نگهداری، خرید و فروش کود حیوانی در مناطق مسکونی شهر یزد ممنوع شد
نگهداری، خرید و فروش کود حیوانی در مناطق مسکونی شهر یزد ممنوع شد
سکان نیوز؛ رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد گفت: به دنبال ممنوعیت فعالیت برخی واحدهای مزاحم شهری در مناطق مسکونی یزد، نگهداری، خرید و فروش کود حیوانی در مناطق مسکونی این شهر ممنوع شد.

محمد صفدرپور با بیان اینکه توسعه فضاهای شهری و تغییر سبک زندگی مردم در شهرها سبب شده است که برخی از فعالیت‌ها و مشاغل امکان فعالیت در منطقه‌های مسکونی را نداشته باشند، اظهار کرد: فعالیت نداشتن این مشاغل در مناطق مسکونی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به آلودگی‌های صوتی یا زیست‌محیطی و در برخی موارد نیز مشکلات امنیتی اشاره کرد.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد با بیان اینکه در بسیاری از شهرها ممنوعیت فعالیت مشاغل مزاحم کاملاً نهادینه شده است، لذا بر اساس اولویت، مشاغل مختلفی که برای شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کند از مناطق مسکونی خارج می‌شود، تصریح کرد: یکی از این مشاغل که با گلایه‌های بسیاری از سوی شهروندان در شهر یزد روبه‌رو بوده است، فروش کودهای حیوانی و نگهداری آن در مناطق مسکونی است، به ویژه اینکه عمدتاً این فعالیت‌ها در مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار شهر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدامات این سازمان در ارتباط با خروج مشاغل مزاحم از مناطق مسکونی شهر یزد، گفت: برخی مشاغل امکان حضور و فعالیت در مناطق مسکونی را به دلیل مزاحمت‌هایی به واسطه آلودگی‌های مختلف از جمله مشکلات صوتی، زیست‌محیطی و موارد مختلف دیگر، ندارند.

صفدرپور با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر برخی مشاغل مزاحم از مناطق مسکونی خارج شده‌اند و جلوی فعالیت برخی از مشاغل دیگر هم گرفته شده است، تصریح کرد: از جمله مشاغلی که پیگیری‌های لازم برای انتقال آن به خارج از محدوده شهری انجام شده است و با اقدامات انجام شده رضایت خاطر شهروندان را به همراه داشته است، پلمب واحدهای غیرمجاز ضایعاتی و برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی واحدهای مجاز بود.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته ممنوعیت آن به صورت رسمی اعلام شد، نگهداری، خرید و فروش کود حیوانی در مناطق مسکونی شهر یزد است که تاکنون شهروندان گلایه‌هایی از بعضی مکان‌های نگهداری کود حیوانی یا خرید و فروش آن داشتند.

وی تاکید کرد: به تمام افراد و واحدهایی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، تا اردیبهشت‌ماه مهلت داده شده است تا اقدام به جمع‌آوری فعالیت خود و انتقال آن به خارج از منطقه مسکونی کنند.

صفدرپور افزود: با توجه به لازم‌الاجرا بودن این اقدام، با متخلفینی که نسبت به جابه‌جایی و انتقال فعالیت خود به خارج از شهر اقدام نکنند، مطابق با بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها برخورد قاطع می‌شود؛ انتقال این واحدها به خارج از سطح شهر یزد می‌تواند بخشی از مشکلاتی که به ویژه در رابطه با تجمیع حشرات و پشه‌ها در مناطق حاشیه‌ای شهر یزد به وجود آمده را برطرف کند، با این وجود لازم است که محدوده فعالیتی برای این چنین مشاغلی تعریف شود تا حداقل فاصله با مناطق شهری حفظ و جلوی انتقال بوی نامطبوع و حشرات به داخل محدوده شهری گرفته شود.​​​​​​​