها از قواعد برنامه‌های درسی تبعیت نمی کردند؛ این سازمان به عنوان یک سازمان تنظیم‌گر وارد می شود و می‌توانیم در پایه اول ابتدایی، انسداد مبادی بی‌سوادی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از حدود بیش از ۹۰۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل، ۵۰۰ هزار نفر در مناطق مرزی، عشایری و روستایی هستند و ما برای آنها برنامه داریم، افزود: اولین جایی که برای عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر هدف گرفتیم، ۱۶ استان مرزی است و بعد به سمت روستاها و حاشیه شهرها و مدارس لازم‌التوجه در مرکز شهرها حرکت می‌کنیم.

*بیش از  ۹۴ درصد معلمان دُز اول و بیش از 83 درصد آنان دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

نوری با اشاره به برگزاری امتحانات دی ماه مدارس به صورت حضوری و بازگشایی حضوری مدارس کشور بر اساس دستور رئیس جمهور و صلاحدید ستاد ملی کرونا، گفت: کاری که در جمهوری اسلامی ایران، در بین کشورهای منطقه، برای واکسیناسیون و بازگشایی حضوری مدارس انجام شد، بی‌نظیر بود.

وی ادامه داد: بیش از  ۹۴ درصد معلمان دُز اول و بیش از 83 درصد آنان دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند؛ همچنین تعداد زیادی از دانش‌آموزان 12 تا 18 سال نیز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بنابراین زمینه حضور دانش‌آموزان در کلاس درس فراهم شده است و در همین راستا، امتحانات دانش آموزان در دی ماه نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

*میانگین استفاده دانش آموزان از شبکه شاد به ۴۴ دقیقه در روز رسیده است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کاهش استفاده دانش آموزان از شبکه شاد در زمان حضور آنها در مدارس، گفت: به دلیل حضور دانش آموزان در مدارس، میانگین استفاده دانش آموزان از شبکه شاد به ۴۴ دقیقه در روز رسیده است که پیش از این بیش از ۹۰ دقیقه در روز بود.

وی با بیان اینکه رکن رکین آموزش و پرورش برای ارائه خدمات به دانش‌آموز و در بحث تربیت شایسته دانش آموزان، قطعاً «معلم» است، افزود: متأسفانه شاهد هستیم که ورود معلم، در سال های اخیر به آموزش و پرورش به غیر از دانشگاه تربیت معلم و تربیت دبیر شهیدرجایی، از روش های دیگر هم اتفاق می‌افتاد که این به نفع نظام آموزش و پرورش کشور نبود و برخی از این معلمان صلاحیت لازم را برای تربیت دانش‌آموزان نداشتند، به همین دلیل و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، قرار شد ورود معلمان تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم باشد زیرا این دانشگاه ها موظف هستند افراد را برای تعلیم و تربیت آماده کنند.

* فراخوان جذب نیرو در آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود

نوری تصریح کرد: در رشته هایی که به آنها نیاز داریم و آن رشته ها را در این دانشگاه‌ها نداریم، اجازه ورود و جذب معلمان از طریق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان صادر شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس فراخوانی که به زودی از طریق وزارت آموزش و پرورش خواهیم داد، قصد جذب ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از علاقه‌مندان به حرفه معلمی را که در سایر دانشگاه ها تحصیل کرده‌اند، برای آموزش معلمی در مناطق محروم داریم.

*طرح هوشمندسازی مدارس را از سال های ۹۰ و ۹۱ آغاز کردیم

وزیر آموزش و پرورش درباره طرح مدرسه هوشمند، اظهار کرد: طرح هوشمندسازی مدارس را از سال های ۹۰ و ۹۱ آغاز کردیم و در سال ۱۳۹۲ طرح توزیع تبلت در برخی مدارس تهران به صورت پایلوت اجرا شد که با انتقاد برخی از افراد روبرو شد و در نهایت به محض ورود کرونا، مجبور شدیم از همان طرح استفاده کنیم.

وی با اشاره به تلاش شبانه روزی معلمان در زمان کرونا گفت: به واسطه کرونا جهشی به سمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش‌ داشتیم و خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که هم معلمان و هم دانش‌آموزان تولید محتوا می‌کنند.

نوری با بیان این که ۵ درصد مدارس ما کدنویسی را آغاز کردند، گفت: این اتفاق بسیار خوبی است که توانستیم رقم بزنیم و می تواند ما را یک قدم در رسیدن به اهداف سند، به جلو هدایت کند.

وی با اشاره به اهمیت رسانه در نظام تعلیم و تربیت بیان کرد: در فلسفه تربیت جمهوری اسلامی، رسانه یکی از ارکان نظام تعلیم و تربیت است و ما باید با رسانه ‌ها تعامل داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش بیشترین تاثیر را در ارزش افزوده و بخش‌های اقتصادی دارد. آموزش و پرورش در بهداشت، فرهنگ و اجتماع تاثیر زیادی دارد و امروز شاهد هستیم که دانش‌آموزان، پروتکل‌های بهداشتی را بیش از بزرگسالان رعایت می‌کنند؛ این امر نشان می‌دهد که بچه‌ها در سواد سلامت پیش قدم هستند که این موضوع موجب افزایش GDP می‌شود.

وی افزود: نظام رصد و پایش ما به اداره امتحانات تبدیل شده است در‌صورتی که باید جهش پید‌ا کند و به مرکز ارزشیابی و کنترل کیفیت تبدیل شود. در بخش کنترل کیفیت، رصد باید مدنظر باشد.