نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد
نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد
سکان نیوز؛دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام با محوریت لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران، پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، در هتل کوبورگ وین از سرگرفته شد.

به گزارش خبرنگار سکان نیوز؛ این نشست در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، امروز (دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰) به ریاست علی باقری کنی مذاکره ارشد ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. علی باقری کنی که شنبه گذشته وارد وین شد، ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران شب گذشته و در آستانه دور جدید مذاکرات وین در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد: با اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم های غیرقانونی و ظالمانه وارد گفت‌وگوها شده‌ایم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با یک اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد گفت‌وگوها شده است. ترکیب هیات جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده این عزم و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای برداشتن گام‌های جدی در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکایی ها علیه ملت ایران دارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها به طور موثر برای تامین هدف جمهوری اسلامی ایران در زمینه لغو این تحریم‌ها نقش داشته باشد.

باقری همچنین دیروز با مذاکره‌کنندگان ارشد چین، روسیه و معاون سیاسی دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات روس در مذاکرات وین را برعهده دارد می‌گوید که فضا و روحیه برای از سرگیری مذاکرات وین پیرامون توافق برجام مثبت است و امکان توافق وجود دارد.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران هفته پیش نیز در اظهاراتی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران روی رفع تحریم های ظالمانه متمرکز است و آمریکا هم هیچ گزینه ای جز قبول واقعیت جدید درباره توافق نامه هسته ای ندارد.

سه کشور اروپایی عضو برجام هم هفته پیش با صدور بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کردند که با حسن نیت به مذاکرات وین، درباره ازسرگیری اجرای توافق هسته‌ای ایران باز می‌گردند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر که تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، به تعهداتش در این توافق پایبند بود تاکید دارد که این مذاکرات فرصت منحصر به فردی را برای سایر شرکت‌کنندگان برجام و آمریکا فراهم می‌کند تا نیت واقعی خود را برای بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان از طریق حذف تمامی تحریم های غیر انسانی، به شیوه ای موثر ثابت کنند.

هم زمان با برگزاری اجلاس خبرنگاران بیرون ساختمان هتل در چادرهای مخصوصی که برای آن ها در نظر گرفته شده است مستقر هستند تا این رویداد مهم را پوشش دهند. آن‌ها به دلیل شرایط قرنطینه سراسری اتریش امکان ورود به داخل محل برگزاری اجلاس را ندارند. این درحالیست که طبق پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده، تمام خبرنگاران مستقر در چادر هم باید دارای گواهی دریافت دو نوبت واکسن کرونا و آزمایش منفی پی‌سی‌آر باشند.

با وجود این سخت‌گیری‌ها جمع زیادی از خبرنگاران مقابل ساختمان هتل انتظار می‌کشند تا به صورت لحظه‌ای این رویداد را مخابره کنند.

  • نویسنده : میلاد
  • منبع خبر : ایرنا